futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 14 marca 2025, 11:48

Pomoże przejść gry, poprawić skilla i utrzymać więzi z rodziną oraz znajomymi. Microsoft zapowiada Copilot for Gaming

Copilot Microsoftu ma pomóc także graczom. Wirtualny asystent wkrótce trafi do testów w programie Xbox Insider.

Źródło fot. ReCore: Definitive Edition / Comcept / Microsoft.
i

Microsoft ujawnił „pilota” AI, który pomoże graczom Xboxa jako towarzysz z pomocnymi radami: Copilot for Gaming.

Gigant z Redmond ujawnił swój pomysł w trakcie nowego odcinka oficjalnego podcastu marki Xbox, w ramach którego pojawili się Fatima Kardar (wiceprezes ds. AI w grach) oraz Jason Ronald (wiceprezes ds. nowej generacji). Przedstawiciele Microsoftu zaprezentowali kilka przykładów wykorzystania Copilot for Gaming w praktyce (via Xbox Wire).

Czy leci z nami Copilot?

Pomysł został oparty na wydanym wstępnie w 2023 roku algorytmie Copilot, de facto następcy porzuconej Cortany. W przypadku gier idea Microsoftu opiera się na trzech podstawowych założeniach:

  1. sprawności,
  2. adaptacji,
  3. personalizacji.

Copilot for Gaming ma wspomóc graczy, jeśli natkną się na trudności w trakcie gry, na przykład doradzając wybór postaci w Overwatch 2 i wskazując na błędy popełnione w trakcie ostatniej rozgrywki, albo też podając instrukcję konstrukcji domu w Minecrafcie.

Jak wytłumaczyła Kardar, gry wideo to jedyna forma rozrywki, przy której użytkownik może utknąć w miejscu i potrzebować pomocy, by kontynuować zabawę. Gracze nierzadko sięgają po pomoce, czy to w formie poradników, czy też wątków i filmików opublikowanych przez innych internautów.

Gry to jedyna forma rozrywki, w której można utknąć. Więc właśnie tam chcesz, aby pokazało się coś, co powie: „pomóżmy Ci uporać się z tym”.

Wiezi z rodziną i społecznościami dzięki AI

Prócz tego „pilot” AI ma też zadbać o utrzymanie więzi „z rodziną i społecznościami” w grze, na przykład informując o aktywnościach znajomych. W razie czego bot pogada też z graczem, choćby i w formie odzywek typu „trash talk”, jeśli gracz będzie miał taki kaprys (przynajmniej tak ze śmiechem stwierdziła Kardar).

„Personalizacja” objawi się możliwością szczegółowego ustawienia funkcji Copilot for Gaming. Microsoft nie chce bowiem, by „pilot” był zbyt „natrętny” – to gracz ma decydować, kiedy i czy w ogóle chce korzystać z takie wsparcia.

Przynajmniej taki jest zamysł Microsoftu – w trakcie podcastu ograniczono się do pokazania przykładów potencjalnego wykorzystania tej koncepcji (tzw. proof of concept). Najwyraźniej projekt jeszcze jest na dość wczesnym etapie rozwoju.

Copilot for Gaming trafi do mobilnych testów w kwietniu w ramach programu Xbox Insider. Dopiero później pomocne AI zagości na pozostałych platformach Microsoftu, czyli pecetach i konsolach.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej