Seria Street Fighter - seria gier
Seria bijatyk zaliczana do ścisłego kanonu gatunku. Cykl został wykreowany przez Takashiego Nishiyamę oraz Hiroshiego Matsumoto i jest uznawany za jedną z najważniejszych marek w portfolio japońskiej firmy Capcom.
Pierwsza część serii – Street Fighter – ukazała się w 1987 roku na automatach arcade i spotkała z umiarkowanym zainteresowaniem wśród graczy. Przełomu dokonała dopiero wydana cztery lata później kontynuacja, Street Fighter II: The World Warrior, która okazała się niekwestionowanym hitem (łączne przychody ze sprzedaży pierwowzoru i portów szacowane są na 1,5 mld dolarów). W 1997 roku do sprzedaży trafiła trzecia odsłona cyklu, czyli Street Fighter III: New Generation. Na pełnoprawną czwartą część serii, Street Fightera IV, fani musieli czekać przez blisko 11 lat, bo aż do roku 2008. Piąta odsłona cyklu, czyli Street Fighter V, zadebiutowała nieco szybciej (co jednak nie znaczy że krótko po premierze poprzedniczki), bo w 2016 roku. Pełnoprawna część szósta, Street Fighter 6, trafiła do sprzedaży w 2023 roku. Na przestrzeni lat poszczególne gry spod szyldu Street Fighter doczekały się różnego rodzaju reedycji i remasterów, wydawanych jako samodzielne produkty bądź w ramach rozmaitych kompilacji. Oprócz tego do sprzedaży trafiały różnorodne spin-offy marki, z których najciekawszym jest wypuszczony w 2012 roku Street Fighter X Tekken, pozwalający graczom toczyć pojedynki z udziałem postaci znanych z serii Street Fighter oraz jej konkurencyjnego cyklu – Tekkena.
Fabuła pełni w serii Street Fighter rolę drugoplanową. Na ogół jej motywem przewodnim jest turniej, w którym rywalizują wojownicy reprezentujący różne style walki. Galeria bohaterów i bohaterek obejmuje kilkadziesiąt postaci, z których każda ma własną historię, odrębny zestaw ataków i obron, a także domową arenę pojedynków.
Walka w Street Fighterze ma stricte zręcznościowy charakter. Starcia rozgrywane są w rundach, kończących się nokautem lub wyczerpaniem limitu czasu. Postacie dysponują sporym repertuarem ciosów, kopnięć, wyskoków, uników, bloków itp. Dodatkowo każdy wojownik posiada także unikalne specjalne umiejętności i zagrania, np. ataki dystansowe. Wydany w 2016 roku Street Fighter V wprowadził pasek V-Gauge, ładowany, gdy dana postać jest atakowana. Jego napełnienie umożliwia wykonanie specjalnych ataków, kontrataków, a także uzyskanie czasowych bonusów, np. do zadawanych obrażeń.
Klasyczne odsłony cyklu odznaczają się dwuwymiarową oprawą graficzną, utrzymaną w kreskówkowym stylu. Akcja ukazana jest z boku, a walczące postaci widzimy z profilu (całą sylwetkę lub tylko głowę). W nowszych grach z serii twórcy zazwyczaj łączą ręcznie rysowane tła 2D oraz trójwymiarowe modele postaci i niektórych obiektów na planszach.
Popularność marki Street Fighter wykroczyła daleko poza gry wideo. Cykl doczekał się m.in. serii komiksów, kilku seriali i filmów anime, pełnometrażowego obrazu z udziałem aktorów oraz wyreżyserowanej przez Andrzeja Bartkowiaka kinowej produkcji – Street Fighter: The Legend of Chun-Li (2009).