thatgamecompany
Niezależne amerykańskie studio deweloperskie z siedzibą w Los Angeles. Zespół jest znany z tworzenia oryginalnych, oddziałujących na emocje gier, a rozpoznawalność na całym świecie przyniosły mu tytuły opracowane we współpracy z firmą Sony Interactive Entertainment, czyli flOw, Flower oraz Journey. Gry tego studia można znaleźć zarówno na konsolach, jak i na urządzeniach mobilnych.
Historia
Historia zespołu thatgamecompany rozpoczyna się w maju 2006 roku, kiedy to Jenova Chen i Kellee Santiago – absolwenci Uniwersytetu Południowej Kalifornii – postanowili założyć własne studio deweloperskie. Niedługo później firma nawiązała współpracę z Sony Computer Entertainment (obecnie Sony Interactive Entertainment), która miała zaowocować powstaniem trzech gier przeznaczonych na konsolę PlayStation 3.
Pierwszym z nich był flOw, czyli rozbudowana wersja flashowej minigry opracowanej przez Jenovę Chena. Co ciekawe, sam Chen nie brał czynnego udziału w jej powstawaniu, pracując w firmie Maxis nad grą Spore. flOw z kolei miał w założeniach powstać w ciągu czterech miesięcy i zadebiutować wraz z usługą PlayStation Network w listopadzie 2006 roku. Niemniej proces produkcji znacznie się przedłużył, a tytuł trafił do sprzedaży w lutym 2007 roku. Pozycja spotkała się z ciepłym przyjęciem ze strony graczy i recenzentów, zdobywając przy tym szereg nagród, co pozwoliło twórcom rozpocząć kolejny projekt.
Jenova Chen powrócił do zespołu, zajmując stanowisko dyrektora kreatywnego, kiedy thatgamecompany pracowało nad swoim drugim dziełem. Mowa o grze Flower, która powstawała przez dwa lata. Warto zaznaczyć, że większość tego czasu deweloperzy poświęcili na opracowanie koncepcji – właściwa produkcja trwała przez zaledwie sześć miesięcy. Podobnie jak flOw, Flower, który zadebiutował w lutym 2009 roku, odniósł sukces sprzedażowy i komercyjny, stając się jedną z najpopularniejszych gier roku w PlayStation Store. Po jego premierze thatgamecompany mogło opuścić biura Sony Computer Entertainment i przeniosło się do własnej siedziby w Los Angeles.
Od premiery Flowera musiały minąć trzy lata, by w ręce graczy trafiło trzecie dzieło thatgamecompany. Mowa o grze Journey, nad którą łącznie pracowało czternaście osób. Choć produkcja poszła w ślady poprzednich dzieł studia, odnosząc sukces, w międzyczasie zespół popadł w problemy finansowe, które zostały zażegnane dopiero wówczas, gdy na jego konto zaczęły trafiać pieniądze z jej sprzedaży. Po premierze Journey z zespołu odeszło kilka kluczowych osób.
Firmie thatgamecompany ostatecznie udało się jednak wyjść na prostą i rozpocząć przygotowania do kolejnego projektu, który miał trafić na „możliwie największą liczbę platform”. Ową enigmatyczną wówczas pozycją było Sky, czyli mobilna gra przygodowa, opracowana z myślą o multiplayerowej zabawie. W międzyczasie autorzy opracowali zremasterowane wersje swoich wcześniejszych dzieł, które trafiły na PlayStation 4 i PlayStation Vitę.