autor: Artur Raciborski
ArcheBlade – studio CodeBrush Games zamyka grę zaledwie 2 tygodnie po jej oficjalnej premierze
Studio CodeBrush Games poinformowało w oficjalnym ogłoszeniu o zamknięciu serwerów gry ArcheBlade. Ta wiadomość robi wrażenie, ponieważ od premiery tytułu minęło zaledwie 2,5 tygodnia. Nie oznacza to jednak, że gra zniknie zupełnie, bowiem wciąż będzie obsługiwana przez Steama, a użytkownicy będą mogli hostować własne serwery.
Koreańskie studio CodeBrush Games wydało oficjalne oświadczenie, w którym poinforomowało o zamknięciu oryginalnych serwerów (tych hostowanych przez CodeBrush) gry MMO ArcheBlade. Jest to dosyć zaskakująca wiadomość, ponieważ od premiery tytułu minęło zaledwie 2,5 tygodnia. Trzeba jednak podkreślić, że jest to teoretyczny koniec gry, bowiem Steamowe serwery wciąż będą aktywne, a więc produkcja wciąż będzie działać, lecz w ograniczonym stopniu. Tytuł nie będzie już wspierany przez twórców, a więc zapomnijcie o jakichokolwiek aktualizacjach. Poza tym, nastąpi koniec zapisywania baz danych i sprzedawania klejnotów. Również boostery nie będą dostępne w sklepie. Wygląda na to, że jest to rzeczywiste pożegnanie z ArcheBlade i jedna z największych porażek bieżącego roku. Najprawdopodobniej jest to najszybciej zamknięta gra MMO w historii. Trochę szkoda, tym bardziej, że początkowo tytuł miał pewien potencjał. Nie został on jednak wykorzystany przez amatorskie studio, które po prostu nie sprostało wyzwaniu.
Twórcy swoją decyzję argumentują faktem, iż od początku byli studiem niezależnym, które nigdy nie było w dobrej sytuacji finansowej. Od początku deweloperzy musieli szukać sposobu na kontynuowanie projektu. W tym celu próbowano zwiększyć sprzedaż, jednak z uwagi na system monetyzacji i ograniczone zasoby firma poniosła klęskę. Studio było zmuszone wstrzymać dalsze prace nad grą i zmniejszyć liczbę pracowników, zapewniając przy tym, że jest to jedyne wyjście z sytuacji. Firma nie ma planów na przyszłość, jednak podkreśliła, że spróbują zrekompensować straty każdemu, kto zainwestował pieniądze w ich grę i wkrótce wystosują nowe oświadczenie na ten temat.
Cała sytuacja nie napawa optymizmem i stawia pod znakiem zapytania inne produkcje z usługi Steam Early Access. W końcu ArcheBlade było finansowe w dużej mierze dzięki graczom właśnie za pomocą platformy Steam i ciężko zaakceptować fakt porzucenia prac nad grą po zaledwie 2,5 tygodnia od jej oficjalnej premiery. Czyżby porażka firmy CodeBrush Games była zwiastunem, iż usługa wczesnego dostępu na Steamie nie do końca spełnia swoją funkcję i nie działa w taki sposób, jaki powinna? Miejmy nadzieję, że nie i inni deweloperzy nauczą się na błędach koreańskiego studia, by nie poddawać się tak szybko we wspieraniu swoich projektów.