Total War: Shogun 2 PC
Siódma pełnoprawna odsłona cyklu gier strategicznych łączących rozgrywkę turową i bitwy w czasie rzeczywistym. Total War: Shogun 2 oferuje powrót do korzeni serii, czyli okresu Sengoku-jidai w XVI-wiecznej Japonii.
Total War: Shogun 2 Premiera PC
15marca2011
pudełko PL
15marca2011
producent: Creative Assembly wydawca: Sega wydawca PL: CD Projekt SA Strona oficjalna
Polskie napisyAngielskie napisy i dialogi
Total War: Shogun 2 stanowi powrót do korzeni popularnej serii gier strategicznych, łączących klasyczną rozgrywkę turową z bitwami na wielką skalę toczonymi w czasie rzeczywistym. Produkcja jest kontynuacją wydanego w 2000 roku Shogun: Total War, a jej akcję osadzono w targanej wojną domową XVI-wiecznej Japonii. Za jej stworzenie, tak samo jak w przypadku pozostałych części cyklu, odpowiada brytyjskie studio Creative Assembly.
Mechanika
Przeprowadzenie kampanii solowej zaczyna się od wyboru jednego z dostępnych klanów, z których każdy posiada własny emblemat (mon), region początkowy i specjalizację wojskową/ekonomiczną. Następnie dobieramy rodzaj kampanii: Władza nad światem, Długa oraz Krótka. Wybór determinuje, ile i jakie prowincje musimy zdobyć, by ją wygrać, oraz określa ramy czasowe na wykonanie tych celów.
Po rozpoczęciu rozgrywki zostajemy przeniesieni na mapę kampanii. Obejmuje ona największe wyspy Japonii (Honsiu, Sikoku oraz Kiusiu), podzielone na około 60 prowincji, z których każda posiada własną stolicę, budynki poboczne i sieć dróg. To na niej planujemy rozwój naszego rodu i przemieszczamy wojska oraz agentów. Żeby nasz klan rósł w siłę, musimy dbać o przychód, ład publiczny oraz zapasy jedzenia, zapewnianie przez odpowiednią infrastrukturę. Liczba budynków, jakie możemy wznieść w danym mieście, zależy od poziomu jego zamku – każde ulepszenie fortecy zapewnia dodatkową parcelę, na jakiej da się coś zbudować. Dodatkowe zyski przynoszą umowy zawarte z innymi klanami. Poprzez menu dyplomacji wypowiadamy im wojny/zawieramy pokój, aranżujemy małżeństwa, wręczamy upominki itp. Swój przychód otrzymujemy pod koniec każdej tury. Wtedy swoje ruchy wykonują pozostałe klany, sterowane przez SI.
Oprócz zapewniania podstawowych surowców, budynki umożliwiają nam rekrutowanie żołnierzy oraz agentów. Z jednostek konstruujemy swoje armie, które przemieszczamy po ziemiach Japonii, tworzymy garnizony lub atakujemy wroga. Agenci, wśród których są ninja, metsuke, mnisi oraz misjonarze, służą z kolei do sabotowania działań innych klanów. Ich skuteczność oraz tempo rozwoju klanu zwiększamy, opracowując którąś ze sztuk, podzielonych na dwa drzewka. Pierwsze, Bushido, odpowiada za rozwój naszych sił militarnych, drugie, Droga Chi, za rozwój gospodarki. W grze istnieją również drzewka umiejętności przeznaczone generałom. Każdy z nich zapewnia armiom oraz flotom różne premie, określone przez wykupione zdolności, a podczas bitwy może wydawać jednostkom więcej rozkazów.
Gdy na mapie kampanii zdecydujemy się zaatakować któryś z zamków wroga, jego armię lub sami zostaniemy zaatakowani, uruchomi się specjalne menu określające stosunek naszych sił do jego. Jeśli jest niekorzystny, możemy spróbować uciec. Jeśli uznamy, że warto stoczyć bitwę, przechodzimy z trybu turowego na mapę do rozegrania bitwy w czasie rzeczywistym. Starcie rozpoczynamy od rozstawienia swoich sił. Jeśli w pobliżu pola bitwy znajdowała się kolejna armia, nasza lub wroga, może ona dołączyć w trakcie walki. Podczas planowania swoich działań należy brać pod uwagę kilka istotnych czynników: zmęczenie jednostek, pogodę, ukształtowanie terenu czy też rodzaj wojska, z jakimi się mierzymy. Przykładowo, przeciwko konnicy warto wysyłać jednostki wyposażone w broń drzewcową, w walce wręcz najlepiej spisują się wojownicy z katanami, a bojowymi jednostkami ninja niezauważenie przechodzimy na tyły wroga. Możemy również prowadzić bitwy morskie. Swoje floty konstruujemy w stoczniach, jednak nie wszystkie statki służą do walki – w grze istnieje kilka punktów handlowych, które zajęte przez flotę kupiecką zwiększają nasz przychód. Z kolei okrętami wojennymi blokujemy szlaki handlowe i porty wroga.
Tryby gry
Gra jednoosobowa oferuje dwie opcje rozgrywania pojedynczych bitew. Pierwsza to bitwy historyczne, w których przejmujemy kontrolę nad którąś ze stron w starciu wzorowanym na prawdziwych wydarzeniach. Druga to bitwy własne, gdzie sami decydujemy, jakimi jednostkami będziemy dowodzić w walce z również przez nas uformowaną armią przeciwnika.
Tryb wieloosobowy posiada dwa schematy zabawy: kampanię oraz podboje awatara. W pierwszym przypadku zdobywamy Japonię współpracując z drugim graczem, lub walczymy przeciwko niemu. Z kolei podboje awatara polegają na zajęciu wszystkich prowincji wykreowaną przez nas postacią, bez warstwy strategicznej, a poprzez same bitwy.
Kwestie techniczne
Total War: Shogun 2 posiada miłą dla oka oprawę graficzną. Największe wrażenie sprawia wygląd armii w trakcie bitew, składających się z setek lub nawet tysięcy dobrze zanimowanych postaci, różniących się wyglądem zależnie od jednostki, do jakiej należą.
Ostatnia modyfikacja 28 kwietnia 2020
Tryb gry: single / multiplayer Tryb multiplayer: Internet / sieć lokalna Liczba graczy: 1 - 8
Ocena użytkowników: 8,6 / 10 na podstawie 2980 głosów czytelników.
Oczekiwania czytelników przed premierą: 9.5 / 10 na podstawie 1465 głosów czytelników.
Total War: Shogun 2 cena w dniu premiery: 129,90 PLN
Klasyfikacja PEGI Total War: Shogun 2
Total War: Shogun 2 Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Zalecane:
- Pentium IV 2.6 GHz
- 2 GB RAM (4 GB RAM - Vista/7)
- karta grafiki 256 MB (GeForce 6800 lub lepsza)
- 20 GB HDD
- Windows XP/Vista/7