filmomaniak.pl Newsroom Filmy Seriale Obsada Netflix HBO Amazon Disney+ TvFilmy
Wiadomość filmy i seriale 28 grudnia 2019, 20:00

autor: Michał Kułakowski

15 najbardziej kasowych filmów w box office 2019

2019 rok zapisze się w historii branży kinowej, jako jeden z najbardziej dochodowych w historii i to nie tylko za sprawą premiery Avenegers: Koniec gry. Stworzyliśmy więc listę 15 filmów, które w mijających dwunastu miesiącach globalnie osiągnęły najwyższe przychody. .

2019 rok zapisze się z pewnością jako jeden z najbardziej dochodowych w historii branży filmowej. Aż osiem filmów zarobiło w tym czasie globalnie więcej niż miliard dolarów, a więc sumę, która jeszcze kilkanaście lat temu wydawała się praktycznie nie do osiągnięcia. Tytuł najbardziej kasowej superprodukcji wszech czasów utracił również po długiej walce Avatar Jamesa Camerona. Nowym królem box office jest teraz marvelowskie Avengers: Koniec gry, które zadebiutowało pod koniec kwietnia. Mijający rok udowodnił też po raz kolejny, jak duży potencjał drzemie w chińskim rynku, o który tak mocno i tak widocznie walczą amerykańskie wytwórnie i studia. Liderami w zestawieniach najbardziej dochodowych blockbusterów pozostają również wciąż familijne filmy animowane oraz produkcje Disneya. Poniżej znajdziecie listę największych filmowych hitów w 2019 roku, posegregowanych według wysokości osiągniętych w tym czasie globalnych przychodów z dystrybucji kinowej. Jeżeli interesują was największe finansowe porażki roku, to możecie zajrzeć również do poświęconego im zestawienia.

Avengers: Koniec gry zostało w tym roku najbardziej kasowym filmem wszech czasów.

15 najbardziej kasowych filmów w 2019 roku – lista

Zaznaczmy, że większość zamieszczonych na liście danych liczbowych (w tym polski box office) pochodzi z serwisu Box Office Mojo. Są one oparte na raportach finansowych studiów filmowych, dystrybutorów i sieci kinowych, a także różnego rodzaju kalkulacjach, wykorzystujących chociażby liczbę sprzedanych biletów w monitorowanych przez portal krajach. Wyniki nie są więc w stu procentach dokładne, zwłaszcza w przypadku tytułów wciąż wyświetlanych w kinach, ale dają nam najlepsze możliwe porównanie finansowych osiągnięć tegorocznych blockbusterów.

15. It: Chapter Two

  1. Tyt. polski: To: Rozdział 2
  2. Producent: Warner Bros.
  3. Światowa premiera: 4 września 2019 roku
  4. Globalny box office: 472 miliony dolarów
  5. Polski box office: 2,7 milionów dolarów / ok. 10,4 milionów złotych
  6. Szacunkowy budżet: ok. 79 milionów dolarów

Druga część adaptacji powieści To Stephena Kinga. Pierwszy film z serii był jedną z największych niespodzianek 2017 roku, zarabiając w sumie ponad 700 milionów dolarów oraz bijąc szereg historycznych rekordów box office w kategorii horrorów. To: Rozdział 2 rozgrywa się 27 lat po tragicznych wydarzeniach pokazanych w jedynce i przedstawia nam zupełnie nową obsadę aktorską. Obraz nie został przyjęty tak ciepło jak poprzednik (krytykowano jego tempo, długość i klimat) i przyniósł filmowcom jedynie połowę tego co Rozdział 1. Jednak ze względu na niski budżet, Warner Bros. nadal może uznać To: Rozdział 2 za duży sukces finansowy.

