

Gone Home
Oryginalna eksploracyjna gra przygodowa FPP, utrzymana w konwencji dramatu obyczajowego. Gone Home jest debiutancką produkcją niezależnego studia The Fullbright Company, którego członkowie wcześniej pracowali m.in. nad udanym dodatkiem Minerva’s Den do gry BioShock 2.
producent: The Fullbright Company wydawca: The Fullbright Company Strona oficjalna
Fabuła
Głównym wyróżnikiem Gone Home jest oryginalna warstwa fabularna, która wbrew powszechnie panującym trendom nie opowiada żadnej mrożącej krew w żyłach historii, koncentrując się całkowicie na życiu i problemach pewnej zwykłej, amerykańskiej rodziny. Akcja gry osadzona jest w latach 90. ubiegłego wieku, a podczas zabawy wcielamy się w postać 21-letniej Katy, która po roku spędzonym w Europie powraca do rodzinnego domu. Wbrew oczekiwaniom, wewnątrz nie zastaje absolutnie nikogo, a po matce, ojcu i jej dorastającej siostrze nie ma pozornie ani śladu. W atmosferze owianej delikatną otoczką grozy (noc, odgłosy deszczu i błyskawic) nasza protagonistka eksploruje kolejne pomieszczenia pustego domu, odnajdując kolejne dokumenty, zapisane świstki papieru i nagrania, które sukcesywnie układają się w historię domu, dając odpowiedź na pytanie co właściwie stało się z jego mieszkańcami.
Mechanika
Gone Home trudno jednoznacznie zakwalifikować zarówno do gatunku przygodówek, jak i tym bardziej horroru. Cała zabawa skupia się bowiem na spokojnej eksploracji i odnajdywaniu wszelkich poszlak i śladów, mogących dać odpowiedź na dręczące bohaterkę pytania. Niezbędną wiedzę zdobywamy dzięki interakcji ze znajdowanymi przedmiotami, z których każdy możemy podnieść, obejrzeć, a następnie upuścić. W grze nie spotykamy żadnych duchów i sekwencji akcji, a ewentualne zagadki logiczne ograniczone zostały do niezbędnego minimum. Wszystko to sprawia, że podczas zabawy mamy wrażenie uczestnictwa w przeciętnym, amerykańskim filmie obyczajowym, opowiadającym o losach i codziennych problemach zwykłej amerykańskiej rodziny.
Kwestie techniczne
Oprawa graficzna Gone Home powstała na popularnym enginie Unity, wspartym przez zaawansowany silnik fizyczny i pod względem jakości prezentuje się dość przeciętnie. Wynika to jednak z faktu, że dysponujący ograniczonym budżetem deweloperzy – zamiast na fajerwerkach graficznych, skupili się tu przede wszystkim na opowiadanej historii, oferując graczom jedyną w swoim rodzaju produkcję, którą trudno jednoznacznie sklasyfikować.
Ostatnia modyfikacja 3 stycznia 2025
Tryb gry: single player
Ocena użytkowników: 8,5 / 10 na podstawie 962 głosów czytelników.
Oczekiwania czytelników przed premierą: 7,8 / 10 na podstawie 21 głosów czytelników.
Klasyfikacja PEGI Gone Home

