Liegecraft PC
Polska strategia turowa 4X z elementami RPG, czerpiąca z Crusader Kings III czy Heroes of Might and Magic. W Liegecraft wcielamy się w króla średniowiecznego państwa (np. Polski) i m.in. eksplorujemy swoje włości, ucztujemy, polujemy i spiskujemy, a także toczymy wojny.
Liegecraft Premiera PC
wczesny dostęp
2025
Steam
2025
producent: From Chaos wydawca: From Chaos Strona oficjalna
Polskie napisy i dialogiAngielskie napisy i dialogi
Gry podobne do Liegecraft
Songs of Conquest
Crusader Kings III
Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars
Liegecraft jest strategią turową, za której opracowaniem stoi niezależny polski zespół From Chaos, założony przez byłych pracowników takich firm jak CD Projekt RED, Paradox Development Studio oraz 11 bit studios. Źródłem inspiracji dla debiutanckiego dzieła tej ekipy, łączącego elementy 4X i RPG, były gry Crusader Kings III oraz Yes, Your Grace; można się w nim doszukać również podobieństw do serii Heroes of Might and Magic.
Realia
Liegecraft przenosi nas do średniowiecza. Podczas zabawy wcielamy się w wybranego przez siebie władcę i stajemy na czele jednego z królestw, które musimy poprowadzić ku dominacji nad pozostałymi. To, w jaki sposób (i czy w ogóle) osiągniemy swoje cele, zależy nie tylko od naszych poczynań i dokonywanych przez nas wyborów, lecz również od indywidualnych cech naszej postaci, a także... widzimisię podległych jej lordów.
Gameplay
Zabawę w Liegecraft rozpoczynamy od wyboru kraju, którym zechcemy rządzić. Na liście królestw znajdziemy między innymi Polskę, Szwecję czy Kalifat Abbasydów, a każde z nich posiada indywidualny zestaw cech oraz mocnych i słabych stron. W dalszej kolejności musimy wybrać jednego z władców, których zróżnicowano pod kątem wstępnych statystyk, charakterów czy choćby dostępnych jednostek. Następnie nie pozostaje nam nic innego, jak rzucić się w wir średniowiecznych przygód.
Przygody władcy, wasale
Rozgrywka toczy się tutaj w trybie turowym, a opiera się niejako na dwóch filarach. Pierwszy z nich ma „osobisty” wymiar, tj. gra pozwala nam bezpośrednio kontrolować władcę (lub władczynię) ukazanego z lotu ptaka. Przemierzając konno rozległą mapę, odwiedzamy różnorodne lokacje i poznajemy rozmaite postacie (na czele z innymi władcami), a także zyskujemy dostęp do surowców, zadań czy wydarzeń.
Na tym nie koniec, gdyż gra pozwala nam również dobierać sobie wasali, którzy w zamian za tytuły i ziemię będą dla nas pracować, sprawując określone role na dworze, zarządzając wskazanymi przez nas włościami oraz udając się na misje. Przydzielając im zadania, należy mieć na względzie ich odmienne osobowości, zalety oraz wady. Cechy charakteru każdego z nich wpływają przy tym nie tylko na to, jak wywiązują się oni ze swoich obowiązków, lecz również na ich wzajemne relacje; w skrajnych przypadkach może dochodzić pomiędzy nimi do kłótni, a nawet pojedynków.
Możemy również uczestniczyć w polowaniach, ucztach czy wyprawach do lochów. Każda z takich aktywności może stanowić okazję do pielęgnowania relacji z naszymi wasalami i innymi władcami... lub snucia intryg i spiskowania przeciwko swoim wrogom. W miarę postępów rozwijamy swojego władcę, zwiększając jego statystyki oraz zyskując dostęp do nowych umiejętności.
Miasta, bitwy, zarządzanie
Drugi filar gry ma bardziej „globalny” wymiar. Ważną rolę odgrywa tu bowiem konieczność rozbudowy miasta (przedstawionego w formie dioramy, niczym w klasycznych odsłonach cyklu Heroes of Might & Magic), a także rekrutowania jednostek, przy pomocy których możemy podbijać kolejne regiony składające się na obszerną mapę średniowiecznego świata.
Toczone przez nas bitwy (rozgrywane na polach walki pokrytych siatkami heksagonalnych pól) różnią się pod względem skali; znalazło się tu miejsce zarówno na pojedynki jeden na jednego czy mniejsze potyczki, jak i na wojny z prawdziwego zdarzenia. Poza tym ustalamy prawa, których będą przestrzegać nasi poddani, a także prowadzimy badania nad technologią, by zapewnić sobie przewagę nad innymi państwami.
Edytor map, mody
Dopełnieniem tego wszystkiego jest możliwość opracowywania własnych map i scenariuszy. Gra pozwala również na tworzenie fanowskich modyfikacji obejmujących zarówno pojedyncze jednostki, jak i całe królestwa; chętni mogą nawet pokusić się o przeniesienie akcji w zupełnie inne realia.
Ostatnia modyfikacja 6 listopada 2024
Tryb gry: single player
Wymagania wiekowe Liegecraft: 12+