14. Maleficent: Mistress of Evil

  1. Tyt. polski: Czarownica 2
  2. Producent: Walt Disney Studios Motion Pictures
  3. Światowa premiera: 16 października 2019 roku
  4. Globalny box office: 489 miliony dolarów
  5. Polski box office: 5,1 miliona dolarów / ok. 19,6 miliona złotych
  6. Szacunkowy budżet: ok. 185 milionów dolarów

Po niesamowitym sukcesie finansowym, jaki osiągnęła pierwsza Czarownica, która trafiła na ekrany w 2014, zarabiając ponad 750 milionów dolarów, powstanie sequela było jedynie kwestią czasu. Oba filmy zajmują unikalną pozycję w panteonie aktorskich superprodukcji Disneya. Nie są one bowiem remake'ami klasycznych animacji (czerpią jedynie luźno inspirację ze Śpiącej królewny) albo adaptacjami istniejących już historii. Podobnie jak To: Rozdział 2, Czarownica 2 przyciągnęła przed ekrany o połowę mniej widzów niż poprzednia odsłona serii. W dużej mierze przyczyniły się do tego słabe recenzje i opinie fanów. Mimo to, disnejowskie dzieło przyniosło w sumie blisko pół miliarda dolarów na całym świecie, czego z pewnością mogą mu pozazdrościć inne tegoroczne blockbustery. Czarownica 2 przyciągnęła przed ekrany także zaskakująco dużą liczbę Polaków, zarabiając nad Wisłą blisko 20 milionów złotych, a więc więcej niż np. Aladyn, Toy Story 4, Kapitan Marvel oraz najnowszy Spider-Man. Czyżby rodacy byli aż tak wielkimi miłośnikami talentu Angeliny Jolie?

13. Star Wars: The Rise of Skywalker

  1. Tyt. polski: Gwiezdne wojny: Skywalker. Odrodzenie
  2. Producent: Lucasfilm / Walt Disney Studios Motion Pictures
  3. Światowa premiera: 18 grudnia 2019 roku
  4. Globalny box office: 572 miliony dolarów [dane na ostatni tydzień grudnia]
  5. Polski box office: 3,5 miliona dolarów / ok. 13,3 miliona złotych [dane na ostatni tydzień grudnia]
  6. Szacunkowy budżet: ok. 250–300 milionów dolarów

Skywalker. Odrodzenie to wyświetlany dopiero od ponad tygodnia długo oczekiwany dziewiąty epizod gwiezdnej sagi. W zamierzeniu twórców ma on stanowić klamrę zamykającą czterdzieści lat historii fantastycznego uniwersum stworzonego przez George'a Lucasa. Jeżeli jednak wierzyć recenzjom, dzieło J.J. Abramsa z trudem spina się w koherentną całość i ugina pod ciężarem zbyt wielu wątków i bohaterów, którzy swobodnie wypełniliby co najmniej kilka innych filmów. Na razie trudno stwierdzić, ile obraz zarobi ostatecznie na świecie. Chociaż zadebiutował on poniżej wstępnych oczekiwań, tradycyjnie filmy z serii cieszą się długim życiem w salach kinowych. Utrzymując obecne tempo, Skywalker. Odrodzenie ma szansę przynajmniej wyrównać wynik Ostatniego Jedi, który zarobił w sumie 1,3 miliarda dolarów.

12. How to Train Your Dragon: The Hidden World [animacja]

  1. Tyt. polski: Jak wytresować smoka 3
  2. Producent: DreamWorks Animation / Universal Pictures
  3. Światowa premiera: 3 stycznia 2019 roku
  4. Globalny box office: 520 miliony dolarów
  5. Polski box office: 6,4 miliona dolarów / ok. 24,6 miliona złotych
  6. Szacunkowy budżet: ok. 129 milionów dolarów

Pierwsza na liście animacja, która zamyka rozpoczętą w 2010 roku trylogię familijnych filmów przygodowych opartych na serii książek dla dzieci autorstwa Cressidy Cowell. Tytuł otrzymał nie tylko świetne recenzje krytyków, ale stał się także jednym z najbardziej dochodowych filmów studia DreamWorks Animation. Niestety obraz nie nie zarobił tyle co poprzedni. Jak wytresować smoka 2 na całym świecie zgarnęło bowiem ponad 620 milionów dolarów. Daje to sygnał producentom, że zainteresowanie marką, którą reprezentują również animowane krótkometrażówki, gry oraz seria telewizyjna, nie jest gwarantowane i zaczyna powoli słabnąć. Być może więc w tym roku po raz ostatni na ekranach kinowych oglądaliśmy przygody wikingów i ich smoczych towarzyszy. Z możliwości pożegnania się ze znanymi bohaterami skorzystali z pewnością Polacy. Film zarobił u nas prawie 25 milionów złotych, a więc o 6 milionów więcej niż np. Toy Story 4 i dwa razy tyle co Aladyn.

