filmomaniak.pl Newsroom Filmy Seriale Obsada Netflix HBO Amazon Disney+ TvFilmy
Wiadomość filmy i seriale 29 listopada 2024, 09:00

autor: Pamela Jakiel

AI uczy się od najlepszych. Breaking Bad, Rodzina Soprano i setki tysięcy innych wybitnych filmów i seriali „wytrenowało” sztuczną inteligencję

Chat GPT oraz inne systemy oparte na sztucznej inteligencji były „szkolone” na tysiącach wybitnych filmów oraz seriali – i to bez zgody ich twórców.

Źródło fot. Breaking Bad, Vince Gilligan, AMC, 2008
i

Kwestia użycia sztucznej inteligencji w przemyśle filmowym wciąż jest gorącym i kontrowersyjnym tematem. Przypomnijmy, że to właśnie m.in. uregulowania wykorzystania tej technologii w kinie domagali się scenarzyści i aktorzy podczas niedawnych strajków w Hollywood. Twórcy filmów i seriali przypuszczali też, że ich dotychczasowe dzieła mogły zostać użyte do szkolenia AI. Jak się okazuje, te podejrzenia były słuszne.

Jak bowiem donosi portal The Atlantic, systemy typu Chat GPT rzeczywiście były trenowane na dziełach scenarzystów – i to bez zgody artystów. Sztuczną inteligencję szkolono na ponad 53 tys. filmów oraz 85 tys. odcinków seriali telewizyjnych.

Do nauki użyto m.in. wszystkich epizodów Breaking Bad, The Wire, Rodziny Soprano, a także niektórych odcinków Simpsonów czy Miasteczka Twin Peaks. Wykorzystano również widowiska nominowane do Oscara w kategorii najlepszy film w latach 1950-2016.

W jaki sposób użyto tych produkcji? Jak się okazuje, firmy takie jak m.in. Apple, Meta, Nvidia czy Bloomberg nie korzystały z samych scenariuszy filmów i seriali, a sięgnęły do bazy danych OpenSubtitles.org zawierającej napisy do kinowych i serialowych widowisk.

To tłumaczy, dlaczego chatboty potrafią „wypowiadać się” chociażby jak gangsterzy czy zwykli ludzie. OpenSubtitles.org jest więc nietypowym, ale cennym źródłem, ponieważ pozwala zebrać inny materiał niż ten obecny w tekstach akademickich, dziennikarskich czy literackich, które także były wykorzystywane do szkolenia AI.

Wygląda więc na to, że obawy scenarzystów przed sztuczną inteligencją w najbliższym czasie nie znikną.

Pamela Jakiel

Pamela Jakiel

Filmoznawczyni, absolwentka MISH Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej praca magisterska dotyczyła nowej duchowości w kinie współczesnym. Redaktorka serwisu Filmomaniak od kwietnia 2023 roku, wspiera redaktora prowadzącego i szefową wszystkich newsmanów. Wcześniej pisała do naEkranie. Jeśli po raz setny nie ogląda Dziewiątych wrót, to po raz pierwszy czyta książki Therese Bohman i Donny Tartt. Woli gnozę od grozy, dramaty od horrorów, Junga od Freuda. W muzeach tropi obrazy symbolistów. Biega długie dystanse, jeszcze dłuższe pokonuje gravelem. Uwielbia jamniki.

więcej