autor: Grzegorz Ferenc
Amerykańskie firmy telekomunikacyjne wchodzą na rynek cloud gamingu
Serwis Bloomberg poinformował, że amerykańskie koncerny telekomunikacyjne, wśród nich AT&T, Verizon, Time Warner Cable, przygotowują się do wejścia na rynek cloud gamingu. Testy tego rodzaju usług mają rozpocząć się jeszcze w tym roku. Firmy planują oferować różne rodzaje gier i badają możliwość wykorzystywania alternatywnych kontrolerów.
Zgodnie z informacjami serwisu Bloomberg, pochodzącymi „z wiarygodnych źródeł”, amerykańskie firmy telekomunikacyjne AT&T, Verizon, Time Warner Cable przygotowują się do rozpoczęcia jeszcze w tym roku testów usług z zakresu cloud gamingu.
Wprowadzenie tego rodzaju usług dla łącznie prawie 50 milionów abonentów amerykańskich gigantów telewizyjnych jest planowane na lata 2013-2014. Według autorów raportu, giganci medialni mieliby wykorzystywać technologię opracowywane przez firmy Playcast Media Systems, CiiNOW oraz Agawi, specjalizujące się w oferowaniu usług związanych z graniem w chmurze.
Docelowo tego rodzaju oferta miałaby stanowić konkretne zagrożenie dla producentów konsol Xbox 360 i PlayStation 3. Obejmowałaby szeroki wachlarz gier, od prostych po te bardziej złożone (także większych wydawców, jak chociażby koncernu Electronic Arts, który odmówił komentarza w tej sprawie). Sterowanie grami na ekranie telewizora miałoby miejsce za pośrednictwem tradycyjnych kontrolerów, choć niektórzy z dostawców mieliby badać możliwości wykrzystania w tym celu smartfonów i urządzeń mobilnych. W projekt jest też rzekomo zaangażowana firma Nvidia.
Z pewnością perspektywa stworzenia platformy do grania w chmurze na domowym telewizorze pozwoliłoby gigantom telekomunikacji na zajęcie niszowego miejsca w branży, zwłaszcza biorąc pod uwagę ogólnodostępność telewizji oraz spadającą sprzedaż gier i sprzętu komputerowego w Stanach Zjednoczonych, o jakich od dłuższego czasu co miesiąc donosi grupa badawcza NPD.
Wejście największych amerykańskich firm telekomunikacyjnych w sektor cloud gamingu pozwoliłoby wyeliminować wiele problemów, z jakimi obecnie boryka się ta wciąż raczkująca technologia, m.in. opóźnienia w przesyle danych, kwestie prawne i wydawnicze. Nic dziwnego, że John Reseburg, reprezentujący koncern Electronic Arts, komentując doniesienia serwisu Bloomberg, stwierdził:
Połączenie gier oraz telewizji stanowi największą szansę dla branży w perspektywie najbliższych pięciu lat […] i jest to technologia, która ma dużą szansę na zwiększenie liczby odbiorców naszych produktów.
Czas pokaże, czy będziemy mieli do czynienia z prawdziwą rewolucją, co sugeruje autor raportu. Jedno jest pewne – niedawne przejęcie serwisu do grania w chmurze Gaikai przez firmę Sony oznacza, iż producenci konsol bynajmniej nie zamierzają biernie przyglądać się tego rodzaju zmianom w branży.
- Bloomberg: Telewizje kablowe chcą zdetronizować konsole
- Game Industry Trends 2012: Plusy i minusy cloud gamingu