Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Najciekawsze materiały do: Tomb Raider (1996)

Tomb Raider a archeologia, czyli fikcja kontra rzeczywistość
Tomb Raider a archeologia, czyli fikcja kontra rzeczywistość

wiadomość14 marca 2024

W jakim stopniu przedstawiony w Tomb Raider obraz pracy archeologa pokrywa się z rzeczywistością? Czym tak naprawdę zajmuje się archeolog i jakie trzeba mieć kwalifikacje, aby podjąć pracę na tym stanowisku? Niekoniecznie będzie to pozwolenie na broń.

Zobacz, jak AI przechodzi Tomb Raidera i komentuje swoje poczynania, udając Larę Croft
Zobacz, jak AI przechodzi Tomb Raidera i komentuje swoje poczynania, udając Larę Croft

wiadomość3 września 2023

Eksperyment pewnego internauty pokazuje, jak mogłyby wyglądać gry przyszłości, gdyby ich bohaterowie byli świadomi siebie, otoczenia oraz sytuacji, w której się znajdują.

Klasyczny Tomb Raider nigdy nie wyglądał tak dobrze i nie wymagał tyle od naszego sprzętu
Klasyczny Tomb Raider nigdy nie wyglądał tak dobrze i nie wymagał tyle od naszego sprzętu

wiadomość8 sierpnia 2023

Oryginalny Tomb Raider to produkcja, której oprawa graficzna mocno się zestarzała, ale dzięki narzędziu Nvidii kanciaste modele wyglądają teraz doprawdy obłędnie.

Tomb Raider (1996) - Ultimate Edition patch
Tomb Raider (1996) - Ultimate Edition patch

patchrozmiar pliku: 5,5 MB

wersja: Ultimate Edition patch Poprawka przeznaczona do gry Tomb Raider 1 GOLD wchodzącej w skład zestawu gier Tomb Raider: Ultimate Edition.

PC
iOS
AND
PS1
Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
18.07.2013 19:57
2
odpowiedz
zanonimizowany897750
6
Pretorianin

Totalna klasyka i jedna z gier mojego życia. To jedna z pierwszych gier - pierwsza pełna - w jaką grałem w dzieciństwie po kupnie pc. Żadna z późniejszych części nie dorasta jej do pięt. Jedynie najnowsza odsłona trzyma poziom. Cudowny, cudowny po prostu świat - każda plansza to po prostu cudo - zarówno artystycznie, jak i klimatycznie. Pałac Midasa, Koloseum, Cysterna, Zagubiona Wioska, Grobowce, aż po cudowne Kopalnie i Atlantydę to po prostu mistrzostwo świata - nawet kilka miesięcy temu przy trzecim przejściu gry niekiedy przechodziły mnie ciarki po plecach, tak jak w dzieciństwie. Nie da się tego opisać. Pod względem kreacji świata, żadna z setek gier, w które grałem w moim życiu nie może się równać z pierwszym tomb raiderem. Ech... klasyka i kompletny must have dla wszystkich, którzy potrafią dostrzec pod starą grafiką ten cudowny, niezapomniany świat i klimat - wszystkie późniejsze części tomba były dla mnie rozczarowaniem (aż do najnowszej odsłony), ale tą część z głębi gamingowego serca polecam!!!

17.05.2015 21:57
ttr.tombraider
3
odpowiedz
ttr.tombraider
4
Legionista

Jedna z najlepszych gier w historii wirtualnej rozrywki! Jeśli nie znasz tego tytułu - nie jesteś graczem!

06.12.2016 16:28
Fidrek
1
odpowiedz
1 odpowiedź
Fidrek
19
Centurion

1 oraz 4 część serii są najlepsze wg mnie. Jeśli tylko system pozwala w to zagrać to nie ma się co zastanawiać !

30.01.2017 16:52
RobmalYetiowskiTheGracz
👍
2
odpowiedz
RobmalYetiowskiTheGracz
13
Centurion
9.5

Te poligony... x3

05.05.2017 20:14
Fidrek
😊
3
odpowiedz
Fidrek
19
Centurion
10

dzisiaj 5 maja 2017 ukończyłem grę Tomb Raider :) Wcześniej jakoś nie miałem determinacji. A przy okazji powrót do pięknego okresu gier.

post wyedytowany przez Fidrek 2017-05-05 20:14:55
17.07.2017 21:21
odpowiedz
1 odpowiedź
kamilaskamilas
50
Pretorianin

