Klei Entertainment
Studio deweloperskie z siedzibą w kanadyjskim Vancouver, które od stycznia 2021 roku należy do chińskiej firmy Tencent. Dzieła Klei Entertainment trafiają na rozmaite platformy – od komputerów osobistych i konsol, aż po urządzenia mobilne. Studio zajmuje się również wydawaniem niektórych swoich produkcji.
Historia
Studio Klei Entertainment zostało założone w 2005 roku przez Jamie’ego Chenga oraz Aleksa Gardena. Co ciekawe, Cheng pracował wcześniej w firmie Relic Entertainment, której jednym z założycieli był Garden.
Po niecałym roku zespół wydał swoje pierwsze dzieło, czyli zręcznościową grę logiczną zatytułowaną Eets, która trafiła na komputery osobiste; w kwietniu 2007 roku rozbudowana wersja tej produkcji pojawiła się na konsoli Xbox 360. Na premierę kolejnego projektu Klei Entertainment trzeba było poczekać niemal cztery lata. W międzyczasie studio pomogło ekipie Slick Entertainment w stworzeniu gry N+, a także pracowało nad MMO zatytułowanym Sugar Rush, które ostatecznie nie ujrzało światła dziennego.
W 2010 roku w sprzedaży pojawił się Shank; ów dynamiczny beat'em up spotkał się z ciepłym przyjęciem ze strony graczy i recenzentów, toteż niecałe dwa lata później doczekał się kontynuacji. Rok 2012 przyniósł również premierę Mark of the Ninja – platformówki z elementami skradanki.
Dwa lata później autorzy oddali w ręce graczy Don't Starve, grę survivalową, która odniosła olbrzymi sukces komercyjny oraz artystyczny. W kolejnych latach tytuł doczekał się zarówno konwersji na rozmaite platformy, jak i dużych rozszerzeń. Pomiędzy następnymi pozycjami spod szyldu Don't Starve w 2015 roku do portfolio studia trafiła jeszcze jedna produkcja. Mowa o Invisible, Inc. – taktycznej strategii turowej, pozwalającej graczom przejąć kontrolę nad niewielkim oddziałem szpiegów.
Dzięki dobrej sprzedaży swoich dzieł studio mogło nie tylko znacznie się rozrosnąć (podczas gdy w 2009 roku pracowało w nim jedenaście osób, po czterech latach zatrudniało już trzydziestu pięciu pracowników), lecz także rozpocząć pracę nad kilkoma nowymi projektami. Mowa tak o zremasterowanej wersji gry Mark of the Ninja, jak i o następnym dodatku do Don't Starve (Hamlet) czy symulacji pozaziemskiej kolonii pod tytułem Oxygen Not Included. Poza tym Klei Entertainment pracowało również nad postapokaliptycznym erpegiem Griftlands oraz unikalną zręcznościówką Hot Lava.
Pomimo że każda z tych produkcji doczekała się ciepłego przyjęcia ze strony graczy i recenzentów (o czym świadczyły „bardzo pozytywne” recenzje na platformie Steam), nie zdołały one powtórzyć sukcesu komercyjnego, jaki odniosło bestsellerowe Don’t Starve. Ta sztuka nie udała się również projektowi Mark of the Ninja Remastered, wypuszczonemu w 2018 roku.
Przejście pod skrzydła Tencenta
W styczniu 2021 roku opisywane studio obwieściło, że jego większościowe udziały trafiły w ręce chińskiego giganta – firmy Tencent. Klei Entertainment miało zachować kontrolę nad swoimi produkcjami, a nowa firma-matka studia miała zapewnić mu możliwość dotarcia do odbiorców z Państwa Środka.