Xiaomi w drodze na smartfonowy tron - do pokonania tylko Samsung
W drugim kwartale tego roku liderem rynku smartfonów pozostała firma Samsung. Czuje ona jednak na karku oddech koncernu Xiaomi, któremu już udało się przegonić Apple.
- Samsung nadal liderem…
- ….ale po piętach depcze mu Xiaomi,
- Apple zostało zrzucone na trzecie miejsce,
- rynek smarfonów coraz mocniej się konsoliduje.
Grupa analityczna IDC opublikowała raport podsumowujący wyniki sprzedaży smartfonów na świecie w drugim kwartale tego roku. Na szczycie zestawienia największych producentów tych urządzeń tradycyjnie znalazła się firma Samsung. We wspomnianych trzech miesiącach Koreańczycy wysłali na rynek 59 mln telefonów, czyli o cztery miliony więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Znacznie ciekawsze rzeczy dzieją się za plecami Samsunga, pokazując, jak bardzo zmienia się rynek. Drugie miejsce z wynikiem 53,1 mln smartfonów zajęła firma Xiaomi. Jej rozwój jest niezwykle dynamiczny - w pierwszym kwartale 2020 r. mogła się pochwalić rezultatem na poziomie 28,5 mln urządzeń. W ciągu roku koncern zanotował więc wzrost aż o 84%.
Tak dynamiczny wzrost pozwolił Xiaomi zrzucić z drugiego miejsca firmę Apple, która musiała zadowolić się trzecią pozycją pomimo wzrostu sprzedaży o 17%. Można stwierdzić, że tym razem polski rynek wyprzedził światowy. W naszym kraju Xiaomi zostało liderem już w ostatnim kwartale ubiegłego roku. Patrząc po trendach, chiński producent ma spore szanse przegonić Samsunga i stać się największym producentem smartfonów.
W pierwszej piątce znajdziemy również firmy OPPO (32,8 mln telefonów) oraz vivo (31,6 mln). W drugim kwartale na rynek w sumie powędrowało 313,2 mln smartfonów, z czego na producentów spoza pierwszej piątki przypadły tylko 94 mln sztuk (o 15,2% mniej niż w drugim kwartale 2020 roku), co pokazuje, że rynek tych urządzeń coraz bardziej się konsoliduje.
Sprzedaż smartfonów wzrosła w większości krajów. Wyjątkiem są Chiny, gdzie zanotowano spadek o 10% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Winę za to ma ponosić brak dużych premier, słabnąca pozycja Huawei i niższy niż się spodziewano popyt.
Wyniki rynku smartfonów w II kwartale 2021 roku
Firma | Smartfony wysłane na rynek w 2. kwartale 2021 r. | Udział w rynku w 2. kwartale 2021 r. | Smartfony wysłane na rynek w 2. kwartale 2020 r. | Udział w rynku w 2. kwartale 2020 r. | Zmiana w porównaniu z ubiegłym rokiem |
1. Samsung | 59 mln | 18,8% | 54 mln | 19,5% | 9,3% |
2. Xiaomi | 53,1 mln | 16,9% | 28,5 mln | 10,3% | 86,6% |
3. Apple | 44,2 mln | 14,1% | 37,6 mln | 13,6% | 17,8% |
4. OPPO | 32,8 mln | 10,5% | 24,0 mln | 8,7% | 37% |
5. vivo | 31,6 mln | 10,1% | 23,7 mln | 8,6% | 33,7% |
Inni producenci | 92,4 mln | 29,5% | 109 mln | 39,4% | -15,2% |
Łącznie | 313,2 mln | 100% | 276,6 mln | 100.0% | 13,2% |
Analizując powyższe zestawienie, należy pamiętać o kilku rzeczach. Po pierwsze, obejmuje ono tylko nowe telefony produkowane pod marką danej firmy, a nie te wytwarzane dla innych przedsiębiorstw. Po drugie, dane są jedynie szacunkowe i ostateczne mogą się lekko różnić od tych oficjalnych.