Dopiero niedawno zacząłem grać po raz pierwszy w pierwszą część Tomb Raidera, jestem teraz w dwunastym z piętnastu poziomów. Jeśli chodzi o grafikę, gram bez patcha, więc jest nieco rozpikselowana (nie tak ładna, jak na większości filmików i zdjęć). Specjalnie tak gram, bo chciałem grać tak jak na premierę. Wiąże się to niestety z dość brzydkim przenikaniem tekstur. Apteczki, czy amunicja czasem przenikają przez tekstury, ale niezbyt często, głównie jak patrzy się na nie od dołu. Nie wiem, czy patch to niweluje. Widać też, że obiekty są zbudowane z kwadratowych bloków, przez co czasem przypomina Minecrafta, ale dzięki zastosowanym gdzieniegdzie skosom czasem to wrażenie znika.
Jeśli chodzi o samą rozgrywkę, gra ma absurdy typowe dla gier z tego okresu - czyli, kto i po co pochował w grobowcach, do których nikt od stuleci nie wchodził, współczesną amunicję i apteczki? I jak te wszystkie zwierzęta tam przeżyły? Ale można na to przymknąć oko.
Teraz o samej grze - jest niesamowicie męcząca. Poziomy są gigantyczne. Rozgrywka polega zwykle na tym, że wspinamy się, znajdujemy dźwignię, pociągamy ją, gdzieś otwierają się drzwi - często w dużej odległości i nie wiadomo dokładnie gdzie. Trzeba więc szukać po całej ogromnej planszy, gdzie są te drzwi. Za drzwiami zwykle jest trochę walki, a potem kolejna dźwignia i kolejne poszukiwanie drzwi. I tak przez całą grę... Przyznam, że chwilami mam już szczerze dosyć szukania, po pociągnięciu za setną dźwignię, gdzie są kolejne z setek drzwi. Dodatkowo wygląd plansz jest dość monotonny - ciągle kamienie i woda, czasem trochę trawy i piasku. Ale gra ma swoje momenty, zwłaszcza przy walkach z bossami, których wygląd i sam sposób ich pojawiania się na planszy robi wrażenie.
Animacje są też dosyć nierówne - niektóre są całkiem realistyczne, ale przy niektórych Lara porusza się jak robot. Ale ogólnie ich poziom jest niezły, jeśli się weźmie poprawkę na czas wydania gry.
Walka jest zrobiona w sposób dość unikalny dla serii, Lara sama celuje, a nam pozostaje fikanie koziołków. Wydaje się to proste, ale w ciasnych pomieszczeniach nie jest to takie łatwe.
Podsumowując - gra jest dość monotonna i po pewnym czasie zaczyna nudzić. Polega głównie na ciągłym poszukiwaniu, gdzie otworzyły się kolejne drzwi na ogromnej planszy, co potrafi nieraz doprowadzić do szału. Wymaga dobrej orientacji w terenie i dużych pokładów cierpliwości. Jeśli jednak przetrzyma się to wszystko, to gra w dzisiejszych czasach nadal okazuje się dość grywalna i potrafi wciągnąć.
Jeśli chodzi o poziom trudności, to sama walka i elementy wspinaczkowe są dość łatwe. Czasem jak się źle wymierzy, to skok nie wychodzi, więc nie wyobrażam sobie grania na oryginalnym Play Station bez opcji szybkiego zapisu. Cała trudność polega właśnie na konieczności przeczesywania plansz w poszukiwaniu przejścia. Ale w końcu to Tomb Raider, więc tytuł sam sugeruje taki rodzaj rozgrywki.

post wyedytowany przez kamilaskamilas 2017-07-17 21:35:20
20.07.2017 12:06
odpowiedz
kamilaskamilas
50
Pretorianin

,,Dodatkowo wygląd plansz jest dość monotonny - ciągle kamienie i woda, czasem trochę trawy i piasku. "
Dobra, muszę to odwołać - nie będę zdradzał, z czego składają się ostatnie 2 poziomy, ale zdecydowanie nie są to kamienie i trawa :D Szkoda, że te przełamanie schematu nastąpiło dopiero w 14 poziomie, ale i tak jest to spora zmiana.

05.09.2017 06:20
👍
3
odpowiedz
1 odpowiedź
zanonimizowany579358
105
Senator
9.0

Uff... po 20 godzinach, nieco ponad 700 wykonanych zapisach ukończyłem wreszcie Tomb Raidera. Było to miejscami męczące, frustrujące, ale i jednocześnie satysfakcjonujące doświadczenie. Jest coś w tej grze, że pomimo sterowania Larą, która porusza się jak parowóz oraz koszmarnej pracy kamery chce się do niej wracać. Szczególnie rozwiązywanie kolejnych zagadek i rozgryzanie co zrobić w jakiej kolejności daje frajdę. Etapy są różnorodne, a im dalej w las tym bardziej złożone i skomplikowane.

Ostatnio ciągnie mnie do klasyków. Załączyłem sobie TR z ciekawości, chciałem zobaczyć jak to drzewiej wyglądało. Do tej pory jedyny Tomb Raider w jakiego grałem i ukończyłem to ten z 2013 roku. Nie sądziłem, że nabiorę ochoty by powrócić do klasycznych odsłon, gdyż już kiedyś postanowiłem, że je sobie odpuszczę. Mimo to jakiś czas temu postanowiłem spróbować i pomimo oczywistych mankamentów wynikających z wiekowości tej produkcji, gra mnie wessała. Nawet nużące powtarzalnie kolejnych skoków nie zniechęciło mnie do ukończenia "jedynki". Dobrze, że można zapisywać w dowolnym momencie w przeciwieństwie do wersji na PSX. A zapisywałem często, niemalże przed każdym skokiem.

Szczególnie spodobało mi się całkowicie inne wyważenie, jeśli chodzi o rozgrywkę, względem nowszych Tomb Raiderów czy serii Uncharted. Na pierwszym miejscu są zagadki i elementy wspinaczkowe, walka odchodzi na dalszy plan, a z pewnością Lara nie zamienia się w Rambo. Fajnie, że naszymi przeciwnikami są głównie zwierzęta, a w późniejszych rozdziałach potworki, a nie armie najemników. Tworzy to ciekawy, specyficzny klimat. Choć w TR miejscami też jest sporo walki, zwłaszcza pod koniec. W sumie to ledwo ukończyłem grę, bo przy finałowej walce z bossem miałem tylko dwie apteczki i do końca dotoczyłem się na oparach, co też miało swój klimat. :) Nie mówiąc już o tym co się dzieje pod koniec i jakich akrobacji trzeba dokonywać by omijać przeszkody, które stanowią test tego czego nauczyliśmy się przez całą grę. Mimo wszystko nie żałuję, bo była to fajna przygoda w staroszkolnym stylu. Liczę, że skoro przebrnąłem przez pierwszą część to i kolejne uda mi się ukończyć. Choć na razie sobie odpocznę i za TR2 zabiorę się za kilka miesięcy. Może na sylwestra. :P

Trochę ciężko pierwszego Tomb Raidera ocenić, bo nie uznaję dewaluacji ocen, a gry oceniam przez pryzmat czasów w których powstały. W swoich czasach pierwszy TR był dość rewolucyjną grą, która umieszczała akcję w pełni trójwymiarowym środowisku i zza pleców bohaterki. Jeśli chodzi o same założenia to gra nie zestarzała się aż tak mocno. Mimo swojej ociężałości Lara jest całkiem fajnie animowana, zwłaszcza gdy skacze do wody na główkę. Dopiero w nowszych grach wprowadzono coś takiego, jak chociażby w GTA V. Wcześniej do wody skakało się na bombę w grach, a Lara potrafiła to już w 1996 roku! Gorzej jeśli chodzi o sterowanie i pracę kamery, więc w sumie nie polecam mniej cierpliwym graczom, bo raczej się prędko odbiją. Jeśli jednak ktoś ma odrobiny samozaparcia i lubi te gry z przełomu wieków to może spróbować swoich sił, a z pewnością przeżyje całkiem fajną przygodę.

