Sally Face
Sally Face to gra przygodowa w klimacie horroru, za której wydanie odpowiada jednoosobowy zespół Portable Moose. Wciel się w tytułowego bohatera i wraz z nim i jego przyjaciółmi odkryj mroczne sekrety mieszkańców ponurego apartamentowca.
producent: Portable Moose wydawca: Portable Moose Strona oficjalna
Sally Face to epizodyczna gra przygodowa utrzymana w klimacie horroru, w której rozgrywka prowadzona jest z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Za produkcję i wydanie tytułu odpowiada niezależny twórca Steve Gabry, tworzący jednoosobowe studio Portable Moose. Autor wcześniej pracował m. in. jako dyrektor kreatywny przy Crowman & Wolfboy od Wither Studios. Pracę nad Sally Face rozpoczął na początku 2015, samodzielnie tworząc każdy aspekt rozgrywki (od mechaniki po efekty dźwiękowe). Początkowo było to dodatkowe zajęcie, któremu oddawał się w czasie wolnym, jednak pod koniec 2016 roku poświęcił się w pełni projektowi.
Fabuła
Główny bohater, Sal Fisher, budzi się w sali szpitalnej. Jego twarz jest okryta zakrwawionymi bandażami, wokół panuje półmrok, dzwoni też telefon. Chłopiec podnosi słuchawkę. Osoba po drugiej stronie zapewnia, że wszystko będzie w porządku. Po zakończeniu rozmowy Sal znajduje sposób, by wydostać się z pomieszczenia. Pokonując kolejne korytarze, protagonista trafia w końcu na wolną przestrzeń. W jednym z miejsc kłębi się tłum ubranych na ciemno osób, pod znajdującym się dalej drzewem leży natomiast pies, z którym chłopiec chwilę rozmawia. Nagle pies i ludzie rozpływają się w powietrzu, pozostaje jedynie grób, do którego bohater decyduje się wejść. Przemierzając wnętrze grobowca, chłopiec dociera w końcu do pokoju skrywającego straszny widok – jego martwą matkę.
Okazuje się, że był to jedynie sen, który Sal relacjonował psychiatrze. Po wysłuchaniu historii mężczyzna zaczyna dopytywać go o pewne zdarzenie. Bohater wraca wspomnieniami do momentu, w którym przeprowadził się wraz z ojcem do nowego miejsca – tajemniczego apartamentowca pełnego podejrzanych indywiduów.
Mechanika
Gra Sally Face składa się z pięciu epizodów, w których gracz poznaje kolejne wydarzenia z różnych okresów życia głównego bohatera. Rozgrywka prowadzona jest z perspektywy trzeciej osoby (TPP), a gracz najczęściej wciela się w postać Sal Fishera, przez niektórych nazywanego Sally Face z racji noszonej przez niego protezy twarzy. W pierwszych rozdziałach większość historii przedstawiona jest w formie retrospekcji relacjonowanych przez protagonistę czy to psychiatrze, czy innym zainteresowanym. Ostatni epizod ukazuje jednak wydarzenia rozgrywane w czasie rzeczywistym.
Głównym zadaniem gracza jest przeszukiwanie lokacji i podejmowanie dialogów z przebywającymi w nich postaciami. Aby uzyskać pewne informacje lub zdobyć konkretny przedmiot, protagonista musi też czasem pomóc innym bohaterom w osiągnięciu ich celów – doradzić w kwestii wyboru muzyki, motywu przewodniego imprezy itp. Podczas eksploracji pomieszczeń gracz może również wejść w interakcję z niektórymi obiektami, a czasem aby przejść do kolejnego etapu rozgrywki niezbędne okazuje się także rozwiązanie jednej z zagadek logicznych.
Przedstawiony w grze świat składa się z dwóch rzeczywistości – tej, w której przebywają ludzie oraz tej okupowanej przez dusze zmarłych. Aby nawiązać kontakt z drugą stroną, gracz musi skorzystać z jednego ze specjalnych urządzeń. Na początku rozgrywki jest to Gear Boy – po użyciu go we właściwym pomieszczeniu grający ma możliwość rozmowy z uwięzioną w danym miejscu duszą.
Do gry wprowadzone zostały również elementy zręcznościowe, m. in. gra platformowa, którą gracz musi przejść, aby odkryć informacje pomocne w lepszym zrozumieniu historii apartamentowca. W późniejszych epizodach grający ma też za zadanie pokonać określoną liczbę przeciwników lub jednego z bossów. Nieraz w tym celu wykorzystuje gitarę – kolejny przedmiot ułatwiający kontakt ze światem paranormalnym.
Kwestie techniczne
Choć Sally Face stanowi zlepek różnych stylów artystycznych, w dużej mierze posiada prostą dwuwymiarową grafikę. Główny i najbardziej charakterystyczny dla gry styl wzorowany był m. in. na kreskówkach nadawanych na kanale telewizyjnym Nickelodeon (obecnie Nicktoons) w latach 90. Lokacje są obskurne, a niektóre z prezentowanych postaci wprost odrażające. Poza tym w grze pojawiają się również sekwencje pixelartowe czy trójwymiarowe. Szczególnie ostatni epizod uznać można za artystyczny popis autora. Steve Gabry odpowiada również za oprawę dźwiękową.
Ostatnia modyfikacja 11 kwietnia 2022
Tryb gry: single player
Wymagania wiekowe Sally Face: 16+
Sally Face Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Minimalne:
- Intel Pentium 4 2.0 GHz
- 4 GB RAM
- karta grafiki Intel HD lub lepsza
- 600 MB HDD
- Windows 7