autor: Szymon Liebert
Activision wciąż na topie – Call of Duty i Skylanders rządzą, WoW traci subskrybentów
Activision podsumowało I kwartał tego roku finansowego. Z raportu wynika, że wydawca wciąż jest numerem jeden i zarabia krocie na markach Call of Duty oraz Skylanders. Mimo tego, firma patrzy w przyszłość z ostrożnością, co wiąże się chociażby ze spadkiem popularności World of Warcraft.
Firma Activision zakończyła I kwartał 2013 roku finansowego lepiej od przewidywań swoich analityków. W raporcie ujawniono, że w trzymiesięcznym okresie kończącym się z dniem 31 marca 2013 roku obroty wyniosły 1,324 miliarda dolarów (28% tej kwoty pochodzi z kanałów cyfrowych). To o 164 miliony dolarów więcej niż spodziewała się firma. Z roku na rok wydawca poprawił swoje wyniki aż o 13% (z 1,172 miliarda dolarów). Zapracowały na to przede wszystkim marki Call of Duty, Skylanders, StarCraft i World of Warcraft.
Call of Duty i Skylanders – największy wydawca
Firma Activision chwali się, że w Ameryce Północnej i Europie była największym wydawcą w minionym kwartale – dotyczy to zarówno gier, jak i dołączanych do nich akcesoriów (zabawek Skylanders). Call of Duty: Black Ops II uplasowała się na drugim miejscu najlepiej sprzedających się tytułów (licząc w dolarach). Numerem jeden okazał się Skylanders Giants. Koncern odnotował także 100% wzrost obrotów cyfrowych marki Call of Duty i zaznaczył, że 60% sprzedaży Call of Duty: Black Ops II – Uprising na Xboksie 360 pochodzi ze sklepu wbudowanego w grę.
Spadek subskrybentów World of Warcraft
O 1,3 miliona spadła liczba abonentów World of Warcraft, popularnego tytułu MMO od studia Blizzard. Zdaniem wydawcy, ta zmiana dotyczy głównie rynków azjatyckich, chociaż w części nastąpiła także na Zachodzie. Niemniej jednak, World of Warcraft wciąż ma 8,3 miliona subskrybentów i w opinii Activision pozostaje największym tytułem MMORPG opartym na abonamencie. W przyszłości Activision i Blizzard spodziewają się dalszych spadków liczby płacących graczy. Zaradzić temu ma przeznaczenie większej liczby zasobów na MMO, aby szybciej tworzyć aktualizacje i nową zawartość.
StarCraft II: Heart of the Swarm numerem jeden na PC
Activision twierdzi, że w I kwartale tego roku finansowego rozszerzenie StarCraft II: Heart of the Swarm było numerem jeden na pecetach. W dwa dni sprzedano 1,1 miliona egzemplarzy dodatku w dystrybucji klasycznej oraz cyfrowej. Niestety firma nie podała ogólnych wyników tej strategii czasu rzeczywistego.
Plany na przyszłość i niepewność rynku
Dobre rezultaty przekładają się na podwyższenie oczekiwań odnośnie całego roku finansowego – firma spodziewa się wyników lepszych o 3,3%. Mimo tego, Activision pozostaje „uważne” i patrzy w przyszłość z pewnym niepokojem. Nadchodzące problemy wyliczył prezes Bobby Kotick: chodzi o zmiany dat premier konkurencyjnych gier, słabą kondycję Wii U, niepewność związaną z następną generacją konsol i wspomniany spadek popularności World of Warcraft.
W kwestii nadchodzących gier warto wspomnieć o Hearthstone: Heroes of Warcraft, międzyplatformowej karciance w uniwersum Warcraft, która latem trafi na PC, Mac oraz urządzenia mobilne (iPad). Najważniejszy będzie naturalnie Call of Duty: Ghosts. Z nową odsłoną popularnej serii wiąże się podobno największy plan sprzedażowy i marketingowy w historii Call of Duty. Ghosts wyjdzie 5 listopada 2013 roku na pecetach i konsolach (obecnej oraz przyszłej generacji). Nie można zapominać o tym, że Activision ma w zanadrzu parę innych projektów. Mówimy przede wszystkim o Destiny, czyli nowej multiplatformowej marce studia Bungie, oraz niezapowiedzianej grze MMO Blizzarda.