post wyedytowany przez zanonimizowany579358 2017-09-05 06:29:02
06.12.2017 18:11
😂
2
odpowiedz
1 odpowiedź
zanonimizowany1247428
1
Junior

Przechodziłem , gre ponad 10 razy zawsze mi sprawiała frajdę jak najbardziej polecam

23.01.2018 20:05
1
odpowiedz
1 odpowiedź
Tomek Zagraj
9
Legionista
9.5

Postanowiłem wybrać się w sentymentalną podróż i przeszedłem sobie jeszcze raz jedynkę. Pierwszy raz grałem na Play Station, to był jakoś 2000 rok. Jedna z moich ulubionych serii gier, zaliczyłem wszystkie części, poza Angel of Darkness i Underworld oraz tych najnowszych. Jak dla mnie najlepsza była czwórka i przy niej też najwięcej spędziłem czasu. Dla fanów Tomb Raidera dostępna jest ponadto cała masa custom leveli ze strony: trle.net
Właśnie ogrywam
The Training - Episode Zero (Revised Version)

post wyedytowany przez Tomek Zagraj 2018-01-23 20:06:09
23.01.2018 20:22
odpowiedz
zanonimizowany1246970
3
Konsul

Genialna gra :)

post wyedytowany przez zanonimizowany1246970 2018-01-23 20:25:34
21.03.2018 21:17
odpowiedz
1 odpowiedź
zanonimizowany146624
131
Legend

Square Enix anulowało remastery TR1-3 na PC!
Zaledwie 10 dni temu cała społeczność fanów świętowała z powodu newsa o tym, że na Steama trafią zremasterowane wersje gier TR1, TR2 i TR3, które miały charakteryzować się odświeżonymi teksturami w wysokiej rozdzielczości (link do newsa). Niestety tak nagle jak remastery zostały zapowiedziane, tak samo gwałtownie wydawca Square Enix… je anulował.

Firma Realtech VR, która zajmowała się wspomnianymi remasterami, poinformowała dziś, że otrzymała list od Square Enix. Realtech VR wysłało do światowego wydawcy demka planowanych remasterów, ale projekt ten nie spodobał się japońskiemu gigantowi. Mało tego, producent został poproszony przez Square Enix o usunięcie wszelkich filmików związanych z Tomb Raiderami z YouTube, a także wpisów na ten temat w mediach społecznościowych. Skontaktowaliśmy się z Realtech VR i poprosiliśmy o dodatkowe wyjaśnienie. Firma przekazała nam, że według Square Enix naruszyła prawa autorskie. Producenci mają jednak nadzieję, że głos zawiedzionych fanów przekona Square Enix do zmiany zdania.

Tak brzmi oficjalne oświadczenie Square Enix: "Choć zawsze cieszymy się z pasji i ekscytacji związanych z serią Tomb Raider, wspomniane remastery powstawały i zostały ogłoszone bez naszej zgody. W związku z tym nigdy nie zostały oficjalnie usankcjonowane. Zapewnienie fanom wysokiej jakości gier jest podstawą naszej misji i w związku z tym każdy projekt musi przejść odpowiednią drogę. Jesteśmy podekscytowani przyszłością serii Tomb Raider i chcemy podziękować fanom za ich ciągłe wsparcie względem tej marki".

Sytuacja jest kuriozalna, bo z komunikatu Square Enix wynika, że Realtech VR dokonało samowolki, a przecież od wielu, wielu miesięcy wiadomo, że producent szukał kodu źródłowego TR3, o czym publicznie informował nie tylko fanów, ale i wydawcę. Wcześniej japońska firma bez problemu zgodziła się na wydanie remastera TR1 i TR2 na iOS i Androida. Gdy wszyscy czekali na TR3 oraz na PC-owe edycje wspomnianych odświeżonych gier, Square Enix wyskakuje z argumentem o prawach autorskich… Przykra, niezrozumiała decyzja, która zawiodła miliony fanów Lary Croft na całym świecie, zwłaszcza, że odświeżone wersje miały być darmowe. Ale pamiętajcie, firma Square Enix dziękuje Wam za Wasze wsparcie...
Źródlo www.Lara-Croft.pl

K$$@%@$%@^&@&@@@^!!!!!!

29.03.2018 21:57
Kaczmarek35
1
odpowiedz
8 odpowiedzi
Kaczmarek35
11
Senator
Wideo

Najłatwiejszy sposób, by Tomb Raider 1 pod nowe windowsy miał wygląd identyczny jak Tomb Raider 2/3 czyli miał akcelerację sprzętową czyli nie było pikselozy oraz rozdzielczości wysokie 1080p, 2K, 4K oraz całą muzykę w grze.

1) Instalacja na przykład z pakietu Ultimate Edition 2009.
2) Wchodzimy w zainstalowaną grę, dalej w katalog D który jest w katalogu gry po zainstalowaniu i zobaczymy tam
obraz bin., który zaznaczymy, by odpalił go wirtualny napęd.
Kopiujemy katalogi Data i FMV z tego wirtualnego napędu i wklejamy je do nowego utworzonego katalogu. Na przykład tworzymy nowy folder Tomb Raider.
3) Można teraz odinstalować grę, bo jest niepotrzebna.
4) Wchodzimy na poniższą stronę
www.youtube.com/watch?v=5i5eq4xY8Sk
Klikamy pokaż więcej i z 1 linku ściągamy paczkę.
5) Wklejamy ściągnięte i rozpakowane pliki Tomb1RetailFix do utworzonego wcześniej folderu, gdzie umieszczaliśmy katalogi data i Fmv.
Tomb Raider I odpalamy z Tombati.exe.
6) Na komputerze musi być też zainstalowany
VC_Redist x86-x64 2015, ale zakładam, że większość ma

Gra w tej konfiguracji ma zarówno akcelerację sprzętową,
a także wysokie rozdzielczości oraz całą muzykę z gry.
Ten sam sposób zadziałał na dodatek do jedynki,
bo były w paczce do niego też pliki.

Niestety nigdy nie udało się mi wgrać tekstur ze
strony "Tomb Raider xtra", a wtedy Tomb raider I wygląda znacznie lepiej niż TR4/5..
Szkoda, że nie można po prostu ściągnąć paczki tych tekstur i wkleić w odpowiednie miejsce w grze podmieniając tekstury o tak wysokich rozdzielczościach.
Potrzebny jest glidos, który z moimi wersjami gry coś nie może się dopasować.
Te tekstury moim zdaniem bardzo wyraźnie poprawiają wygląd gry, że miejscami to wygląda na poziom 2006-2007 roku jak TR Legend i Anniversary.

post wyedytowany przez Kaczmarek35 2018-03-29 21:58:14
30.03.2018 22:44
odpowiedz
3 odpowiedzi
zanonimizowany146624
131
Legend
Wideo

Boy3 - jakieś 2 lata temu zrobiłem napisy PL do wszystkich wstawek z TR1. Przy okazji w kolejnych partach masz też moją solucję pierwszych pięciu leveli ze wszystkimi sikretami :)
https://www.youtube.com/watch?v=4_RKTWFWx7s
Napisy włączasz prostokącikiem pod filmem (a na tel/tablecie w opcjach w ":"). Swoją drogą ktoś kumaty mógłby przenieść te napisy na grę. Na pewno dzisiaj da się to zrobić, zwłaszcza w filmikach nierenderowanych "na tle gry".

post wyedytowany przez zanonimizowany146624 2018-03-30 22:48:16
06.04.2018 15:03
Kaczmarek35
odpowiedz
Kaczmarek35
11
Senator
Wideo

Udało się.
Idzie wgrać tekstury HD do TR1 jakie się chce bez Glidos.
Musi być płyta w napędzie. Posiłkowałem się zatoką piratów i
nagrałem starą wersję TR 1 na CD, bo mój pakiet oryginalnej wersji Ultimate Edition nie zadziałał.

By wgrać tekstury HD trzeba mieć original tomb raider w napędzie lub GOG lub Steam. U mnie opcja nr 1.

Krok po kroku
1. Płyta z TR 1 w napędzie
2. Wpisujemy w wyszukiwarce - glidos.net.tombati i
i pobieramy:
TombATI.exe, Higher quality FMV files for TombATI,
HD Textures for TombATI oraz możemy inne pakiety tekstur z Tomb Raider Xtra, które robią raczej największe wrażenie.
3. Instalujemy TombATI.exe
4. Rozpakowujemy Higher quality FMV files i umieszczamy w katalogu TOMBATI\FMV.
5. Instalujemy tekstury HD do TOMBATI
6. Prawym przyciskiem myszy klikamy na pulpicie w Tombati.exe i wybieramy
otwórz lokalizację pliku i klikamy 2xrazy na TombRaiderImporter,
a następnie w moim przypadku "install from CD", bo nie mam innej wersji z tych 3.
7. Pliki Data następnie musiałem skopiować do TOMBATI\DATA z zainstalowanej w innym miejscu wersji z UE
8.TombATI Configure wybieramy jakich tekstur używamy
9.Odpalamy grę z TOMBATI.exe.

Mamy akcelerację sprzętową, wysokie rozdzielczości ekranu, całą muzykę znaną z PSX z bogatszym soundtrackiem niż wersja Pc i tekstury o wysokich rozdzielczościach, które można swobodnie przełączać

Poniżej instrukcja z wersją GOG, ale u mnie podobnie przebiegało tylko w pewnym momencie zaznaczyłem Original zamiast GOG, by pobrało pliki.
I dodatkowo musiałem przekopiować pliki DATA
www.youtube.com/watch?v=__vl_phzTKQ

06.04.2018 15:05
Kaczmarek35
odpowiedz
Kaczmarek35
11
Senator
Wideo

Prezentacja różnych paczek tekstur
www.youtube.com/watch?v=Ea0WY0vAVJI

18.07.2019 12:51
odpowiedz
2 odpowiedzi
AntyGimb
87
Senator

Mój pierwszy PC był za słaby na tę grę. Nie miałem na karcie akceleratora 3d (nie wiedziałem co to 3d) i jak dobrze pamiętam miałem tylko 8mb ram.

25.07.2019 23:51
odpowiedz
3 odpowiedzi
AntyGimb
87
Senator

Grafika nawet się trzyma, a dawno do tej gry nie wracałem. Kiedyś to było WOW :). Niestety odpadam po 10 minutach. Sterowanie dla masochistów i z tego co pamiętam, to już w latach 90' doprowadzało mnie do szału. Dlatego później olewałem kolejne Tomb Raidery. Do tego człowiek odzwyczaił się od sterowania strzałkami i grania na myszce ;).

post wyedytowany przez AntyGimb 2019-07-25 23:53:45
26.07.2019 09:57
1
odpowiedz
2 odpowiedzi
zanonimizowany768165
119
Legend
8.5

Klasyczny Tomb Raider, najlepsza część.
Sequele niby miały ulepszenia ale też i wady (TR2 - nadmiar ludzkich przeciwników a TR3 - przekombinowany poziom trudności).
Niezłe zagadki, trochę łamania głowy i zwiedzania no i momenty, jak ten z T-Reksem :]

Sterowanie dziwne ale i precyzyjne. To było w czasach gdy nie było „złotego standardu" typu WSAD+Spacja etc.

Został mi do ogrania Unfinished Business, na szczęście Cenega/Muve sprzedaje te dodatki za grosze a i są one częścią kolekcji Tomb Raiderów na płycie :]

Szkoda że inna część z identyczną nazwą (z 2013 roku) jest takim zawodem...

post wyedytowany przez zanonimizowany768165 2019-07-26 09:59:40
13.08.2019 21:09
odpowiedz
3 odpowiedzi
zanonimizowany768165
119
Legend

Ukończyłem Unfinished Business.
Tyle się narzeka że dzisiaj DLC to wycięta zawartość z gry a tymczasem UB jest taką wyciętą zawartością.
Nie ma potwierdzonych informacji, jedynie wpisy na starych stronach itd. ale czuć że to robione po łebkach, na szybko i na kolanie, bez pomysłu na siebie.
Dobrze że kolejne dodatki - Golden Mask do TR2 i Lost Artifact do TR3 - są lepsze.