11. The Wandering Earth

  1. Tyt. polski: Wędrująca Ziemia
  2. Producent: China Film Group Corporation
  3. Światowa premiera: 31 stycznia 2019 roku
  4. Globalny box office: 699 milionów dolarów
  5. Chiński box office: 691 milionów dolarów
  6. Szacunkowy budżet: ok. 50 milionów dolarów

Ogromna chińska superprodukcja science-fiction (pierwsza w swoim rodzaju), będąca adaptacją opowiadania Liu Cixina z 2000 roku pod tym samym tytułem. Premiera kinowa Wędrującej Ziemi miała miejsce w zaledwie kilku wybranych krajach świata i 99 procent swoich przychodów obraz wygenerował w ojczyźnie, gdzie nie schodził z afisza przez wiele miesięcy. Epicka postapokaliptyczna przygoda o ludzkości jednoczącej się, by uratować naszą planetę przed ostatecznym zniszczeniem, została doceniona przez wielu zachodnich krytyków, którzy stwierdzili, że śmiało może konkurować z podobnymi hollywoodzkimi blockbusterami. Co ciekawe, poza Chinami dystrybutorem filmu stał się Netflix i od pół roku obraz bez problemu obejrzeć mogą wszyscy abonenci serwisu.

10. Ne Zha [animacja]

  1. Producent: Chengdu Coco Cartoon / Beijing Enlight Pictures
  2. Światowa premiera: 26 lipca 2019 roku
  3. Globalny box office: 729 miliony dolarów
  4. Chiński box office: 723 miliony dolarów
  5. Szacunkowy budżet: brak danych

Drugi na liście chiński przebój i fenomen kinowy, o którym nie słyszał praktycznie nikt poza granicami Państwa Środka. Animowany Ne Zha to debiutancki projekt studia Chengdu Coco Cartoon, który w błyskawicznym tempie zdobył serca i portfele Chińczyków. Produkcja jest adaptacją popularnych folkowych opowieści o tytułowym Nezha, a więc podstępnym i żartobliwym bóstwie, którego ziemskimi rodzicami byli zwykli śmiertelnicy. Bohater pojawia się w wielu legendach, w tym w niezwykle wpływowej klasycznej chińskiej powieści Wędrówka na Zachód.. Animacja zarobiła w sumie ponad 729 milionów dolarów, z czego 99 procent przypadło na kontynentalne Chiny. W osiągnięciu tym filmowi pomógł z pewnością nieco fakt, że był on pokazywany wyłącznie w kinach IMAX, w których cena biletów jest znacznie wyższa niż normalnie. Nie zmienia to jednak faktu, że Ne Zha jest obecnie najbardziej dochodową animacją w historii (wyprodukowaną poza USA), a także najbardziej dochodowym nieanglojęzycznym filmem świata.

9. Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw

  1. Tyt. polski: Szybcy i wściekli: Hobbs i Shaw
  2. Producent: Universal Pictures
  3. Światowa premiera: 1 lipca 2019 roku
  4. Globalny box office: 759 miliony dolarów
  5. Polski box office: 2,6 miliona dolarów / ok. 10 milionów złotych
  6. Szacunkowy budżet: ok. 200 milionów dolarów

Szybcy i wściekli: Hobbs i Shaw było eksperymentem studia Universal, które chciało się przekonać, czy niezwykle popularna seria Szybcy i wściekli jest w stanie stać się fundamentem nowego i rozległego kinowego uniwersum (kiedy jeszcze o tego typu przedsięwzięciu marzyło każde duże studio filmowe na świecie). Film nie zarobił tyle co ostatnie główne odsłony cyklu, ale mimo chłodnych opinii krytyków zgarnął niemałą sumę, dającą szansę na pojawienie się bezpośredniej kontynuacji w niedalekiej przyszłości. Przygody dwójki tytułowych bohaterów nie wzbudziły jednak zbyt dużego entuzjazmu wśród polskich widzów. Szybcy i wściekli: Hobbs i Shaw zarobiło najmniej spośród wszystkich wymienionych na liście tytułów goszczących w naszych kinach.

