Ryu Ga Gotoku Studio
Firma producent
Japońskie studio deweloperskie, które od początku działalności funkcjonuje pod skrzydłami firmy Sega. Ryu Ga Gotoku Studio tworzy gry przeznaczone na konsole i komputery osobiste, a jego najważniejszym dokonaniem jest seria Yakuza, po 2020 roku funkcjonująca globalnie pod nazwą Like a Dragon.
Historia nazw studia
Na przestrzeni lat Ryu Ga Gotoku Studio wielokrotnie zmieniało nazwę.
- Zespół rozpoczął działalność w 1998 roku jako Sega AM11, jednak rok później został przemianowany na R&D4.
- Począwszy od 2000 roku, miał natomiast być znany jako Amusement Vision.
- Po tym, jak doszło do połączenia go z ekipą Smilebit, a także po fuzji jego firmy-matki z Sammy oraz wynikającej z niej restrukturyzacji, w 2005 roku studio raz jeszcze zmieniło nazwę, tym razem na New Entertainment R&D Dept.
- W 2009 roku zespół zaczął posługiwać się kolejnym mianem – Sega CS1.
- Już w 2012 roku w przestrzeni medialnej zaczęto wykorzystywać nazwę Ryu Ga Gotoku Studio, początkowo tylko w Japonii, a z czasem również w innych zakątkach świata. Ostatecznie to właśnie ona przylgnęła do opisywanego studia, zapewniając mu własną tożsamość.
Historia
Początki
Korzenie studia sięgają 1989 roku, kiedy to do firmy Sega dołączył nowy projektant – Toshihiro Nagoshi. Deweloper, któremu japoński wydawca zawdzięczał między innymi sukces wyścigowego Daytona USA, szybko wspinał się po szczeblach kariery i w 2000 roku został prezesem swojego studia, wówczas noszącego miano Amusement Vision.
Ekipa dostarczyła szereg ciepło przyjętych produkcji, jak Super Monkey Ball (jeden z tytułów startowych konsoli GameCube), a także F-Zero GX. W związku z sukcesami odnoszonymi przez kolejne gry jego zespołu Nagoshi ponownie awansował w hierarchii. Gdy w 2003 roku przeprowadzono restrukturyzację w firmie Sega, Amusement Vision wchłonęło studio Smilebit. W efekcie zespół znacząco się rozrósł, w 2004 roku licząc 124 deweloperów.
Trudne początki Yakuzy
Pomysłodawcą stworzenia gry akcji TPP o japońskim półświatku był sam Toshihiro Nagoshi. Choć koncepcja nie przypadła do gustu włodarzom Segi i została odrzucona, spodobała się dyrektorowi generalnemu koncernu Sega Sammy, Hajime Satomiemu, dzięki czemu ostatecznie projekt wszedł w fazę produkcji. Wbrew obawom wydawcy o to, jak poradzi ona sobie na rynku, gra Ryu ga Gotoku na PlayStation 2 odniosła sukces artystyczny i komercyjny zarówno w Kraju Kwitnącej Wiśni, gdzie zadebiutowała w 2005 roku, jak i na Zachodzie (na który trafiła w 2006 roku, pod tytułem Yakuza).
Twórcom pozostało kuć żelazo póki gorące, co zapoczątkowało serię, która odtąd miała być oczkiem w głowie całego zespołu. W kolejnych latach cykl doczekał się zarówno dużych odsłon, jak i spin-offów; wśród tych ostatnich prym wiodły gry osadzone w realiach historycznych, czyli Ryu ga Gotoku: Kenzan! (2008) oraz Ryu ga Gotoku: Ishin! (2014); na wzmiankę zasługuje również Yakuza: Dead Souls (2011), „romansująca” z tematyką zombie.
Z uwagi na fakt, że nie wszystkie gry spod szyldu Yakuza odnosiły globalne sukcesy (a niektóre nigdy nie opuściły granic Japonii), w 2012 roku studio postanowiło zrobić swoisty „skok w bok” i wykonać ukłon w stronę graczy z Zachodu, tworząc strzelankę science fiction pt. Binary Domain. Jako że produkcja przeszła bez większego echa, po jej premierze zespół w pełni skoncentrował się na rozwoju swojego flagowego cyklu. Niemniej na potrzeby Binary Domain opracowano technologię, którą później ekipa miała wykorzystać w swoim silniku Dragon Engine.
Globalny sukces i nowe otwarcie
W 2015 roku do sprzedaży trafiła będąca prequelem serii gra Yakuza 0. Tytuł odniósł wielki sukces artystyczny i komercyjny na całym świecie, stanowiąc idealną okazję do rozpoczęcia przygody z serią dla wielu graczy. Jego wysoka sprzedaż przekonała twórców do opracowania remake’ów dwóch pierwszych odsłon cyklu oraz zremasterowanych wersji trzeciej, czwartej i piątej części.
W ten sposób seria Yakuza otrzymała niejako nowe życie. Pierwszy rozdział w jej historii zamknęła wydana w 2016 roku gra Yakuza 6: The Song of Life, a po jej premierze cykl miał przejść dość szeroko zakrojoną metamorfozę. W 2020 roku pojawiła się siódma główna część serii, zatytułowana Yakuza: Like a Dragon i czerpiąca garściami z gatunku jRPG, w przeciwieństwie do poprzedniczek będących „akcyjniakami”. Odmienny kierunek, który obrała marka, przypadł graczom do gustu, toteż seria zaczęła podążać tą drogą.
W październiku 2021 roku szeregi Ryu Ga Gotoku Studio opuścili Toshihiro Nagoshi i Daisuke Sato. Na czele zespołu stanął Masayoshi Yokohama, dotychczasowy producent i scenarzysta serii Yakuza. Następnie Yakuza oficjalnie doczekała się rebrandingu na Zachodzie. Ósma główna odsłona, zatytułowana Like a Dragon: Infinite Wealth, trafiła do sprzedaży na początku 2024 roku.
Po drodze cykl Yakuza otrzymał spin-offy w postaci dwóch części podserii Judgment; mowa o grach Judgment (2018) oraz Lost Judgment (2021). Oprócz tego w 2023 roku pojawiła się poboczna gra akcji, zatytułowana Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name. Poza tym rok 2023 przyniósł premierę remake’u Ryu ga Gotoku: Ishin!, który trafił na Zachód jako Like a Dragon: Ishin!.