Zagadki nie były wyzwaniem, za to dużo walk. Cztery mapy, połowa w zdewastowanej pod koniec TR1 lokacji a kolejne dwie to siedziba Atlantydów. Wiecie, tych zabandażowanych pokrak co wybuchają po śmierci rozpadając się na wybuchowe kawałki.
Trzeci etap można olać i w kilka minut przejść wskakując do jednej dziury w drugim pomieszczeniu.

Dodatek taki sobie, pograć można ale nic nie stracicie jak nie będzie wam się chciało go szukać i instalować.

post wyedytowany przez zanonimizowany768165 2019-08-13 21:10:56
27.03.2020 20:20
Arkajf
odpowiedz
Arkajf
54
Pretorianin
6.0

Oceniam grę na tu i teraz bez nawet nuty nostalgii na 6.0 to jest jako przeciętną. Przeszedłem ją pierwszy raz jakiś tydzień temu i mogę stwierdzić, że mocno się zestarzała w porównaniu do innych gier z tamtego okresu. Pewnie z tego powodu, że to jedna z pierwszych action adventure w 3d. Te clippingi (połowa Lary w kamieniu), znikające fragmenty na styku tekstur, ta totalnie chaotyczna walka i konieczna precyzja skoków nie pozwalają się cieszyć tytułem. I tak wiem, wiem .. w tamtym czasie wymiatała grafiką szczególnie na PC, nie mówiąc o normalnym na nim sejwowaniu w porównaniu do PSX. To nie zmienia jak ją odebrałem. Mam nadzieję, że szybko (w TR 2) będzie lepiej.
Za to powala i to pozytywnie muza. Soundtrack jest przedni. Pewnie dlatego nie dałem niższej oceny.

post wyedytowany przez Arkajf 2020-03-27 20:26:59
20.06.2020 09:56
blimsien_yankovic
odpowiedz
blimsien_yankovic
40
Centurion

Kiedyś super mega hit. Obecnie wygląda jak wygląda. Daję 10/10 ponieważ udało mi się ją jeszcze ukończyć w poprzednim wieku ;-D

08.08.2020 04:32
odpowiedz
PaulinaKlaudia
50
Konsul
9.0

Pomimo słabej grafiki, super gra.

25.08.2020 18:18
IgoRaven15
😍
odpowiedz
IgoRaven15
11
Legionista

Świetna gra!

13.11.2020 20:06
1
odpowiedz
Fokcuf
21
Pretorianin
9.5

Świetna, przełomowa pod wieloma względami gra. Ograłem dopiero lata później bo mój uwczesny PC nie odpalał tej gry. Kolejne części to niestety odcinanie kuponów od sukcesu jedynki.

22.12.2020 14:04
Wiedźmin
odpowiedz
Wiedźmin
44
Legend

PaulinaKlaudia

Tomb Raider 1 ma od dawna paczki tekstur HD do wszystkich poziomów i wygląda najlepiej z pierwszych 5 części z lat 1996-2000. (Paczka TombAti)

Tomb Raider 2 też ma tekstury HD, ale nie tak dobre jak do 1 części. (Wgrywa się narzędziem Peixoto)

Tomb Raider 3 ma obecnie tworzone znakomite tekstury HD i będą lepsze nawet niż te do TR1. Póki co są do 8 poziomów całej sekcji India i South Paciffic (do wgrania też używa się Peixoto)

10.01.2021 00:43
Vorightaun
😜
odpowiedz
Vorightaun
10
Pretorianin
7.5

Oj Stare ale jare z moje dzieciństwa w szkole. Spoko zaliczyłem ale nie jest łatwo.

15.02.2021 17:57
Wiedźmin
😍
odpowiedz
1 odpowiedź
Wiedźmin
44
Legend
Wideo
10

Jako, że Tomb Raider 1 i 2 oceniam na mocne 10/10, a Tomb Raider 3 z dodatkiem i Tomb Raider 4 na 9/10, kończyłem je wielokrotnie i są to zdecydowanie najlepsze odsłony serii wciągające nosem Tomby z lat 2006-2018 postanowiłem dodać materiał przybliżający trochę historii jak powstała najbardziej przełomowa gra 3d w historii -Tomb Raider 1996:
www.youtube.com/watch?v=KKJvfwAe31U

post wyedytowany przez Wiedźmin 2021-02-15 17:59:10
22.11.2023 13:46
Wiedźmin
😍
odpowiedz
Wiedźmin
44
Legend
Wideo

