autor: Szymon Liebert
Atari kończy współpracę z Cryptic Studios i ujawnia wyniki finansowe
Firma Atari ujawniła wyniki finansowe za ostatni rok biznesowy, który zakończył się 31 marca i zapowiedziała zakończenie współpracy ze studiem Cryptic. Wydawca będzie w dalszym ciągu wspierać aktualne produkty i projekty dewelopera, ale jednocześnie poszukuje na niego kupca. Czy twórcy City of Heroes oraz Star Trek Online mają poważne problemy?
Firma Atari ujawniła wyniki finansowe za ostatni rok biznesowy, który zakończył się 31 marca i zapowiedziała zakończenie współpracy ze studiem Cryptic. Wydawca będzie w dalszym ciągu wspierać aktualne produkty i projekty dewelopera, ale jednocześnie poszukuje na niego kupca. Czy twórcy City of Heroes oraz Star Trek Online mają poważne problemy?
Wydaje się, że sytuacja studia nie jest krytyczna, bo Atari nie zamierza porzucać aktualnych spraw. Cryptic w dalszym ciągu będzie pracował nad grą Neverwinter, czyli kooperatywnym erpegiem w klimatach Dungeons & Dragons. To jeden z ostatnich wewnętrznych projektów firmy Atari, bo w przyszłości zamierza ona korzystać z usług zewnętrznych deweloperów.
Decyzja Atari ma podłoże w wynikach gier Cryptic. Według danych firmy studio przyniosło 5.3 miliona euro strat w zakończonym roku finansowym (2010/2011). W poprzednim okresie (2009/2010) deweloper kosztował wydawcę 12.6 miliona euro. Widać poprawę, ale to nie wystarczyło, żeby przekonać szefostwo do dania twórcom jeszcze jednej szansy.
W zakończonym roku finansowym firma Atari straciła 6.2 miliona euro, co i tak jest sporą poprawą w stosunku do poprzedniego okresu (19.4 miliona euro straty). Warto odnotować, że obroty spadły aż o połowę – z 111.1 miliona euro do 56.7 miliona euro. Oszczędności udało się wyegzekwować przez ograniczenie wydatków na produkcję, administrację i marketing.
Przedstawiciel Cryptic skomentował sytuację na forum Star Trek Online. Jego zdaniem nie ma powodów do obaw, bo wsparcie dla Champions Online i Star Trek Online będzie kontynuowane bez żadnych zmian. Producent przekonuje, że wszystkie gry dewelopera będą działały dalej, a ekipa pracuje nad kolejnymi projektami (czyli wspomnianym Neverwinter).
Studio Cryptic powstało w 2000 roku i od początku miało zamiar odświeżyć gatunek MMO, zwykle kojarzonym z fantasy. Producent postawił na superbohaterów i stworzył City of Heroes. Kolejnymi tytułami były Champions Online oraz Star Trek Online, które nie zdołały zawojować rynku. Firma Atari kupiła dewelopera w 2008 roku z zamiarem rozwinięcia katalogu gier sieciowych.
Powyższa sytuacja jest nieciekawa, bo chociaż Cryptic ostatnio tworzy średnie produkcje, to mimo wszystko mają one swoich fanów, dzięki czemu deweloper powinien utrzymać się na powierzchni. Wbrew pozorom całe zdarzenie może wskazywać na problemy nie studia, ale firmy Atari, która od wielu miesięcy boryka się z efektami nienajlepszych decyzji i stratami.