Marathon
Sieciowa strzelanka FPP, której akcja rozgrywa się w odległej przyszłości. Jest to kolejna odsłona serii Marathon, zapoczątkowanej przez studio Bungie w 1994 roku.
producent: Bungie wydawca: Bungie Strona oficjalna
Marathon jest sieciową pierwszoosobową strzelanką (FPS), wyprodukowaną przez studio Bungie – twórców pierwszych odsłon serii Halo (do Halo: Reach) oraz cyklu Destiny – i wydana przez firmę Sony Interactive Entertainment.
Nie licząc portów – takich jak ten „dwójki”, opracowany w 2007 roku przez zespół Freeverse – jest to czwarta odsłona serii. Poprzednie, tj. Marathon, Marathon 2: Durandal i Maraton Infinity (ta ostatnia to prequel), zostały wydane w latach 1994–1996 na Maca firmy Apple (wtedy zwanego jeszcze jako Macintoshem).
Fabuła i rozgrywka
Akcja Marathonu została osadzona w odległej przyszłości. W odróżnieniu od poprzednich części cyklu, gra nie oferuje kampanii fabularnej jako takiej – jest to bowiem tzw. extraction shooter, którego istota zasadza się na trybie multiplayer. W ramach danej misji rywalizujące ze sobą drużyny graczy (PvP) muszą wykonać szereg celów, a następnie uciec z lokacji. Wygrywa ten zespół, który dokona tego szybciej.
Niemniej w Marathonie jest obecny swego rodzaju główny wątek fabularny – tyle że kształtują go gracze. Ponadto produkcja – tak jak wszystkie dzieła studia Bungie – oferuje ciekawe tło fabularne (tzw. lore), zarysowane w rozrzuconych po świecie gry notatkach oraz przedstawione za pomocą elementów otoczenia (narracja środowiskowa).
Ciekawostki
W oryginalnych grach z serii Marathon można znaleźć wiele motywów niejako klasycznych dla gatunku science fiction, które później zostały ponownie wykorzystane w cyklu Halo. Jednym z nich jest popadająca w obłęd sztuczna inteligencja (AI).
Kwestie techniczne
Marathon oferuje funkcję cross-play. Oznacza to, że osoby grające na PC, PS5 i XSX/S mogą współdzielić zabawę.
Ostatnia modyfikacja 2 listopada 2024