Tomb Raider z 1996 roku to największy fenomen w branży gier video. Zapowiadana szumnie przez wiele miesięcy jako gra, która gdy zadebiutuje zmiażdży wszystkie gry 3d. Produkowana przez kilka lat przez Core Design będąca asem w rękawie wydawcy Eidos. TOMB RAIDER zrewolucjonizował gry 3d. Przygotowana na PC, Saturna i PlayStation gra wyglądała wspaniale! Wysoka rozdzielczość jak na ówczesne standarty, trójwymiarowe środowisko i trzymająca w napięciu akcja. Najlepiej jednak wyglądała oczywiście na Voodoo. To był już kosmos jak odskoczyła grafiką innym grom odpalona na akceleratorze graficznym.Wielu graczy marzyło o grze archeologicznej wzorowanej na filmach Indiana Jones w środowisku 3d. Na ten sam pomysi wpadli autorzy z CORE DESIGN serwując grę TOMB RAIDER w której w głównej roli archeologa obsadzili uzbrojoną | niebezpieczną superlaskę, która podróżuje i zwiedza egzotyczne krainy i niezbadane ruiny.
Pierwsze wrażenie. Kiedy słyszałem zachwyty nad grą zaraz po jej premierze uwielbialem głównie grać na Amidze i nie miałem ochoty nawet jej oglądać, a tym bardziej grać. Jednak pewnego dnia zobaczyłem w 1996 roku jak kuzyn gra w Tomb Raider na komputerze Pc i kopara mi opadła. Od samego patrzenia wiedziałem, że też muszę w to zagrać na porządnie u siebie i zmienić komputer. Zrezygnowałem dla niej z najbardziej ulubionego komputera Amiga i niebawem miałem pierwszego Pc.
Fabuła. Potężny syndykat wynajmuje najlepszych zawodowych morderców do czegoś z rodzaju misji niemożliwej, by odnaleść części artefaktu nazywanego Scion. Nikt nie wie, gdzie się obecnie znajdują części Scion ani jaką posiada moc artefakt, bo o jego istnieniu wspominają tylko legendy. Do zadania wyznaczona zostaje Lara Croft. Poszukiwaczka przygód podejmuje się trudnego zadania odnalezienia części artefaktu Scion ukrytego w inkaskim grobowcu Qualopec. Na wyprawę wyrusza tylko w towarzystwie przewodnika, który i tak za chwilę ginie dostownie zjedzony żywcem przez wilki. Dalej jak zwykle zresztą Lara musi radzić sobie sama. W ruinach peruwiańskiego miasta Lara odkrywa wiele tajemnic grobowców jak rytualny ołtarz z rozrzuconymi szkieletami Inków i hiszpańskich konkwistadorów. Podczas poszukiwań bohaterka zaczyna rozumieć, że jest tylko pionkiem w większej grze, a że nie podoba jej się ta rola chwyta sprawy w swoje ręce uwalniając się spod opieki promotorów. Intryga, która zawiązuje się w miarę rozwoju akcji staje się co raz bardziej interesująca wraz z kolejnymi przerywnikami filmowymi między etapami, które uzupełniają całą przygodę. Najbardziej kopie tyłek sekwencja filmowa podczas której Lara ściga na motorze oddalającą się powoli motorówkę, podjeżdża do krawędzi i skacze..
Gameplay. TOMB RAIDER należy do gatunku gier 3D Thlrd-Person Perspective. W grach tego typu akcję obserwujemy nie z oczu bohatera lecz zza jego pleców jednocześnie pozwalając by postać znajdowała się na pierwszym planie. Kierujemy więc poczynaniami Lary, która potrafi bardzo wiele! Umie strzelać z dwóch pistołetów, Uzi i stzelby, potrafi skakać do góry, do przodu, do tyłu, na boki z saltem lub bez, potrafi się wspinać, przesuwać kamlenne bryły czy wreszcie pływać i nurkować. Potrafi też wspinając się na wysoką półkę i mięciutko stanąć na rękach jak radziecka akrobatka. Łącznie zawartych zostało 15 poziomów podzielonych na cztery strefy. Pierwszą jest Vilcabamba, zaginione miasto Inków. Druga to antyczny grecki labirynt w którym grasuje Minotaur. Miejscem akcji kolejnych poziomów jest Egipt. Ostatnia zaś strefa to ruiny Atlantydy, mitycznej wyspy, która jak sądzono istniała kiedyś na Oceanie Atlantyckim lub Morzu Śródziemnym dopóki nie została zniszczona przez meteoryt. Pomiędzy etapami oglądamy renderowane scenki przerywnikowe. Co najciekawsze na każdym z poziomów dzieje się coś nowego i zaskakującego. Z każdym kolejnym poziomem autorzy wykazali się zadziwiającą pomysłowością i postarali się, aby nic nie było zbyt proste. Balans gry jest doszlifowany, bo z każdym levelem trudność wzrasta. Dźwignie mogą otworzyć tajemnicze przejście, ale też zapadnię pod stopami Lary. Często okazuje się teź, że pozornie nlerealny skok przez gigantyczną przepaść jest jak najbardziej wskazany, a nawet konieczny. W każdym razie w tak bogato przygotowanym śwlecie gracz nie ma prawa nudzić się nawet przez chwilę. Są to ogromne poziomy pełne pułapek. Większość poziomów polega na rozwiązywaniu zagadek środowiskowych, aby otworzyć drzwi umożliwiające kontynuację. Choć może się to wydawać suche to wcale tak nie jest. Jest to dość intuicyjne, ale jednocześnie wymagające i satysfakcjonujące. Rozgrywka przedkłada rozwiązywanie zagadek i umiejętne manewrowanie podczas wspinaczek nad strzelaninę przez co Tomb Raider bardziej przypomina sekwencję otwierającą "Raiders of the Lost Ark" niż jej finał. Niemniej jednak jest to całkowicie hipnotyzujące. Tomb Raider natychmiast wciąga gracza zręcznymi ruchami Laury i śmiercionośnymi skokami nad przepaściami i pułapkami. W grze pojawia się kilka nieprzyjaźnie nastawionych stworzeń. Na początku są to tylko głodne wilki i niedźwiedzie, ale później przyjdzie walczyć nawet z ogromnym Tyranozaurem oraz innymi kreaturami. Warto też zwrócić na inteligentny system kamer dzięki któremu Lara potrafi bez udziału gracza śledzić biegający cel wodząc za nim spluwą. Wypada jeszcze dodać, że gra się w to po prostu świetnie. Tomb Raider jest grą, której nie można było sobie odpuścić, bo jak już wciągnie to mozna zapomnieć o całym świecie. Wciąż jest tu mnóstwo rzeczy, które rzucają wyzwanie intelektowi. Niektóre łamigłówki są niezwykle kreatywne i nigdy w życiu nie bawiłem się tak dobrze umierając.
Sterowanie postacią jest stosunkowo proste, a sama gra skupia się mocniej na eksploracji niż na akcji. Na poziomie szkoleniowym Lara prowadzi graczy przez swój dom do swojej siłowni i uczy ich umiejętności potrzebnych do przeżycia. Nowinką była możliwość zmieniania ustawienia kamery bez konieczności przemieszczania bohaterki. Po wciśnięciu tajnego klawisza „0” z klawiaturki numerycznej można włączyć tryb obserwacji dzięki któremu można dokładnie obejrzeć teren dookoła z oczu Lary. Opcja ta bardzo przydaje się przy wszelkiego rodzaju skarpach, bo można lepiej rozplanować plan wspinaczki lub sprawdzić czy ewentualny upadek nie narazi dziewczyny na pewną śmierć. Larą steruje jak marzenie zarówno na padzie i klawiaturze. Wiele osób może nie zgodzić się z tym punktem (sterowanie czołgowe), ale taka kontrola dla mnie jest świetna, gdzie wszystko zależy nad naszej precyzji. Poza tym ponieważ Lara domyślnie biegnie, ale może chodzić ostrożnie, gdy używany odpowiedniego przycisku, a on przydaje się zwłaszcza podczas mierzenia skoków. Programiści mądrze uwzględnili funkcję bezpieczeństwa, która chroni nas przed spadnięciem zza krawędzi.Trzymanie wciśniętego przycisku ostrzegawczego SHIFT zapobiega przeskoczeniu przez półkę. Wystarczy dojść z wciśnietym SHIFtem do krawędzi półki i odskoczyć, a zawsze mamy odmierzony skok idealnie. A kiedy będziesz na wysokości siedemdziesięciu stóp i spróbujesz wykonać niebezpieczne skoki między cienkimi półkami podziękujesz za to swoim szczęśliwym gwiazdom.
Lara Croft jest postacią, która robi wrażenie. Sympatia do niej wynika, że wcześniej nie można było zobaczyć takiej kobiecej postaci w grze komputerowej w obcisłym ubranku i dwoma pistoletami w dłoniach. To w jaki sposób się postać porusza, biega, skacze i wspina biło na głowę wszystko co wcześniej gry 3d miały do zaoferowania.Jakby tego było mało w animowanych sekwencjach łączących kolejne poziomy wyłażą na wierzch wszystkie paskudne i najbardziej pociągające cechy charakteru u kobiet jak mściwość, zawziętość, determinacja, upór. Lara w pierwszych Tomb Raiderach ma osobowość. Core Design stworzyli kultową postać z charakterkiem. Dziewczyny też lubiły grać w tą grę, bo utożsamiały się z tak silną postacią kobiecą, która nie dała sobie w kaszę dmuchać. Jednakże nierealistyczne proporcje Lary Croft prowadziły do dalszych stereotypów związanych z piekną płcią i uprzedmiotowienia kobiet. Jedna osoba biorącą udział przy produkcji jedynki zrezygnowała z pracy nad sequelem, gdzie jeszcze mocniej z Lary postanowiono zrobić symbol seksu.
Grafika i udźwiękowienie już od samego początku atakuje bogactwem swojego przekazu. Wgniata w fotel i szokuje jakością tekstur. Gra zmiażdżyła grafiką w taki sposób konkurencję jak później tylko zdołały Unreal 1998 i Crysis 2007.Trójwymiarowy odwzorowany świat w TOMB RAIDER położył na deski wszystko co było do tej pory. Absolutna rewelacjaI! Tomb Raider przeróst najśmielsze oczekiwania. W trybie Hi-Res przy bardziej skompiikowanej scenografii wyglądało to rewelacyjnie i była pierwszą grą, która obsługiwała pierwszy akcelerator graficzny Voodoo na którym gry 3d wyglądały dużo lepiej i zarazem działały płynniej. W przypadku dźwięku mamy do czynienia z wszystkimi odgłosami otaczającego śwlata jak szum wodospadu czy wycie wilków. Atmosfera jest bardzo gęsta i klaustrofobiczna, a potęguje wszystko mroczne udźwiękowienie i załączająca się od czasu do czasu przy scenach zagrożenia muzyka.
Podsumowanie. W momencie premiery jakość gry okazała się przełomowa i na zawsze zmieniła oblicze gier komputerowych. TOMB RAIDER zrewolucjonizował branże gier i okeślił kierunek w jaki rozwijały się gry 3d Third-Person Perspective przez wiele lat. Gra doczekała się wielu klonów oraz ogromnej ilości sequeli w tym kilku w tej samej formule, które są równie miodne i uzależniające (TR2, TR3, TR4). W 2007 roku został wydany remake tej gry przez inne studio Crystal Dynamics pod tytułem Anniversary, ale mimo, że gra jest całkiem sympatyczna i poprawna to nie ma tego magnesu przyciągania co oryginał. Pierwsza gra z serii wupuszczona w 1996 roku jest najlepsza. Całą grę przeszedłem wiele razy plus pomagałem kilku osobom ją ukończyć. Jedna z moich najbardziej ulubionych gier. Zawsze będzie ponadczasową klasyką, bo jest to jedna z najlepszych gier wideo. Jeśli Tomb Raider nie jest grą rewelacyjną to nie wiem co nią jest. Ma świetnego głównego bohatera, ogromne poziomy, wymagające łamigłówki i wrogów oraz fabułę rodem z filmu przygodowego Indiana Jones, a do tego mamy Larę Croft, bogatą brytyjską łowczynię fortuny i poszukiwaczkę zaginionych relikwii, która wybiera się w podróż do ruin starożytnej cywilizacji Inków, by później zbadać tajemnicę ruin w Grecji i Egipcie, a na koniec trafia w finale do serca demonicznego szaleństwa.
Ocena - 10/10.

