futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 7 sierpnia 2020, 15:48

Apple potwierdza: Stadia i xCloud nie trafią na iOS

Firma Apple potwierdziła to, czego spodziewaliśmy się od dawna. Usługi strumieniowania gier pokroju Google Stadii oraz Project xCloud są sprzeczne z regulaminem App Store. Innymi słowy, żadnej z nich nie zobaczymy na urządzeniach z systemem iOS.

Apple potwierdza: Stadia i xCloud nie trafią na iOS - ilustracja #1
Apple nie chce de facto sklepów z grami w ramach własnego App Store.

O usługach strumieniowania gier nie mówi się ostatnio zbyt często. Zmieniło się to wraz z niedawnym potwierdzeniem daty premiery Project xCloud, ale – na nieszczęście dla Microsoftu – przypomniało o pewnej kłopotliwej kwestii. Firma Apple potwierdziła, że nie pozwoli na dystrybucję platform streamingowych pokroju Project xCloud i Google Stadii w swoim sklepie.

Ogłoszenie dla serwisu Bussiness Insider nie zaskoczyło nikogo. Stadia i GeForce Now nigdy nie pojawiły się w sklepie Apple, mimo że są od dawna dostępne na urządzeniach z systemem Android. Owszem, Stadia formalnie jest obecna w App Store, ale bez możliwości grania. Wszystko rozbiło się o kwestię dostępu do wielu aplikacji. Apple ściśle kontroluje, które programy trafiają do firmowego sklepu, co swego czasu krytykował Gabe Newell. Tymczasem usługi streamingowe dają dostęp do bogatej, stale powiększanej kolekcji gier. Firma nie ma możliwości sprawdzania każdego z tych tytułów z osobna, jako że w praktyce nie pojawiają się one w sklepie jako nowe pozycje.

Apple potwierdza: Stadia i xCloud nie trafią na iOS - ilustracja #2
Microsoft nie rezygnuje z wprowadzenia swojej usługi na urządzenia Apple.

Złośliwi mogliby wskazać, że ubocznym efektem takiego „skrytego” dodawania nowych aplikacji de facto z pominięciem App Store jest uniemożliwienie Apple pobrania marży 30% od programów. Pomijając cynizm, decyzję firmy krytycznie skomentował Microsoft (via The Verge). Gigant z Redmond zapewnił też, że będzie szukał sposobu, by Project xCloud ostatecznie trafił na iOS-a.

Apple jest jedyną platformą do ogólnego użytku, która uniemożliwia konsumentom korzystanie z gier w chmurze i subskrypcji pokroju Xbox Game Pass. Konsekwentnie i nierówno traktuje aplikacje do gier, stosując łagodniejsze zasady dla aplikacji niezwiązanych z nimi, nawet jeśli uwzględniają one interaktywne treści. Wszystkie produkcje dostępne w ramach Xbox Game Pass są oceniane pod względem zawartości przez niezależne branżowe organizacje ratingowe, takie jak ESRB i ich lokalne odpowiedniki. Jesteśmy zdeterminowani wprowadzić granie w chmurze z Xbox Game Pass Ultimate na platformę iOS. Uważamy, że klient powinien znajdować się w centrum doświadczenia gier, a gracze mówią nam, że chcą grać, łączyć się i dzielić tym w dowolnym miejscu, niezależnie od tego, gdzie się znajdują. Zgadzamy się z tym.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej