autor: Michał Kułakowski
15 największych finansowych porażek w box office 2019
Chociaż 2019 rok zapisze się w historii branży filmowej jako jeden najlepszych w historii, w tym czasie na ekranach kinowych pojawiło się również wiele produkcji, które przyniosły studiom niebagatelne straty. Stworzyliśmy więc listę 15 obrazów, które w tym roku okazały się największymi globalnymi porażkami w box office. .
Mijający rok będzie na pewno pamiętany jako jeden z najbardziej dochodowych w historii branży filmowej. Aż osiem tytułów zarobiło w tym czasie globalnie więcej niż miliard dolarów. Gdzie są jednak zwycięzcy muszą być też przegrani. Stworzyliśmy więc listę wybranych piętnastu wysokobudżetowych obrazów, które w 2019 roku odniosły globalnie największe finansowe porażki. Udowadniają one, że w przypadku współczesnego blockbustera nie ma pewnych inwestycji. Znajdziemy tu bowiem produkcje kompetentnych twórców z uznanymi gwiazdami, które reprezentują najpopularniejsze obecnie gatunki i trendy w Hollywood. Jeżeli interesują Was również najbardziej kasowe hity box office'u możecie zajrzeć do poświęconego im zestawienia.
15 największych finansowych porażek w box office 2019 - lista
Zaznaczmy, że większość zamieszczonych na liście danych liczbowych (w tym polski box office) pochodzi z serwisu Box Office Mojo. Są one oparte na raportach finansowych studiów filmowych, dystrybutorów i sieci kinowych, a także różnego rodzaju kalkulacjach wykorzystujących chociażby liczbę sprzedanych biletów w monitorowanych przez portal krajach. Wyniki nie są więc w stu procentach dokładne, zwłaszcza w przypadku tytułów wciąż wyświetlanych w kinach.
W przypadku większości zestawień box office musimy pamiętać, że przytaczane w nich budżety filmów obejmują jedynie bezpośrednie koszty ich powstania (preprodukcja, zdjęcia, pensje ekipy filmowej i aktorów, efekty specjalne itd.) i nie uwzględniają wydatków studiów związanych z kampaniami marketingowymi, umowami sponsorskimi, a także dystrybucją kinową w kraju i za granicą. Realne koszty powstania i promocji dużego hollywoodzkiego blockbustera są obecnie co najmniej dwukrotnie wyższe od jego deklarowanego budżetu produkcyjnego. Suma ta wyznacza zazwyczaj granicę opłacalności danego filmu. Biorąc pod uwagę ten fakt, liczbę krajów, w których zadebiutowała dana produkcja, a także wielkość i zasięg jej kampanii promocyjnej możemy obliczyć przybliżoną wysokość strat poniesionych przez studio.
Dumbo
- Producent: Walt Disney Studios Motion Pictures
- Światowa premiera: 27 marca 2019 roku
- Szacunkowy budżet: ok. 170 mln dolarów
- Globalny box office: 353 mln dolarów
- Polski box office: 1,8 mln dolarów / ok. 6,9 mln złotych
Co prawda koszty produkcji i promocji tego aktorskiego remake'u najprawdopodobniej zwrócą się Disneyowi, ale dzieło Tim Burtona, oparte na klasycznej animacji z 1941 roku jest najgorzej radzącym sobie tegorocznym blockbusterem wytwórni. Filmowcy poszerzyli oryginalnego Dumbo o masę nowych, niepotrzebnych wątków i postaci, kompletnie zatracając urok i przekaz pierwowzoru. Mimo gwiazdorskiej obsady (Michael Keaton oraz Danny DeVito), a także dobrych chęci, wizja Burtona nie przemówiła do widzów i krytyków. Pod względem wygenerowanych przychodów prestiżowa produkcja została znokautowana nawet przez Czarownicę 2, co przez akcjonariuszy i szefostwo amerykańskiego giganta było z pewnością odebrane jako druzgocąca porażka.
Terminator: Dark Fate
- Tyt. polski: Terminator: Mroczne przeznaczenie
- Producent: Paramount Pictures
- Światowa premiera: 23 października 2019 roku
- Szacunkowy budżet: ok. 185 mln dolarów
- Globalny box office: 261 mln dolarów
- Polski box office: 798 tys. dolarów / ok. 3 mln złotych
- Szacunkowe straty producentów: >100 mln dolarów
Terminator: Mroczne przeznaczenie pogrzebał zapewne na długie lata (a być może nawet na zawsze) markę Terminator. Na papierze film wyglądał na gwarantowany hit. Jego producentem został James Cameron, a scenariusz był bezpośrednią kontynuacją Terminatora 2 i ignorował wydarzenia przedstawione w kolejnych nielubianych częściach cyklu. Dziełu Tima Millera nie pomógł jednak nawet powrót Lindy Hamilton. Znudzeni ciągłymi rebootami serii i zniechęceni słabymi trailerami fani oraz miłośnicy kina akcji nie stawili się bowiem w zadowalającej liczbie przed kasami biletowymi.
Dodajmy, że Mroczne przeznaczenie to piąta już w przeciągu ostatnich kilkunastu lat próba wskrzeszenia Terminatora. Pierwsza została podjęta w 2003 roku. W kinach zadebiutował wówczas Terminator 3: Bunt maszyn. Pięć lat później w telewizji pojawił się serial Terminator: Kroniki Sary Connor, który został skasowany po zaledwie dwóch sezonach. W rok później na srebrne ekrany trafił Terminator: Ocalenie, a w 2015 roku Terminator: Genisys. Poza wciąż posiadającą fanów serią TV, pozostałe projekty okazały się klapą w oczach krytyków, często przynosząc również ogromne straty producentom (budżet Terminatora: Genisys uratowali np. praktycznie w całości chińscy widzowie). Podobnie jak Terminator: Mroczne przeznaczenie, który planowany był jako pierwsza część nowej trylogii, pozostałe filmy miały również otrzymać bezpośrednie kontynuacje.
Men in Black: International
- Producent: Sony Pictures
- Światowa premiera: 12 czerwca 2019 roku
- Szacunkowy budżet: ok. 110 mln dolarów
- Globalny box office: 253 mln dolarów
- Polski box office: 603 tys. dolarów / ok. 2,32 mln złotych
Drugi obraz z listy, którego koszty najprawdopodobniej z ledwością zwróciły się producentom. Nie zmienia to jednak faktu, że Sony, które od lat desperacko szuka jakiejś nowej dochodowej serii blockbusterów poza Spider-manem, musiało być niezwykle zawiedzione odbiorem filmu. Producenci liczyli z pewnością, że charyzma Chrisa Hemswortha oraz Tessy Thompson przyciągnie do kin znacznie większą widownię i zagwarantuje powstanie kontynuacji ich przygód. Niestety dwójka utalentowanych aktorów (świetnie radzących sobie w komediowych rolach) zmuszona została do pracy ze słabym i nieciekawym scenariuszem, którego historia była jedynie cieniem oryginalnego Men in Black z 1997 roku.
X-Men: Dark Phoenix
- Tyt. polski: X-Men: Mroczna Phoenix
- Producent: 20th Century Fox
- Światowa premiera: 5 czerwca 2019 roku
- Szacunkowy budżet: ok. 200 mln dolarów
- Globalny box office: 252 mln dolarów
- Polski box office: 633 tys. dolarów / ok. 2,4 mln złotych
- Szacunkowe straty producentów: >100-150 mln dolarów
Jedna z największych finansowych klap roku. Ostatni film o przygodach drużyny X-Men, który został wyprodukowany prze wytwórnię 20th Century Fox. Jego nad wyraz przerośnięty budżet został dodatkowo rozdęty za sprawą kilkukrotnie przełożonej premiery, a także przeciągających się dokrętek, które znacząco zmieniły kształt ostatniego aktu obrazu. Pożegnanie z istniejącą od prawie dwudziestu lat serią, zamiast widowiskowym finałem zakończyło się niezwykle słabo przyjętą powtórką wątków poruszanych już wcześniej w X-Men 3, które zrealizowane zostały w równie nieudolny sposób. Wygląda na to, że na poprawną i satysfakcjonującą adaptację jednej z najpopularniejszych komiksowych historii z mutantami w roli głównej (Saga o Mrocznej Phoenix), fani będą musieli poczekać do czasu nieuniknionego rebootu cyklu zrealizowanego przez Marvela.
Gemini Man
- Tyt. polski: Bliźniak
- Producent: Paramount Pictures
- Światowa premiera: 2 października 2019 roku
- Szacunkowy budżet: ok. 138 mln dolarów
- Globalny box office: 173 mln dolarów
- Polski box office: 500 tys. dolarów / ok. 1,9 mln złotych
- Szacunkowe straty producentów: >80-100 mln dolarów
Film akcji z elementami science-fiction zrealizowany przez mistrza gatunku Anga Lee. Niestety produkcja oparta na scenariuszu krążącym pomiędzy studiami od... 1997 roku, okazała się wydmuszką bez treści i polotu. W żaden istotny sposób nie pomógł jej również Will Smith, występujący tu w podwójnej roli głównej. Jedyne co wyróżnia film spośród tysiąca podobnych mu standardowych tytułów sensacyjnych, to cyfrowy makijaż Smitha, odmładzający go o 30 lat i pozwalający mu wcielić się we własnego klona. Warto wspomnieć, że Bliźniak został nakręcony kamerami rejestrującymi obraz z prędkością 120 klatek na sekundę. Specjalne pokazy filmu wyświetlające go w tym niestandardowym formacie miały być przełomem, ale ostatecznie nie tylko nie zachwyciły publiki, ale dodatkowo uwidoczniły kolejne braki i problemy tytułu.
Ad Astra
- Producent: 20th Century Fox
- Światowa premiera: 18 września 2019 roku
- Szacunkowy budżet: ok. 80-100 mln dolarów
- Globalny box office: 127 mln dolarów
- Polski box office: 1,1 mln dolarów / ok. 4,2 mln złotych
- Szacunkowe straty producentów: >40-80 mln dolarów
Kolejna tegoroczna finansowa porażka 20th Century Fox. Ambitna superprodukcja science-fiction inspirowana sukcesem obrazów, takich jak Interstellar, Gravity czy Arrival, w której w rolach głównych mogliśmy zobaczyć Brada Pitta i Tommy'ego Lee Jonesa. Mimo zdobytych nagród i dobrych ocen krytyków, film nie przyciągnął przed ekrany wystarczającej liczby widzów. Obrazowi nie pomogły również wprowadzające w błąd zwiastuny i kampania reklamowa. Obiecywały one pełną akcji przygodę w przestrzeni kosmicznej, podczas gdy w rzeczywistości mieliśmy do czynienia z powolnym dramatem skupiającym się na relacjach ojca z synem, co zniechęciło przeciętnego popcornowego odbiorcę.
Wonder Park [animacja]
- Tyt. polski: Kraina cudów
- Producent: Ilion Animation Studios / Paramount Pictures
- Światowa premiera: 12 marca 2019 roku
- Szacunkowy budżet: ok. 80-100 mln dolarów
- Globalny box office: 119 mln dolarów
- Polski box office: 1 mln dolarów / ok. 3,85 mln złotych
- Szacunkowe straty producentów: >40-60 mln dolarów
Pierwsza na liście animacja. Tytuł znajdował się w produkcji od 2012 roku, a zajmowało się nim hiszpańskie studio Ilion Animation. Kraina cudów, opowiadająca o magicznym parku rozrywki, otrzymała mieszane recenzje, pozostając pod tym względem daleko w tyle za filmami, takimi jak Kraina lodu II czy Toy Story 4. W 2020 roku na amerykańskim kanale telewizyjnym Nickelodeon ruszy serial oparty na fabule i bohaterach obrazu.
Midway
- Producent: Lionsgate
- Światowa premiera: 8 października 2019 roku
- Szacunkowy budżet: ok. 100 mln dolarów
- Globalny box office: 114 mln dolarów
- Polski box office: 1 mln dolarów / ok. 3,85 mln złotych
- Szacunkowe straty producentów: >80-100 mln dolarów
Niezwykle rzadka w dzisiejszych czasach historyczna superprodukcja osadzona w czasach II wojny światowej, której producenci zostali zapewne zachęceni finansowym sukcesem Dunkierki Christophera Nolana z 2017 roku. Wykazujący się ogromną pasją dla projektu reżyser Roland Emmerich chciał zrealizować ogromne widowisko przedstawiające bitwę o Midway, a także z szacunkiem oddać hołd wszystkim jej uczestnikom. Film, któremu z pewnością nie pomogły słabe trailery oraz chłodne recenzje (najbardziej krytykowano jakość scenariusza), nie wzbudził odpowiednio wysokiego zainteresowania widzów, ostatecznie przynosząc producentom niebagatelne straty.
Charlie's Angels
- Tyt. polski: Aniołki Charliego
- Producent: Sony Pictures
- Światowa premiera: 13 listopada 2019 roku
- Szacunkowy budżet: ok. 48 mln dolarów
- Globalny box office: 57 mln dolarów
- Polski box office: brak danych
- Szacunkowe straty producentów: >50-60 mln dolarów
Reboot uśpionej od kilkunastu lat serii filmowej opartej na popularnym w latach 70. amerykańskim serialu sensacyjnym. W przeciwieństwie do dwóch poprzednich obrazów z cyklu, które ukazały się w 2000 i 2003 roku, nowa wersja Aniołków traktowała siebie znacznie poważniej i została wyprana z satyrycznego i humorystycznego tonu poprzedników. Straciła przez to interesujący charakter, a jej główne bohaterki (co udowodniły już trailery) nie były w stanie dorównać charyzmie Drew Barrymore, Cameron Diaz i Lucy Liu. Reżyserka obrazu, Elizabeth Banks, chciała stworzyć “pierwszą sensacyjną serię filmową dla kobiet”, ale wygląda na to, że ostateczny efekt jej pracy nie przekonał do siebie praktycznie nikogo.
Hellboy
- Producent: Lionsgate
- Światowa premiera: 12 marca 2019 roku
- Szacunkowy budżet: ok. 50 mln. dolarów
- Globalny box office: 44 mln dolarów
- Polski box office: 364 tys. dolarów / ok. 1,4 mln złotych
- Szacunkowe straty producentów: >50-80 mln dolarów
Teoretycznie film zapowiadał się jako niezwykle obiecujący reboot Hellboy'a, którego dwie poprzednie odsłony w reżyserii Guilermo del Toro stały już kultowymi klasykami. Po raz pierwszy w jego produkcję był zaangażowany bezpośrednio nawet Mike Mignola, twórca oryginalnego komiksu i uniwersum Hellboya. Co więcej, by zadbać o opłacalność projektu studio zdecydowało się na niski (jak na dzisiejsze standardy) budżet wynoszący 50 milionów dolarów, a także bardziej „mroczną atmosferę zbliżoną do horroru”. Końcowy produkt okazał się jednak kompletnym niewypałem, zarówno pod względem tonu, realizacji scen akcji, dialogów, jak i scenariusza. Dodatkowo podkopały go również nierówne efekty specjalne. Z tego też powodu Hellboy nie zarobił w kinach nawet tyle, by zwrócić filmowcom koszty poniesione na jego produkcję i najpewniej zapisze się w historii jako jedna z najgorszych komiksowych adaptacji dekady.
UglyDolls [animacja]
- Tyt. Polski: Paskudy: UglyDolls
- Producent: Reel FX Creative Studios / STX Entertainment
- Światowa premiera: 1 maja 2019 roku
- Szacunkowy budżet: ok. 45-53 mln dolarów
- Globalny box office: 32 mln dolarów
- Polski box office: 861 tys. dolarów / ok. 3,3 mln złotych
- Szacunkowe straty producentów: >50-80 mln dolarów
Animacja oparta na licencji pluszaków z serii UglyDolls, które sprzedawane są na całym świecie od 2001 roku. Jego powstanie z pewnością inspirowane było sukcesami animowanych hitów spod szyldu LEGO. Filmowcom zabrakło jednak talentu, co zaowocowało nijaką i kompletnie odtwórczą produkcją dla dzieci. Co ciekawe, plany powstania obrazu po raz pierwszy pojawiły się na początku mijającej dekady, ale projekt napotkał wiele trudności finansowych. Kompletna porażka filmu pogrzebała zapewne na najbliższe lata szansę na pojawienie się innych adaptacji popularnych linii zabawek.
Missing Link [animacja]
- Tyt. polski: Praziomek
- Producent: Laika / United Artists
- Światowa premiera: 4 kwietnia 2019 roku
- Szacunkowy budżet: ok. 100 mln dolarów
- Globalny box office: 26,2 mln dolarów
- Polski box office: 1,1 mln dolarów / ok. 4,2 mln złotych
- Szacunkowe straty producentów: >90-120 mln dolarów
Najprawdopodobniej najlepszy z filmów, które znalazły się na tej liście. Świetnie przyjęta przez krytyków i wykonana w technice poklatkowej animacja amerykańskiego studia Laika, odpowiadającego za hity, takie jak Paranorman oraz Kubo i dwie struny, wydaje się pod wieloma względami zaprzeczeniem panujących obecnie trendów. Najnowsze dzieło niestrudzonych animatorów, opowiadające o perypetiach Wielkiej Stopy, która w towarzystwie angielskiego podróżnika wyrusza w Himalaje na poszukiwanie Yeti, tym razem nie zainteresowało szerszej widowni, która wolała bardziej standardowe produkcje Pixara i Disneya. Na szczęście Laika ma w zanadrzu niezwykłą przewagę, która uodpornia ją na porażki w box office. Studio zostało bowiem założone przez multimiliardera Phila Knighta (prezesa firmy Nike) i prowadzone jest przez jego syna, uznanego reżysera Travisa Knighta. Dla obu panów dalsze istnienie Laiki to kwestia pasji i prestiżu a nie czystych finansów.