Od wielu lat optymalnie gra wygląda po dograniu paczki TombATI oferującej bardzo wysokie rozdzielczości ekranu oraz dużo lepsze tekstury HD (Upscale x4) otoczenia (podłoża, ścian, obiektów).
https://www.youtube.com/watch?v=ffaaAwjQwgQ&ab_channel=JoeStepolano
https://www.youtube.com/watch?v=wJDctcsPpRw&ab_channel=TheMusicWaker

Na początku 2024 roku wypuszczą remastery TR1-3, gdzie nie tylko tekstury mają wyższą rozdzielczość, ale też zremasterowano modele postaci/potworów. Zwłaszcza Lara stanie się bardziej zaokrąglona.
https://www.youtube.com/watch?v=Gm5TlIxTUHw&ab_channel=PlayStation

post wyedytowany przez Wiedźmin 2023-11-22 14:15:28
22.10.2024 22:49
Codename 23
odpowiedz
Codename 23
18
Legionista
6.0

Tomb Raider to świetny przykład tego, że bohaterem gry wcale nie musi być napakowany i małomówny macho. Jeśli protagonistką gry zostanie wygadana, błyskotliwa i przy okazji… seksowna dama, to gracze również nie będą mieli na co narzekać. O ile gra będzie na poziomie.

