37 wygranych bez awansu; gracze CSGO chcą naprawienia systemu rang
Zdaniem części społeczności graczy system rankingowy w CS:GO pozostawia wiele do życzenia. Wśród rzeczy wymagających poprawy wymieniana jest m.in. przejrzystość.
Spis treści:
Nie jest tajemnicą, że w Counter-Strike: Global Offensive główną aktywnością są mecze rankingowe w formacie 5 vs 5. Gracze walczą o jak najwyższe rangi, świadczące o ich umiejętnościach: od Silver aż po Global Elite.
Nie jest tajemnicą również to, że obecny w grze system rang nie funkcjonuje najlepiej – gracze nie są w stanie awansować pomimo serii zwycięstw, a przydzielana ranga często bywa nieadekwatna do umiejętności.
Z takimi problemami zmaga się dość spore grono osób, zwłaszcza tych, które znalazły się w sytuacji takiej jak ta opisana przez użytkownika Reddita o pseudonimie dionysusxpam.
Nielogiczne rangi CS:GO
Gracz na forum przedstawił swoje doświadczenia z nieadekwatnym systemem. Osiągnął on rangę Supreme Master First Class, jednak po czasie zrezygnował z częstego i konsekwentnego grania.
W ciągu następnych kilku lat rozegrałem może z 10, 20 meczów. Kilka rozgrywek co około cztery miesiące, zazwyczaj gdy kończyłem moje egzaminy na studiach. Gra wciąż obniżała moją rangę, mimo że większość, jeśli nie wszystkie, z tych gier wygrywałem. W końcu uzyskałem rangę Silver Elite Master. Wyobraźcie to sobie – od rangi Supreme do Silver pomimo ciągłego wygrywania. [...]
Wyjaśniamy: w CS:GO po dłuższym czasie nieaktywności konta traci się swoją dotychczasową rangę. Do tego, by została przydzielona nowa, trzeba wygrać mecz.
Kiedy dionysusxpam wrócił do regularnego grania, został umieszczony przez system rankingowy na dużo niższym poziomie, niż wskazywałyby na to jego faktyczne umiejętności. Dodatkowo awansowanie na wyższe poziomy stało się wówczas piekielnie trudne.
Pamiętam, że w pewnym momencie potrzebowałem 37 zwycięstw z rzędu, aby awansować z poziomu Gold 2 na Gold 3. To było 37 gier, w których osiągałem średnio 30-40 zabójstw i rujnowałem zabawę drużynie przeciwnej, ponieważ CS:GO mnie do tego zmusiło. Na Steamie mam około 13 stron [komentarzy – dop. red.], w których ludzie nazywają mnie oszustem [...].
Przez ostatnie kilka miesięcy miałem powyżej 90% zwycięstw, grałem przez około 100 godzin i wszystko, co udało mi się osiągnąć, to awansować z Gold 1 na Gold Nova Master [trzy rangi wzwyż – dop. red.]. [...]
Odtajnić ELO
Niestety, dla innych ludzi, którzy niegdyś zajmowali wysokie rangi i wrócili do CS:GO po latach, ten schemat przebiega podobnie. W dyskusji pod wypowiedzią naszego dzisiejszego bohatera wielu graczy przyznało, że po powrocie do strzelanki studia Valve borykali się z podobnymi problemami.
Rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie jasnego i czytelnego tzw. systemu ELO, który w przejrzysty sposób pokazywałby, ile meczów trzeba rozegrać, by otrzymać awans. Gracze za przykład podają inne e-sportowe tytuły: Dotę 2 oraz League of Legends.
Wiedząc, na czym stoimy, z pewnością nie mielibyśmy takiego poczucia niesprawiedliwości jak po serii wygranych gier bez awansu. Być może w przypadku CS:GO naprawienie systemu rang nie będzie takie proste (w końcu problem istnieje już jakiś czas), ale próbować trzeba.