Dragon Age: Straż Zasłony
Dragon Age: The Veilguard | DA: Veilguard | Dragon Age: Dreadwolf | Dragon Age 4
Czwarta główna część serii gier RPG od studia BioWare, w której stajemy na czele tytułowej Straży Zasłony broniącej Thedas przed demonami i bóstwami z Pustki. Dragon Age: The Veilguard wprowadza m.in. nowych towarzyszy oraz bardziej nastawiony na akcję system walki.
producent: BioWare wydawca: Electronic Arts Inc. Strona oficjalna
Dragon Age: The Veilguard i Silent Hill 2 Remake nie podbiły Europy. Konkurenci radzili sobie lepiej
Dragon Age: The Veilguard otrzymało drugi patch. Jest on niewielki i przeznaczony jedynie na PC
Tak mógł wyglądać Dragon Age: The Veilguard. Matt Rhodes pokazał grafiki pochodzące jeszcze sprzed premiery Dragon Age: Inkwizycji
Dragon Age: The Veilguard to czwarta główna odsłona cyklu gier RPG, zapoczątkowanego w 2009 roku. Produkcja została opracowana przez studio BioWare, które czuwa nad rozwojem marki, a także ma w swoim portfolio między innymi takie projekty, jak Star Wars: Knights of the Old Republic, cykl Mass Effect czy Neverwinter Nights.
Gra została wydana w Polsce jako Dragon Age: Straż Zasłony. Projekt był początkowo znany jako Dragon Age: Dreadwolf, jednak w toku produkcji jego autorzy uznali, że to nie Solas, czyli ów „Straszliwy Wilk”, odgrywa tu główną rolę, lecz właśnie straż próbująca powstrzymać sprowadzone przez niego zagrożenie. W konsekwencji zdecydowano się na zmianę tytułu.
Fabuła
Uwaga! Ta sekcja zawiera spojlery z gry Dragon Age: Inkwizycja.
Akcję gry Dragon Age: The Veilguard osadzono po wydarzeniach przedstawionych w Dragon Age’u: Inkwizycji i dodatku Intruz. Solas, czyli jeden z naszych towarzyszy w poprzedniej części serii, okazał się Straszliwym Wilkiem, Fen’Harelem – potężną istotą, która niegdyś stworzyła tytułową Zasłonę oddzielającą fantastyczny świat Thedas od Pustki będącej domem dla demonów.
Jako że jednocześnie odebrał on elfom ich dawną chwałę i nieśmiertelność, w końcu uznał to za błąd i postanowił go naprawić, odprawiając magiczny rytuał niszczący Zasłonę. Obrzęd zakończył się niepowodzeniem, wpuszczając do Thedas dwa potężne, elfickie bóstwa chcące za wszelką cenę zdominować świat śmiertelników.
W trakcie rozgrywki wcielamy się w postać znaną jako Rook, która jako jeden z tytułowych Strażników Zasłony musi zebrać drużynę i wyruszyć w podróż przez Thedas, by powstrzymać siły zła, nim sprawy całkowicie wymkną się spod kontroli. Nasze poczynania oraz dokonywane przez nas wybory kształtują przebieg opowieści i jej zakończenie.
Towarzysze
Dragon Age: Straż Zasłony pozwala nam stanąć na czele trzyosobowej drużyny, której członków dobieramy spośród siedmiorga dostępnych towarzyszy. Są to:
- Emmrich (nekromanta);
- Davrin (Szary Strażnik);
- Neve (mag, a zarazem prywatna detektyw z Tevinteru);
- Lace Harding (łuczniczka, którą mieliśmy okazję poznać w Dragon Age’u: Inkwizycji);
- Lucanis (zabójca magów);
- Taash (zabójca smoków z rasy qunari);
- Bellara (Skoczek Zasłony, ang. Veil Jumper).
Każdy z nich ma do opowiedzenia własną historię, którą możemy poznać w trakcie rozgrywki, wykonując związane z nią zadania.
Romanse
Dragon Age: The Veilguard pozwala nawiązywać przyjaźnie i romantyczne więzi z sojusznikami. Warto odnotować, że nie ma w tej kwestii żadnych ograniczeń, a płeć naszej postaci i jej potencjalnej drugiej połówki nie mają żadnego znaczenia. Co ciekawe, jeżeli nie zdecydujemy się na miłosną relację z daną postacią, może ona znaleźć sobie innego wybranka lub inną wybrankę nie tylko pośród pozostałych członków naszej drużyny, lecz również wśród innych postaci neutralnych.
Gameplay
W Dragon Age: Straż Zasłony akcję oglądamy z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Zabawę rozpoczynamy od procesu kreacji postaci, wybierając jej rasę (otrzymujemy do wyboru człowieka, krasnoluda, elfa oraz qunari), frakcję (możemy między innymi zostać jednym ze Smoków Cienia pochodzących z Tevinteru) oraz klasę (gra pozwala nam wcielić się w wojownika, maga lub łotrzyka), a także decydując o jej wyglądzie. Dalej nie pozostaje nam nic innego, jak rzucić się w wir przygód.
Opowieść, w której odgrywamy główną rolę, wiedzie nas przez różnorodne lokacje, jak Minratus (Stolica Tevinteru), forteca Weisshaupt (główna siedziba Szarych Strażników) czy choćby Głębokie Ścieżki (gdzie gnieżdżą się mroczne pomioty); oprócz tego na odwiedzenie czekają między innymi takie miejsca, jak kraina Rivain oraz gęsty las Arlathan.
Podczas gdy Rozdroża, będące odrębnym wymiarem niejako zawieszonym pomiędzy światami, pełnią rolę swoistego huba, skąd udajemy się do kolejnych, oddzielonych od siebie regionów, naszą bazą wypadową jest latarnia morska, gdzie możemy odpocząć od trudów podróży i spędzić czas ze swoimi towarzyszami.
Motorem przygody są zadania popychające fabułę do przodu, którym towarzyszą misje poboczne. Realizując je, prowadzimy rozmowy z różnorodnymi postaciami i dokonujemy wyborów, a także walczymy z napotkanymi przeciwnikami. Z uwagi na fakt, że system walki jest nastawiony na akcję, w grze próżno szukać aktywnej pauzy z prawdziwego zdarzenia, znanej z poprzednich odsłon cyklu.
Niemniej zastępuje ją specjalne koło umiejętności, którego włączenie wstrzymuje rozgrywkę, pozwalając nam wybrać pożądaną zdolność naszej postaci, wskazać cel czy też wydawać polecenia towarzyszom oraz aktywować ich specjalne umiejętności. Ponadto z czasem znajdziemy w nim informacje na temat słabych i mocnych stron przeciwników znajdujących się na polu bitwy.
A skoro o adwersarzach mowa – na naszej drodze stają między innymi mroczne pomioty, kultyści Venatori czy choćby demony z pustki. W miarę postępów rozwijamy postać, odblokowując nowe umiejętności związane z jej klasą, a także gromadzimy coraz lepsze wyposażenie, dzięki czemu z czasem możemy mierzyć się z coraz większymi wyzwaniami.
Tryby gry
W przeciwieństwie do poprzedniczki, Dragon Age: The Veilguard pozwala wyłącznie na rozgrywkę w pojedynkę; nie przewidziano trybu coop ani innego wariantu zabawy wieloosobowej.
Silnik
Dragon Age: The Veilguard wykorzystuje silnik Frostbite, znany zarówno z opracowanych przez BioWare gier Dragon Age: Inkwizycja, Mass Effect: Andromeda oraz Anthem, jak i z innych produkcji wydawanych przez Electronic Arts, na czele z serią Battlefield.
Edycja kolekcjonerska
Edycja kolekcjonerska Dragon Age: The Veilguard otrzymała nazwę Rook’s Coffer, a w jej skład wszedł szereg „fizycznych” przedmiotów (lecz bez gry): świecąca replika sztyletu z lyrium o długości 55,9 cm, 12-ścienna kość z ikonami dialogowymi w sakiewce, 10-centymetrowa buteleczka na mikstury, płócienna mapa Thedas z tubą, litografia z wizerunkami towarzyszy (45,7 x 61 cm), talia 52 kart z postaciami i miejscami z gry oraz list z podziękowaniami od BioWare. Sugerowana cena „kolekcjonerki” wyniosła 149,99 dolara amerykańskiego.
Ostatnia modyfikacja 15 października 2024
Tryb gry: single player
Ocena użytkowników: 4,1 / 10 na podstawie 1226 głosów czytelników.
Oczekiwania czytelników przed premierą: 7,5 / 10 na podstawie 1528 głosów czytelników.
Dragon Age: Straż Zasłony cena w dniu premiery: 269,90 PLN
Klasyfikacja PEGI Dragon Age: Straż Zasłony
Dragon Age: Straż Zasłony Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Minimalne:
- (1080p
- 30 fps) Intel Core i5-8400 / AMD Ryzen 3 3300X
- 16 GB RAM
- karta graficzna 4 GB GeForce GTX 970 / Radeon R9 290X
- 100 GB HDD
- Windows 10/11 64-bit
- Zalecane:
- (1080p
- 60 fps) Intel Core i9-9900K / AMD Ryzen 7 3700X
- 16 GB RAM
- karta graficzna 8 GB GeForce RTX 2070 / Radeon RX 5700 XT
- 100 GB SSD
- Windows 10/11 64-bit
- Ultra:
- (4K
- 30 fps
- ray tracing) Intel Core i9-12900K / AMD Ryzen 9 7950X
- 16 GB RAM
- karta graficzna 16 GB GeForce RTX 3080 / 24 GB Radeon RX 7900 XTX
- 100 GB SSD
- Windows 10/11 64-bit