Chyba nie ma osoby interesującej się grami, która by nie znała Lary Croft, głównej bohaterki serii Tomb Raider – postaci dla świata gier komputerowych ikonicznej w równym stopniu co Duke Nukem, Doomguy lub chociażby Mario.

Pierwsza część Tomb Raider została wydana w 1996 roku przez Core Design i dała początek całej serii obfitującej w kontynuacje, remake’i i reboot’y. Oczywiście na fali sukcesu skorzystały również studia filmowe tworząc kilka filmów (i jak to z eGRAnizacjami bywa) średnio udanych. Oczywiście największy rozgłos seria otrzymała dzięki polskiemu internetowi – wiadomo, jak grać w Tomb Raider’a to najlepiej w sylwestra ??.

Ograłem dwie wersje: na PS1 i na PC (wersja Steam), którą swego czasu zakupiłem w promocji za niecałe 2 złote, a obecnie można ją zakupić za około 30 złotych. Wersja konsolowa wypada znacznie drożej, bo od 60 do 200 złotych za używany egzemplarz. Fabularnie, mechanicznie i audiowizualnie obie wersje praktycznie się nie różnią od siebie.

Graficznie gra trochę się już zestarzała. O ile modele jeszcze by uszły w tłoku, tak tekstury są koszmarne i czasem miałem wrażenie, jakby stworzono je w Paint’cie (zwłaszcza w przypadku postaci). Audio również jakościowo odbiega od dzisiejszych czasów. Dźwięki, czy muzyka sama w sobie nie jest zła, problem stanowi „trzeszczenie” odgłosów, jakby były odtwarzane z płyty gramofonowej.

Fabularnie jest całkiem sympatycznie, jak na przygodową grę akcji przystało i gra śmiało może się kojarzyć z filmami z Allan’em Quatermain’em i Indian’ą Jones’em. Zwiedzanie starych świątyń, piramid i innych tajemniczych miejsc jest tu na porządku dziennym, a wszystko po to, by odnaleźć równie tajemnicze artefakty.

Same lokacje są fantastyczne, klimatyczne, a momentami (w późniejszych etapach gry) nawet lekko przerażające. Obfitują również w wiele sekretów, które możemy odkryć, choć bardzo mnie zastanawiało, kto pozostawił w nieodwiedzanych od setek lat lokacjach apteczki pierwszej pomocy. I to tak je pochował, że poza samą Larą, tylko największy detektyw świata, pan Batman, mógłby je odkryć.

Największą bolączką Tomb Raider’a jest sterowanie. Po pierwsze, nie można go w żaden sposób skonfigurować. W wersji na PC można co najwyżej wybrać pomiędzy ustawieniami klawiatury i padem. Po drugie, dawno nie spotkałem się z tak nieintuicyjnym sterowaniem. Ani myszka, ani analog nie są dostępne przy rozglądaniu, wszystko rozwiązujemy za pomocą klawiatury i cyfrowych przycisków. Co przekłada się na wiele śmierci z rąk (a właściwie pazurów i szczęk) różnorakich bestii i podczas sekcji zręcznościowych z pułapkami, gdy nie zdążysz się odpowiednio obrócić, skręcić czy odskoczyć. Kolejnym problemem w przypadku pecetowej (dosbox’owej) wersji gry jest ustawienie klawiszy odpowiedzialnych za skok – ALT-u – który jest w sąsiedztwie klawisza Windows i gdy w przypływie emocji, niechcący naciśniemy właśnie klawisz Windows’a zamiast ALT-u, to gra się nam wysypie (wyjdzie do systemu i się wyłączy). Jest to niesamowicie denerwujące zwłaszcza pod koniec etapów, gdzie trzeba zaczynać wszystko od ostatniego zapisu. Denerwujące jest równie „nie działanie” klawisza odpowiedzialnego za chodzenie, czyli SHIFT-u. Podczas wciskania przycisku Lara biegała i chodziła na zmianę, jakby przycisk nie był wciśnięty, tylko wstukiwany miarowo, dzięki czemu nasza bohaterka notorycznie spadała z różnych platform. Na wersji PS1 takiego błędu nie odnotowałem.

Świetnie natomiast wypadają animacje i wachlarz ruchów Lary. Lara potrafi biegać i chodzić (o ile SHIFT zadziała), pływać i unosić się na wodzie, wspinać się na różnego rodzaju platformy (i robi to w taki sposób, że śmiało można stwierdzić, że panna Croft faktycznie jest sprawna fizycznie, ale nie ma mięśni zasilanych hydrauliką i mimo wszystko nie jest jej łatwo), skakać i turlać się, czy łapać krawędzi i przesuwać się po nich. Dziś taki zakres ruchów w grach akcji to nic nadzwyczajnego, ale w 1996 roku robiło to ogromne wrażenie.

Podsumowując, największym grzechem Tomb Raider’a jest jego okropne sterowanie, które jest największym wrogiem panny Lary i mało wytrwali gracze mogą się nie tylko odbić od tej produkcji, ale mogą ją również wpisać na czarną listę. A szkoda, ponieważ Tomb Raider jest jedną z najistotniejszych produkcji w historii świata gier. Perełką która dała życie jednej z najbardziej ikonicznych bohaterek popkultury, bohaterek, która poza starożytnymi artefaktami potrafiła również skraść niejedno nastoletnie serce…

+ Klimatyczne poziomy rodem z filmów przygodowych.
+ Animacje i zręczność protagonistki i odczucie realistyczności wykonywanych ruchów.
+ Fabuła kojarząca się z kinem przygodowym.
+ Lara Croft!

- Strona wizualna może w obecnych czasach odrzucić niektórych graczy.
- Nieintuicyjne sterowanie. Brak możliwości konfiguracji klawiszy. Problemy z SHIFT-em.

Daję grze ocenę 6, ale tylko przez wzgląd na okropne sterowanie i te wszystkie frustracje z nim związane. Gdyby nie to, gra otrzymałaby 9, a może nawet 9.5.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze