Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Running with Scissors

Firma producent wydawca

Amerykańskie studio deweloperskie z siedzibą w Tucson, w stanie Arizona. Running with Scissors od początku swej działalności skupia się na rozwoju kontrowersyjnej serii Postal. Na czele studia stoi jego założyciel – Vincent James Desiderio Jr (Vince Desi).

Historia

Początek masakry

Dzieje Running with Scissors rozpoczynają się w 1996 roku. Studio zostało założone przez Vincenta Jamesa Desiderio Jr’a (posługującego się już wówczas skróconą formą swojego imienia i nazwiska, przedstawiającego się jako Vince Desi), który pracował w firmie Riedel Software Productions, tworzącej edukacyjne gry wideo. Gdy deweloper i jego koledzy poczuli znużenie produkcją tytułów przeznaczonych dla dzieci, w ich głowach zaświtała myśl, by założyć zespół skupiający się na tworzeniu gier dla dorosłych,. Tak oto na branżowej mapie pojawiło się nowe studio deweloperskie – Running with Scissors.

Autorzy szybko przystąpili do pracy nad swoim pierwszym projektem stworzonym pod nową banderą. Celem, jaki im przyświecał, było stworzenie możliwie najbardziej skandalicznej gry. Tak narodził się Postal, czyli izometryczna gra akcji, w której wcielaliśmy się w psychopatę znanego po prostu jako Koleś, eliminującego każdego, kto nawinął mu się pod lufę. Zgodnie z przewidywaniami, tytuł, który trafił do sprzedaży w 1997 roku, wywołał liczne kontrowersje (niektóre sieci handlowe odmawiały jego sprzedaży, a na celownik wziął go amerykański senator Joe Lieberman, który określił go jako jedną z najgorszych rzeczy, które przytrafiły się Ameryce), aczkolwiek ostatecznie sprzedał się bardzo dobrze, przynosząc około 5 milionów dolarów przychodu. Running with Scissors stworzyło dodatek zatytułowany Special Delivery, a także przygotowało specjalną, zatytułowaną Super Postal wersję gry, przeznaczoną na rynek japoński.

W tym momencie warto zwrócić uwagę na fakt, że tytuł gry – Postal – odwoływał się do potocznego określenia „going postal”, które oznacza ludzi popadających w szaleństwo pod wpływem stresującej pracy. Choć w 1997 roku Running with Scissors zabezpieczyło znak towarowy Postal w obszarze gier wideo, amerykańska poczta – United States Postal Service – sprzeciwiła się temu ruchowi i wytoczyła deweloperom sprawę w sądzie, która dopiero w 2003 roku została oddalona. Poza tym, choć Postal zasłynął z brutalności, Desiderio przekonywał, że gra jego zespołu nie powinna być traktowana poważnie.

Fala wznosząca

Projektem, którym Running with Scissors miało się zająć po premierze pierwszego Postala, była produkcja science fiction pod tytułem Flesh and Wire. Projekt został jednak anulowany, podobnie jak dwa kolejne przedsięwzięcia studia. Deweloperzy postanowili więc powrócić do zapoczątkowanej przez siebie marki, czego owocem był wydany w 2003 roku Postal 2. Tym razem otrzymaliśmy strzelankę FPP i choć autorzy postarali się, by obecny w niej humor rzucał się w oczy bardziej niż miało to miejsce w pierwszej odsłonie cyklu, wzbudziła ona jeszcze większe kontrowersje niż jej poprzedniczka. Dość powiedzieć, że sprzedaż tego tytułu została zakazana w aż 13 krajach. Pozycja odniosła jednak na tyle duży sukces, że twórcy mogli w spokoju pracować nad jej rozwojem. Co ciekawe, ostatni dodatek do tej pozycji, czyli Paradise Lost, pojawił się w... 2015 roku – 12 lat po premierze „podstawki”.

Gdy Running with Scissors pracowało nad Postalem 2, ze studiem skontaktował się reżyser Uwe Boll, który wyraził chęć stworzenia filmowej adaptacji tego tytułu. Film Postal zadebiutował w 2007 roku i nie odniósł sukcesu komercyjnego czy artystycznego... co było do przewidzenia, z uwagi na dotychczasową twórczość niemieckiego reżysera.

Widmo kłopotów

Wydawać by się mogło, że na fali sukcesu gry Postal 2, Running with Scissors szybko przystąpi do pracy nad trzecią częścią serii. Postal III zadebiutował jednak dopiero w 2011 roku, a ponadto stanowił owoc współpracy omawianego studia z rosyjskim wydawcą Akella. Podczas gdy Running with Scissors opracowało scenariusz, soundtrack oraz projekty postaci, resztą miało zająć się wewnętrzne studio wydawcy – ekipa Trashmasters. Owoc tej kooperacji był na tyle mizerny, że samo Running with Scissors szybko odcięło się od tej produkcji; Desiderio stwierdził nawet, że była to pozycja, „która nigdy nie powinna zostać wydana”.

Wielki(?) powrót do łask

O marce Postal studio Running with Scissors przypomniało sobie w 2016 roku, kiedy to wypuściło remake pierwszej odsłony cyklu, zatytułowany Postal: Redux. Na pełnoprawną czwartą część serii gracze musieli zaczekać aż do 2019 roku, kiedy to we Wczesnym dostępie na Steamie pojawił się Postal 4: No Regerts; pełna wersja tej pozycji pojawiła się natomiast w 2022 roku. Co ciekawe, rok 2022 przyniósł również spin-off serii. Gra Postal: Brain Damaged była owocem jeszcze jednej, tym razem udanej współpracy Running with Scissors z innymi studiami deweloperskimi. Polskie ekipy Hyperstrange oraz CreativeForge Games odrobiły zadanie domowe, a ich dzieło mogło pochwalić się najwyższą średnią ocen spośród wszystkich odsłon cyklu.


Wydawcy gier Running with Scissors

Wydawcy gier wyprodukowanych przez Running with Scissors:


MD Games

Akella

Whiptail Interactive

Ripcord Games

Współpracujący z Running with Scissors producenci gier

Lista producentów gier wydawanych przez Running with Scissors


Hyperstrange