Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm SłownikPrzygodowePC
Okładka Scanner Sombre (PC)
OkładkaScanner Sombre (PC)

Scanner Sombre PC

Eksploracyjna przygodówka z elementami horroru, cechująca się niespotykaną oprawą graficzną. Zespół Introversion Software przygotował grę, której akcja rozgrywa się w kompleksie podziemnych jaskiń i korytarzy, pogrążonych w całkowitej ciemności.

Przygodowe | FPP | elementy logiczne | indie | eksperymentalne/artystyczne | eksploracyjne | singleplayer

Scanner Sombre Premiera PC

26kwietnia2017

Steam

26kwietnia2017

producent: Introversion Software wydawca: Introversion Software Strona oficjalna

Angielskie napisy i dialogiAngielskie napisy i dialogi

Gry podobne do Scanner Sombre

The Stanley Parable

Gone Home

Dear Esther

Scanner Sombre to przeznaczona na platformę PC gra eksploracyjna, łącząca elementy gatunku przygodowego i niepokojący klimat gier grozy. Cechą definiującą oryginalność tytułu jest jego osobliwa oprawa graficzna – podziemny świat gry przedstawiany jest oczom gracza jako zbiór niezliczonych świetlistych punktów generowanych przez system obrazujący LIDAR.

Za stworzenie i wydanie tej eksperymentalnej produkcji odpowiedzialne jest studio Introversion Software, mające już na swoim koncie gry o dosyć niecodziennych rozwiązaniach graficznych, takie jak Darwinia oraz Defcon, jak również popularną strategię ekonomiczną Prison Architect. Wśród źródeł inspiracji twórcy Scanner Sombre wymieniają eksploracyjne przygodówki Gone Home oraz Dear Esther.

Fabuła

W Scanner Sombre wcielamy się w grotołaza, którego obsesją jest odkrycie tajemnic pradawnego systemu jaskiń. Zaopatrzeni w urządzenie skanująco - obrazujące LIDAR, pozwalające widzieć zarysy pogrążonych w mroku obiektów, eksplorujemy ciasne i wilgotne tunele, najeżone stalaktytami jaskinie, a także ruiny pradawnych budowli kultystów.

Fabułę poznajemy, opierając się głównie na własnych domysłach i spostrzeżeniach, jednak od czasu do czasu mamy też okazję poczytać przemyślenia protagonisty dotyczące zarówno badanego labiryntu jaskiń, cech używanego skanera, jak i prywatnego życia bohatera. Dodatkowych informacji dostarczają niepokojące błędy i nieścisłości pojawiające się czasem w ramach obrazu wyświetlanego przez używany skaner. Bywa, że urządzenie w przedziwny sposób pokazuje sceny, które rozegrały się w skanowanej przestrzeni dawno, dawno temu.

Mechanika

Scanner Sombre to gra eksploracyjna o perspektywie pierwszoosobowej, gdzie esencją rozgrywki jest przemierzanie labiryntu podziemnych jaskiń. Jako że otoczenie pogrążone jest w kompletnej ciemności, a bohater nie dysponuje żadnym klasycznym źródłem światła, jedynym sposobem na obserwację środowiska i jednocześnie sztandarową mechaniką gry jest zestaw skanujący LIDAR, składający się z ręcznego skanera oraz hełmu z wyświetlaczem.

Zasada działania LIDARu przypomina nieco ideę radaru, jednak zamiast fal radiowych używane są tutaj promienie światła: urządzenie wystrzeliwuje promień lasera, a następnie odbiera i analizuje światło odbite przez trafioną powierzchnię. Na podstawie uzyskanych informacji umieszcza w przestrzeni punkt, w którym laser natrafił na przeszkodę. Setki takich wystrzelonych, odbitych i zanalizowanych promieni mogą dać wystarczającą liczbę punktów w przestrzeni do stworzenia obrazu otaczających gracza ścian i przedmiotów. Stworzony obraz widoczny jest dzięki zintegrowanemu z systemem hełmowi, promienie zaś wystrzeliwuje się z ręcznego skanera. Gracz rysuje więc otaczające go środowisko, celując wiązką laserów przy pomocy myszy i oświetlając nią otoczenie. Orientację w tak stworzonym środowisku ułatwia fakt, że świecące punkty tworzące otoczenie są kolorowane w zależności od odległości od gracza. Kolor niebieski oznacza, że obiekt znajduje się bardzo daleko, czerwony – że bardzo blisko. Inne barwy wyznaczają różne dystanse pośrednie.

Z biegiem czasu zestaw obrazujący gracza otrzymuje nowe funkcje. Na początku możemy jedynie oświetlać to, co znajduje się przed nami wiązką laserów o średnim skupieniu. Po pewnym czasie nasz ręczny skaner otrzymuje funkcję zmiany skupienia wiązki – tryb rozproszony wyłania z ciemności całą przestrzeń rozciągającą się przed bohaterem, jednak dokładne jej wyrysowanie zajmuje dość długi czas. Tryb skupiony wysyła zaś cienką wiązkę, która szybko i dokładnie rysuje mały wycinek przestrzeni.

Inną ciekawą funkcją skanera jest tryb „Burst”, który po naładowaniu się emituje kilka rzędów promieni do szybkiego odrysowania dużego skrawka przestrzeni. Do orientacji w zakamarkach podziemnego labiryntu przydaje się zaś tryb mapy, pokazujący wszystkie zbadane (przeskanowane i odrysowane) tunele jako model 3D.

Kwestie techniczne

Oprawa graficzna Scanner Sombre jest główną atrakcją tej gry, jak i najważniejszą cechą wyróżniającą ją na tle innych produkcji. Mechanizm wyławiania otoczenia z kompletnej ciemności i utrwalania go w przestrzeni jako zbioru kolorowych punktów stanowi powiew świeżości, a różne błędy i nieścisłości w wyświetlanym obrazie mają swój wpływ na niepokojącą atmosferę grozy – gracz nigdy nie może być pewien, czy ukazywany mu przez urządzenie obraz w stu procentach oddaje to, co naprawdę znajduje się w ciemności wokół niego.

Oprawa audio jest oszczędna, ale klimatyczna. Mroczne ambientowe dźwięki współgrają z odgłosami środowiskowymi: krokami gracza na kamiennym podłożu tunelu, chlupotem podczas przemieszczania się po kałużach, czy też trzasków spróchniałych desek w trakcie ostrożnego przemierzania starych wiszących mostów.

Ostatnia modyfikacja 2 maja 2017

Tryb gry: single player  

Wymagania wiekowe Scanner Sombre: Odpowiednia dla każdego wieku.

Scanner Sombre Wymagania sprzętowe

PC Windows

PC Windows

  • Minimalne:
  • Intel Core i5-2500K 3.3 GHz/Phenom II X4 940 3.0 GHz
  • 4 GB RAM
  • karta grafiki 512 MB GeForce 8800 GT lub lepsza
  • 3 GB HDD
  • Windows 7/8/10 64-bit