Space Station 13 PC
Osadzona w futurystycznym świecie science fiction wieloosobowa gra akcji z gatunku RPG, opracowana na darmowym programie BYOND. Wciel się w jednego z członków załogi stacji kosmicznej i wraz z innymi weź udział w unikalnej sesji Space Station 13.
Space Station 13 Premiera PC
16lutego2003
producent: Exadv1 wydawca: Exadv1 Strona oficjalna
Angielskie napisy
Space Station 13 to darmowa erpegowa gra akcji, w której wykorzystano ustawienie kamery typu top-down, pozwalające na obserwowanie mapy z “lotu ptaka”. Główna lokalizacja uzależniona jest od serwera, na którym prowadzona jest rozgrywka. Wydarzenia mogą mieć miejsce na futurystycznej stacji kosmicznej, statku kosmicznym lub egzoplanecie. Space Station 13 doczekała się premiery w 2013 roku. Za jej produkcję pierwotnie odpowiada Exadv1.
Fabuła
Żaden z serwerów nie ma jednej ustalonej ścieżki fabularnej, większość posiada własne, zindywidualizowane fabuły. Ogólnie jednak akcja Space Station 13 rozgrywa się w XXVI wieku na stacji badawczej, będącej własnością megakorporacji zwanej Nanotrasen. Stacja powstała w celu przeprowadzania badań na niedawno odkrytym minerale „plasma” (na niektórych serwerach znanym też jako „phoron”), którego właściwości i możliwe zastosowania są nieznane. Władza i wpływy Nanotrasen sprawiły, że firma stała się instytucją rządową, jednak to, jaką rolę odgrywa w historii (dobrą, złą czy neutralną) jest zależne od serwera.
Ze względu na wysoką pozycję i monopol na nowy minerał, Nanotrasen stała się celem szeregu zewnętrznych agresorów. Wśród nich wyróżnić można: Syndykat (koalicję mniejszych firm i rządów planetarnych), Federację Kosmicznych Czarodziejów oraz Odmieńców (przedstawicieli pozaziemskiego gatunku, zdolnego do przybrania jakiejkolwiek formy organicznej, którą „wchłonęli”). Misją przebywającej na stacji załogi jest utrzymanie placówki w działaniu i ochrona miejsca przed wrogimi atakami.
Mechanika
Na każdym z dostępnych serwerów rozgrywka może przebiegać inaczej, jest bowiem uzależniona od indywidualnych zasad i ustawień. Bez względu jednak na serwer na początku każdej tury gracz określa funkcję, jaką prowadzony przez niego członek załogi będzie pełnić na stacji. Jego bohater może być zarówno kapitanem, szefem sztabu, jak i inżynierem, naukowcem, medykiem, oficerem ochrony lub też jednym z niżej postawionych pracowników, takich jak dozorca czy zwykły asystent. Każda z ról wpływa na rodzaj obowiązków, jakie grający będzie pełnił. Sesje z reguły nie są ze sobą powiązane, w następnych gracz może więc na spokojnie wybrać inną pracę, na nowo wykreować postać i zmienić swój styl gry.
Choć na każdym z serwerów stacja może wyglądać nieco inaczej, na ogół posiada osiem działów: Command (odpowiadający za dowodzenie na stacji), Security (egzekwowanie prawa, utrzymanie spokoju i reagowanie na sytuacje kryzysowe), Engineering (odpowiedzialny m. in. za poprawne działanie mediów i drzwi oraz zapewnienie dostępu do tlenu na stacji), Science (m. in. prowadzenie badań nad technologiami i mutacjami genetycznymi), Medical (utrzymywanie członków załogi w dobrej kondyncji, przeprowadzanie operacji, tworzenie klonów dla zmarłych graczy na pokładzie stacji), Supply (wydobywanie minerałów na pobliskiej planecie i kontrola zasobów stacji), Service (utrzymanie stacji w czystości, zapewnienie wyżywienia i rozrywki), Synthetics/Silicons (dział składający się z A.I i cyborgów zwykle podporządkowanych Trzem Prawom Robotyki, zakazującym A.I popełniania nielegalnych czynów, takich jak napad na członka załogi).
W momencie rozpoczęcia tury jednemu lub większej grupie graczy zostaje losowo przydzielona rola antagonisty, a także tajny cel, mogący doprowadzić do zakłócenia przebiegu misji. Jeżeli członkowie załogi nie zaczną w wyniku czystej paranoi obracać się przeciwko sobie, z czasem będą musieli zmierzyć się z różnymi typami uzależnionych od tury przeciwników, takich jak zmiennokształtni kosmici, agenci Syndykatu itp, itd. Ponadto pracownikom stacji zagrażają niebezpieczeństwa typowe dla pracy w przestrzeni kosmicznej: dekompresja, burze radiacyjne, awarie śluz powietrznych, awaria silnika i inne.
W trakcie rozgrywki gracz może przeprowadzać interakcje niemal z każdym obiektem i istotą, w sposób uwzględniający kontekst. Każda z takich interakcji może prowadzić do odmiennych wyników (użycie łomu na innym graczu poskutkuje wykonaniem ataku, natomiast użycie narzędzia na desce podłogowej może doprowadzić do wciągnięcia grające w pułapkę). Ponadto gracz ma możliwość zmieniania „intencji” swojej postaci (dostępne są cztery: Help, Disarm, Grab, Harm), co ma wpływ na podejmowane przez nią działania. Na przykład użycie rąk postaci na graczu, który upadł, z intencją pomocy, spowoduje, że bohater pomoże mu się podnieść. Natomiast użycie intencji uszkodzenia sprawi, że postać uderzy go lub kopnie.
W wyniku obecności w grze antagonistów, a czasem niekompetencji graczy, niepotrafiących poprawnie wykonać swojej pracy, każda z tur może szybko przeistoczyć się w czysty chaos. Podczas gdy niektóre społeczności z góry ustalają czas trwania każdego z meczów, nieraz rundy kończą się w momencie, gdy sytuacja staje się krytyczna i uruchamiane są procedury ewakuacyjne.
Kwestie techniczne
Space Station 13 posiada prostą, dwuwymiarową grafikę.
Ostatnia modyfikacja 1 marca 2023
Space Station 13 Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Minimalne:
- Intel Pentium 4
- 1 GB RAM
- karta grafiki Intel HD lub lepsza
- Windows XP/Vista/7/8/10