8. Aladdin

  1. Tyt. polski: Aladyn
  2. Producent: Walt Disney Studios Motion Pictures
  3. Światowa premiera: 22 maja 2019 roku
  4. Globalny box office: 1,050 miliarda dolarów
  5. Polski box office: 2,7 miliona dolarów / ok. 10,4 miliona złotych
  6. Szacunkowy budżet: ok. 183 miliony dolarów

Aktorski remake jednego z najpopularniejszych animowanych filmów Disneya, którego premiera miała miejsce w 1992 roku. Po debiucie pierwszych zwiastunów wielu fanów oryginału było przekonanych o tym, że produkcja okaże się całkowitą katastrofą. Mimo słabych recenzji, widzowie na świecie z otwartymi rękoma przyjęli nowe wcielenia Aladyna i dżina z lampy. Ku zaskoczeniu analityków filmowi udało się przekroczyć magiczną barierę miliarda dolarów przychodu. Obraz nie oczarował jednak Polaków, zarabiając niewiele więcej niż najgorzej radzący sobie w kraju film z listy – Szybcy i wściekli: Hobbs i Shaw.

7. Joker

  1. Producent: Warner Bros.
  2. Światowa premiera: 2 października 2019
  3. Globalny box office: 1,062 miliarda dolarów
  4. Polski box office: 10,6 miliona dolarów / ok. 40,8 miliona złotych
  5. Szacunkowy budżet: ok. 55 milionów dolarów

Jeżeli w zestawieniu bralibyśmy pod uwagę relatywny stosunek budżetu filmu do osiągniętych przez niego zarobków, Joker miałby szansę zająć drugą pozycję tuż za Avenegers: Końcem gry. Joker był ryzykownym eksperymentem Warner Bros., który niespodziewanie dla wielu stał się kulturowym fenomenem. Inspirowany legendarnymi dramatami, takimi jak Taksówkarz czy Król komedii, jest on interesującym i realistycznym spojrzeniem na początki przestępczej kariery najbardziej znanego przeciwnika Batmana. Scenariusz filmu jest całkowicie oryginalny i nie został oparty na żadnym istniejącym komiksie (choć czerpie wiele istotnych elementów z historii o Człowieku Nietoperzu). Obraz jest też pierwszym filmem z kategorią „R” na świecie, który zarobił ponad miliard dolarów. Czyni go to naturalnie najbardziej dochodowym filmem „dla dorosłych” w historii, pokonującym w tej kategorii obie części Deadpoola. Jeżeli wierzyć statystykom, Joker przyciągnął też do kin ogromną rzeszę Polaków. Mimo tego, że film trafił do kin ponad pół roku później, dzieło Todda Phillipsa zarobiło w kraju więcej niż Avengers: Koniec gry i pod względem wygenerowanych przychodów zostało pobite jedynie przez Krainę lodu II oraz Króla Lwa.

6. Toy Story 4 [animacja]

  1. Producent: Walt Disney Studios Motion Pictures
  2. Światowa premiera: 20 czerwca 2019 roku
  3. Globalny box office: 1,073 miliarda dolarów
  4. Polski box office: 4,7 miliona dolarów / ok. 18 milionów złotych
  5. Szacunkowy budżet: ok. 200 milionów dolarów

Toy Story 4 było gwarantowanym hitem. Mimo tego, że trzeci film zamykał w naturalny sposób historię większości bohaterów, studio Pixar znalazło sposób, by ponownie powrócić do stworzonego przez siebie blisko ćwierć wieku temu świata żyjących zabawek. Animacja otrzymała niezwykle dobre recenzje i zarobiła nawet więcej niż rekordowa trzecia część serii, która zadebiutowała w 2010 roku. Biorąc pod uwagę zakończenie historii, twórcy zostawili sobie dużą furtkę dla ewentualnej kontynuacji, w której większą rolę niż dotychczas odgrywać mogą nowe postacie.

5. Frozen II [animacja]

  1. Tyt. polski: Kraina lodu II
  2. Producent: Walt Disney Studios Motion Pictures
  3. Światowa premiera: 20 listopada 2019 roku
  4. Globalny box office: 1,161 miliarda dolarów [dane na ostatni tydzień grudnia]
  5. Polski box office: 10,69 miliona dolarów / ok. 41 milionów złotych [dane na ostatni tydzień grudnia]
  6. Szacunkowy budżet: ok. 150 milionów dolarów

Następny megahit od Disneya, który wciąż wyświetlany jest w kinach na całym świecie. Zrealizowana w nieco innym tonie kontynuacja przygód Elsy i Anny, które rozpoczęły się w 2013 roku, zostawia przed widzami wiele otwartych wątków. Bez wątpienia będą one rozwijane w kolejnych sequelach. Marka Frozen jest bowiem dla amerykańskiej wytwórni kurą znoszącą złote jajka, nie tylko dzięki sukcesom filmów, ale przede wszystkim za sprawą zabawek i gadżetów z podobiznami głównych bohaterek. Disney nie da więc nam przez wiele lat zapomnieć o serii, a gdy w przyszłości filmy animowane stracą na popularności, istnieje zawsze szansa na... aktorski remake, żerujący na nostalgii dorosłych już widzów oryginałów.

4. Captain Marvel

  1. Tyt. polski: Kapitan Marvel
  2. Producent: Marvel Studios / Walt Disney Studios Motion Pictures
  3. Światowa premiera: 6 marca 2019 roku
  4. Globalny box office: 1,128 miliarda dolarów
  5. Polski box office: 4,5 miliona dolarów / 17,35 miliona dolarów
  6. Szacunkowy budżet: ok. 152 milionów dolarów

Mocno promowany dwudziesty pierwszy film z uniwersum Marvela, w którym pierwsze skrzypce gra postać kobieca. W tytułową rolę Kapitan Marvel wcieliła się nagrodzona Oskarem Brie Larson, a w trakcie przygody towarzyszył jej Samuel L. Jackson, powracający jako Nick Fury. Popularności w większości dobrze przyjęto obrazu, którego akcja rozgrywa się praktycznie w całości w latach 90. ubiegłego wieku, z pewnością pomogło to, że był on wepchnięty pomiędzy dwie odsłony Avengers. Wielu fanów wybrało się więc do kin głównie w oczekiwaniu na rewelacje lub wskazówki co do finału superbohaterskiej sagi. Mimo bezapelacyjnego finansowego sukcesu, Marvel Studios nadal nie zapowiedziało sequela produkcji i nie zdradziło, jakie ma dalsze plany wobec postaci Kapitan, która początkowo była przedstawiana przez producentów jako przyszła liderka Avengers.

3. Spider-Man: Far from Home

  1. Tyt. polski: Spider-Man: Daleko od domu
  2. Producent: Marvel Studios / Sony Pictures
  3. Światowa premiera: 28 czerwca 2019 roku
  4. Globalny box office: 1,131 miliarda dolarów
  5. Polski box office: 4,4 miliona dolarów / ok. 17 milionów złotych
  6. Szacunkowy budżet: ok. 160 milionów dolarów

Spider-Man: Daleko od domu to druga odsłona przygód Spider-Mana z Tomem Hollandem w roli głównej, rozgrywająca się w filmowym uniwersum Marvela. Tytuł powstał dzięki współpracy pomiędzy Sony Pictures i Marvel Studios (to kruche partnerstwo przeżywało kilka miesięcy temu poważny kryzys) i przeniósł bohatera z nowojorskich ulic w kompletnie obce mu otoczenie, zmuszając go do stawienia czoła nowemu i niezwykle przebiegłemu przeciwnikowi. Obraz jest też swoistym epilogiem dla wydarzeń przedstawionych w Avengers: Końcu gry. Najnowszy Spider-Man stał się również pierwszym filmem z pajęczakiem w roli głównej, który zarobił ponad miliard dolarów, a także najbardziej dochodową produkcją w katalogu Sony Pictures, prześcigając Jamesa Bonda z jego filmem Skyfall z 2012 roku.

