Seria Sonic - seria gier
Bestsellerowa seria platformówek z potrafiącym rozwijać ponaddźwiękowe prędkości, niebieskim jeżem w roli tytułowej. Cykl rozwijany jest przez koncern SEGA przy wsparciu wewnętrznego studia Sonic Team oraz zewnętrznych deweloperów.
Ojcem serii Sonic jest Yuji Naka, japoński projektant gier wideo, od ponad 30 lat związany z firmą SEGA. Pierwsza odsłona cyklu – Sonic the Hedgehog – zadebiutowała w 1991 roku na konsoli Sega MegaDrive, bardzo szybko zyskując status jednego z największych przebojów tej platformy (jej sprzedaż osiągnęła ponad 15 mln kopii). Kolejne części przygód nie powtórzyły tego sukcesu komercyjnego, aczkolwiek sprzedaż każdej z nich była co najmniej zadowalająca. Do 2001 roku seria była związana wyłącznie z konsolami produkowanymi przez firmę SEGA (Mega Drive i Dreamcast) oraz komputerami osobistymi. Przełom nastąpił w 2001 roku, wraz z premierą gry Sonic Adventure 2 Battle na Nintendo GameCube oraz Sonic Advance na handheldzie Game Boy Advance. Z czasem Sonic dotarł na wszystkie popularne platformy – od kolejnych konsol Sony, Microsoftu i Nintendo, skończywszy na urządzeniach mobilnych.
Niemal we wszystkich grach z cyklu głównym bohaterem jest niebieski jeż – tytułowy Sonic, a jego zadaniem najczęściej jest pokrzyżowanie planów przebiegłego dr. Ivo „Eggmana” Robotnika, usiłującego zdobyć potężne kryształy chaosu i zawładnąć światem. Głównemu bohaterowi z pomocą przychodzą przyjaciele, jak lisek Tails czy kolczatka Knuckles.
Większość gier z serii Sonic to zręcznościowe platformówki 2D lub 3D. Niemniej, oprócz głównych części, na przestrzeni lat seria doczekała się szeregu spin-offów, w tym również takich, które reprezentowały inne gatunki (pokroju gier wyścigowych), a nawet crossoverów z innymi markami, na czele z Mario & Sonic.
W głównych odsłonach cyklu Sonic mkniemy przez poziomy najeżone pułapkami, przeszkodami terenowymi oraz platformami, a także zbieramy złote pierścienie. Choć w większości przypadków mamy do czynienia z liniowymi etapami, wydana w 2022 roku gra Sonic Frontiers wprowadziła rewolucję w postaci lokacji o otwartej strukturze. W zależności od tego, w którą postać się wcielamy, możemy zrobić użytek z jej indywidualnych umiejętności (na przykład tytułowy bohater potrafi biegać z olbrzymią prędkością), ułatwiających dotarcie w trudno dostępne miejsca lub pokonanie przeciwników.
Cykl Sonic wyróżnia się atrakcyjną oprawą audiowizualną. Twórcy zazwyczaj sięgają po bardzo intensywne kolory, które dobrze komponują się z dynamiczną rozgrywką. Zabawie towarzyszy podkład muzyczny autorstwa takich artystów, jak Masato Nakamura, Yuzo Koshiro czy Richard Jacques.
Według wyliczeń firmy SEGA, do końca 2011 roku sprzedaż wszystkich gier z Sonikiem w roli głównej przekroczyła 85 mln egzemplarzy. O popularności marki świadczą także stworzone na jej licencji seriale animowane (np. Sonic Underground i Sonic X), komiksy oraz filmowe adaptacje – Sonic. Szybki jak błyskawica i Sonic 2. Szybki jak błyskawica.