Cats
- Tyt. polski: Koty
- Producent: Universal Pictures
- Światowa premiera: 20 grudnia 2019 roku
- Szacunkowy budżet: ok. 95 mln dolarów
- Globalny box office: 36 mln dolarów [dane na ostatni tydzień grudnia]
- Polski box office: w naszym kraju film zadebiutuje dopiero 3 stycznia
- Szacunkowe straty producentów: >120-140 mln dolarów [dane na ostatni tydzień grudnia]
Pierwsza filmowa adaptacja najpopularniejszego scenicznego musicalu świata. Chociaż film zadebiutował na razie tylko w wybranych krajach świata, trudno wyobrazić sobie, by udało mu się choć w części odzyskać wpakowane w niego pieniądze. Niezwykle wysoki budżet produkcji pożarły gaże gwiazdorskiej obsady, a także przyprawiające o dreszcze i zamieniające aktorów w kocie monstra efekty specjalne, które nie zostały nawet w pełni ukończone w dniu premiery obrazu. Koty otrzymały praktycznie jednogłośnie niezwykle druzgocące recenzje i jeszcze przed debiutem stały się obiektem niezliczonych internetowych memów oraz złośliwych komentarzy.
Playmobil: The Movie [animacja]
- Tyt. polski: Playmobil. Film
- Producent: Method Animation
- Światowa premiera: 7 sierpnia 2019 roku
- Szacunkowy budżet: ok. 40 mln dolarów
- Globalny box office: 13,7 mln dolarów
- Polski box office: 669 tys. dolarów / ok. 2,57 mln złotych
- Szacunkowe straty producentów: >40-60 mln dolarów
Dzieło francuskiego studia Method Animation chciało powtórzyć ogromny sukces przebojowego filmu LEGO. Przygoda, ale popełniło wszystkie możliwe błędy, których uniknął jego konkurent, co wytknęli mu zresztą z lubością recenzenci. Obrazowi z pewnością nie pomógł również fakt, że korzystał on z licencji niemieckich zabawek marki Playmobil. Są one znane przede wszystkim w Europie i nie mogą pochwalić się tak wielkim zasięgiem i popularnością co duńskie LEGO. Pomimo premiery w blisko sześćdziesięciu krajach świata, przychody ze sprzedaży biletów nie były w stanie pokryć nawet kosztów produkcji filmu.
Arctic Dogs [animacja]
- Tyt. polski: Śnieżna paczka
- Producent: Assemblage Entertainment
- Światowa premiera: 1 listopada 2019 roku
- Szacunkowy budżet: ok. 50 mln dolarów
- Globalny box office: 8,5 mln dolarów [dane na ostatni tydzień grudnia]
- Polski box office: 1,2 mln dolarów / ok. 4,6 mln złotych [dane na ostatni tydzień grudnia]
- Szacunkowe straty producentów: >40-50 mln dolarów
Trudno uwierzyć, że ten niezwykle nijaki i podrzędnej jakości film animowany był dystrybuowany w kinach na całym świecie, a nie został od razu i po cichu wrzucony do katalogów serwisów streamingowych. Śnieżna paczka przypomina setki podobnych animowanych produkcji bez polotu kopiujących najbardziej oczywiste elementy hitów studiów DreamWorks czy Illumination. Obraz zarobił na całym świecie zaledwie 8,5 mln dolarów i był też blisko pobicia „rekordu” najgorszego weekendu otwarcia w Ameryce Północnej. Co ciekawe, Polska była trzecim najbardziej dochodowym rynkiem dla dzieła Assemblage Entertainment (zaraz po USA i Wielkiej Brytanii), przynosząc nad Wisłą ponad milion dolarów.