2. The Lion King [animacja]

  1. Tyt. polski: Król Lew
  2. Producent: Walt Disney Studios Motion Pictures
  3. Światowa premiera: 12 lipca 2019 roku
  4. Globalny box office: 1,656 miliarda dolarów
  5. Polski box office: 12,5 miliona dolarów / ok. 48 milionów złotych
  6. Szacunkowy budżet: ok. 260 milionów dolarów

Kompletny remake legendarnego Króla Lwa, dla wielu najlepszego klasycznego hitu Disneya. Reżyser Jon Favreau zdecydował się na użycie realistycznej animacji 3D, upodabniającej film do dokumentu przyrodniczego. Zamiast odróżnić nową wersję od oryginału, zabieg ten wyprał remake z emocji i charakteru, od którego kipiały animowane dwuwymiarowe postacie. Według krytyków, o sukcesie finansowym projektu zdecydowała przede wszystkim nostalgia za pierwowzorem, muzyka oraz siła marki. Nie oparli się jej również widzowie nad Wisłą. Spośród wszystkich wymienionych na liście filmów, Król Lew zarobił w tym roku najwięcej pieniędzy w Polsce.

1. Avengers: Endgame

  1. tyt. polski: Avengers: Koniec gry
  2. Producent: Marvel Studios / Walt Disney Studios Motion Pictures
  3. Światowa premiera: 24 kwietnia 2019 roku
  4. Globalny box office: 2,797 miliarda dolarów
  5. Polski box office: 10,5 miliona dolarów / ok. 40,4 miliona złotych
  6. Szacunkowy budżet: ok. 356 milionów dolarów

Dwudziesty drugi film z superbohaterskiego uniwersum Marvela, które narodziło się w 2008 roku, będący zarazem zwieńczeniem wątków oraz historii przedstawionych fanom w ostatnich jedenastu latach i jedynym w swoim rodzaju osiągnięciem przemysłu filmowego. Bez względu na to, czy lubimy historie o superherosach, czy też kompletnie nimi gardzimy, jedno jest pewne – jeszcze przez długi czas będziemy musieli czekać na kolejny film, który będzie w stanie choć zbliżyć się do finansowego rekordu ustanowionego przez Koniec gry.

Realne koszty produkcji filmu – wysokość budżetu może wprowadzać w błąd?

W przypadku większości zestawień box office musimy pamiętać, że przytaczane w nich budżety filmów obejmują jedynie bezpośrednie koszty ich powstania (preprodukcja, zdjęcia, pensje ekipy filmowej i aktorów, efekty specjalne itd.) i nie uwzględniają wydatków studiów związanych z kampaniami marketingowymi, umowami sponsorskimi, a także dystrybucją kinową w kraju i za granicą. Realne koszty powstania i promocji dużego hollywoodzkiego blockbustera są obecnie co najmniej dwukrotnie wyższe od jego deklarowanego budżetu produkcyjnego. Suma ta wyznacza zazwyczaj granicę opłacalności danego filmu.

Aby lepiej zilustrować to zjawisko, przyjrzyjmy się trzynastej pozycji z naszej listy – filmowi Gwiezdne wojny: Skywalker. Odrodzenie. Dzieło J.J. Abramsa zarobiło w przeciągu niecałych dwóch tygodni blisko 600 milionów dolarów. W normalnych warunkach o takich niesamowitych wynikach marzą praktycznie wszyscy reżyserzy, producenci i wytwórnie na świecie. Dziewiątemu epizodowi Gwiezdnych wojen towarzyszyła jednak droga i agresywna kampania reklamowa obejmująca wszystkie możliwe media i niezliczoną liczbę umów sponsorskich, począwszy od Fortnite'a, a skończywszy na współpracy z wytwórcami samochodów i elektroniki użytkowej. Jeżeli dodamy do tego niezwykle wysoki budżet produkcyjny, sięgający według szacunków nawet 300 milionów dolarów, który napompowany został dodatkowo za sprawą licznych dokrętek, poprawek i ukończenia filmu praktycznie na ostatnią możliwą chwilę, zorientujemy się, że obraz nie przyniósł Disneyowi jeszcze realnie ani centa i wciąż znajduje się pod kreską.

  1. 15 największych finansowych porażek w box office 2019