Ebb Software
Niezależne serbskie studio deweloperskie z siedzibą w Belgradzie. Zespół tworzy gry przeznaczone na komputery osobiste i konsole, a jego debiutanckim dziełem jest zapowiedziana jeszcze w 2014 roku przygodowa gra akcji pod tytułem Scorn.
Historia
Studio Ebb Software zostało założone w 2013 roku. Zamiarem serbskich deweloperów było tworzenie unikalnych gier wideo, czemu wyraz dali już przy swoim pierwszym projekcie.
Mowa o Scorn, czyli oryginalnej przygodowej grze akcji utrzymanej w konwencji horroru science fiction. W momencie zapowiedzi, która miała miejsce w listopadzie 2014 roku, produkcja zwracała na siebie uwagę przede wszystkim za sprawą unikalnej stylistyki wzorowanej na twórczości słynnego H.R. Gigera, znanego głównie z projektu ksenomorfa z filmowej serii Obcy. W grudniu 2014 roku deweloperzy zorganizowali zbiórkę funduszy w serwisie Kickstarter, jednak zakończyła się ona niepowodzeniem. Niemniej autorzy nie zamierzali się poddać, a w styczniu 2015 ich projekt doczekał się prywatnego inwestora. Zastrzyk gotówki pozwolił twórcom nabrać wiatru w żagle i zatrudnić nowych pracowników, dzięki czemu prace nad Scorn mogły ruszyć pełną parą.
W 2017 roku Serbowie postanowili jeszcze raz spróbować szczęścia w serwisie Kickstarter. Tym razem kampania crowdfundingowa okazała się sukcesem – w ciągu miesiąca udało się zebrać ponad 192 tysiące euro przy minimalnym progu powodzenia zbiórki ustawionym na poziomie 150 tysięcy euro. W maju 2020 roku dowiedzieliśmy się natomiast, że Scorn trafi na komputery osobiste, a także na Xboksa Series S oraz Xboksa Series X. Tytuł w dniu premiery (zaplanowanej ogólnie na 2021 rok) miał być dostępny w abonamencie Xbox Game Pass. Niestety twórcom nie udało się utrzymać tego terminu. Ostatecznie Scorn zadebiutował dopiero w październiku 2022 roku. Produkcja doczekała się umiarkowanie ciepłego przyjęcia ze strony recenzentów; według serwisu Metacritic średnia ocen przyznanych jej przez branżowe media wynosiła 63/100 dla wersji na Xboksy Series X/S oraz 71/100 dla wersji na komputery osobiste. Podobnie wyglądało przyjęcie tego tytułu przez graczy; na platformie Steam mógł się on pochwalić „w większości” pozytywnymi opiniami.