Kubold
Firma polski producent wydawca
Facebook: https://www.facebook.com/kuboldgames
Niezależne polskie studio założone przez Jakuba Kisiela – byłego pracownika między innymi takich firm, jak CD Projekt RED oraz People Can Fly. Debiutancką produkcją firmy miało być nietuzinkowe Aliens, Trolls & Dragons, jednak prace nad tym tytułem zostały wstrzymane jakiś czas po jego zapowiedzi. Pierwszą grą studia stało się więc Hellish Quart, czyli oryginalna, realistyczna bijatyka, której akcję osadzono w XVII-wiecznej Rzeczypospolitej.
Historia
Dzieje studia Kubold rozpoczynają się w 2013 roku, kiedy to jego założyciel – Jakub Kisiel – opuścił szeregi firmy People Can Fly, by zająć się tworzeniem gier wideo jako „wolny strzelec”. Od tego czasu deweloper w ramach outscourcingu pracował nad animacjami między innymi do takich produkcji, jak Zaginięcie Ethana Cartera, Wiedźmin 3: Dziki Gon czy Inner Chains, a także tworzył własne projekty.
Pierwszym z nich było zapowiedziane w 2014 roku Aliens, Trolls & Dragons, czyli przygodowa gra akcji łącząca elementy średniowiecza, fantasy oraz science fiction. Tytuł miał działać w oparciu o technologię Unity oraz wykorzystywać gogle rzeczywistości wirtualnej. Niestety choć gra zapowiadała się nietuzinkowo, po jakimś czasie prace nad nią zostały wstrzymane.
Nie było to jednak ostatnie słowo Kisiela, gdyż w 2020 roku zaprezentował on światu swoje kolejne dzieło. Tym razem autor postawił na bijatykę osadzoną w XVII-wiecznej Rzeczypospolitej. Hellish Quart, bo takie miano nosiła ta produkcja, miał pozwolić graczom na wzięcie udziału w szermierczych pojedynkach, oddając w ich ręce takie postacie, jak Kozacy zaporoscy, polscy husarze, Tatarzy krymscy, szwedzcy rajtarzy, tureccy janczarzy czy francuscy muszkieterowie. Projekt zwracał uwagę przede wszystkim za sprawą dopracowanych, realistycznych animacji oraz oparciu całości na zaawansowanym systemie fizycznym. 7 grudnia 2020 roku Hellish Quart miał trafić do Wczesnego dostępu na platformie Steam. Ostatecznie jednak nastąpiło to nieco później, bo 16 lutego 2021 roku. Produkcja doczekała się ciepłego przyjęcia zarówno ze strony graczy, którzy na platformie Steam ocenili ją „przytłaczająco pozytywnie”, jak i ekspertów od walki bronią białą, którzy chwalili ją za realizm.
Na przestrzeni kolejnych miesięcy projekt miał zostać znacznie rozbudowany. Największą planowaną atrakcją był tryb fabularny. Nad opowiadaną w nim historią czuwał Jacek Komuda – polski pisarz, w którego dorobku można znaleźć nie tylko popularne opowiadania i powieści, lecz również scenariusze do gier Earth 2160 oraz Deadfall Adventures.