Smite 2
Sequel popularnej sieciowej gry akcji typu MOBA od Hi-Rez Studios. Podobnie jak pierwowzór jest to produkcja free-to-play (darmowa z mikropłatnościami). W gruncie rzeczy jest to ulepszona audiowizualnie wersja pierwszego Smite, przeniesiona na Unreal Engine 5.
Smite 2 Premiera
wczesny dostęp PC
27sierpnia2024
wczesny dostęp PS5
27sierpnia2024
wczesny dostęp XSX
27sierpnia2024
27sie2024
producent: Hi-Rez Studios wydawca: Hi-Rez Studios Strona oficjalna
Smite 2 jest sequelem popularnej trzecioosobowej (TPP) gry akcji typu MOBA (Multiplayer Online Battle Arena), która debiutowała w 2014 roku. Grę – tak jak pierwowzór – opracowało i wydało amerykańskie Hi-Rez Studios, a dokładniej będący oddziałem owej firmy zespół Titan Forge Games, który wcześniej rozwijał pierwsze Smite. Wzorem poprzedniczki jest to produkcja free-to-play.
Mimo cyfry w tytule, Smite 2 trudno uznać za kontynuację sensu stricto. To w zasadzie mocno ulepszona wersja Smite – podobnie jak Overwatch 2 jest przebudowanym Overwatch. Deweloperzy zdecydowali się na nią, by móc unowocześnić poszczególne elementy gry, od grafiki, przez interfejs użytkownika, aż po dźwięk, przenosząc je na silnik Unreal Engine 5. Napędzający „jedynkę” UE3 nie jest bezpośrednio kompatybilny z piątą wersją technologii firmy Epic Games, dlatego konieczne stało się stworzenie osobnej gry.
Gameplay
Co za tym idzie, założenia Smite 2 nie różnią się u podstaw od tych, które przyjęto w pierwowzorze. Filarem produkcji są trwające zwykle około trzydziestu minut mecze – towarzyskie lub rankingowe – dwóch pięcioosobowych drużyn (dodatkowe tryby oferują rozmaite urozmaicenia tej formuły). Rozgrywają się one na różnych mapach, a ich celem jest zabicie minotaura znajdującego się w bazie wroga.
Aby tego dokonać, gracze wcielają się w postacie bogów lub bogiń znanych z różnych mitologii – greckiej, nordyckiej, chińskiej, egipskiej etc. Jak wspomniano, w odróżnieniu od większości produkcji z podgatunku MOBA, bohaterów w Smite 2 obserwujemy z perspektywy trzecioosobowej (a nie w widoku izometrycznym), podobnie do „jedynki”. Kamera TPP determinuje sterowanie, charakterystyczne dla gier akcji, oraz ogólne podejście do zabawy, wymagające zręcznego unikania ciosów, uważnego celowania etc.
Model biznesowy, mikrotransakcje
W trakcie starć gracze są wspierani przez pomniejsze jednostki – od ang. słowa minions potocznie zwane „minionami” (w Smite i Smite 2 powszechne jest również określenie „creeps”) – kierowane przez sztuczną inteligencję (AI). Ponadto zdobywają złoto i punkty doświadczenia, służące odpowiednio do kupowania potężniejszego uzbrojenia oraz odblokowywania specjalnych mocy – każdy heros dysponuje innym zestawem zdolności – w ramach pojedynczej rozgrywki.
Za ukończone mecze gracze otrzymują „exp”, zwiększający poziom ich konta, oraz punkty łaski, będące walutą, za którą mogą nabyć bohaterów oraz niektóre przedmioty kosmetyczne (skórki etc.). Te drugie wymagają jednak zwykle waluty premium, czyli gemów. Ich zdobycie na ogół wiąże się z miktoransakcjami i inwestowaniem prawdziwych pieniędzy, choć drobne sumki można zgarniać, regularnie logując się do gry bądź podczas rozmaitych wydarzeń. Warto dodać, że za gemy także można kupować bohaterów.
Konieczność odblokowywania postaci ogranicza fakt, iż w ramach cotygodniowej rotacji twórcy oferują ogółowi graczy szereg różnych herosów do sprawdzenia. Opcjonalnie można także nabyć za gotówkę Smite 2 Founders Pack – jest to odpowiednik Najlepszej paczki bogów z „jedynki” – zapewniający stały dostęp do pełnej puli bohaterów, tak obecnych, jak i przyszłych.
Niestety Hi-Rez Studios nie przewidziało możliwości przeniesienia osiągnięć z „jedynki” do „dwójki”, bo zawartość obu gier jest różna, a np. implementacja każdej z ponad tysiąca sześciuset skórek z pierwszej części zajęłaby według dewelopera zbyt dużo czasu.
Kwestie techniczne
Z powodu różnic między obiema grami serwery Smite nie zostały wyłączone wraz z premierą Smite 2. Warto również dodać, że sequel oferuje funkcję cross-play posiadaczom PC, PlayStation 5 oraz Xboxów Series X i S. Ponadto gra jest w pełni kompatybilna ze Steam Deckiem.
Ostatnia modyfikacja 27 sierpnia 2024
Tryb gry: multiplayer Tryb multiplayer: Internet
Oczekiwania czytelników: 1,6 / 10 na podstawie 46 głosów czytelników.
Smite 2 cena w dniu premiery: 122,00 PLN
Wymagania wiekowe Smite 2: 12+
Smite 2 Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Minimalne:
- Intel Core i5-9400F / AMD Ryzen 7 3750H
- 8 GB RAM
- karta grafiki 2 GB GeForce GTX 1050 / Radeon RX 560 lub lepsza
- 30 GB HDD
- Windows 10 64-bit