Blackbird Interactive
Firma producent
Kanadyjskie studio deweloperskie z siedzibą w Vancouver. Blackbird Interactive tworzy gry przeznaczone na komputery osobiste i konsole, a rozpoznawalność na całym świecie przyniósł mu już jego debiutancki projekt, czyli wydana w 2016 roku strategia pod tytułem Homeworld: Deserts of Kharak.
Historia
Studio Blackbird Interactive oficjalnie rozpoczęło działalność w 2010 roku. Założycielami firmy byli Rob Cunningham (dyrektor generalny) oraz Jon Aaron Kambeitz (dyrektor kreatywny). Mowa o osobach, które zakładały studio Relic Entertainment i odegrały kluczową rolę w powstawaniu kultowej serii Homeworld.
Homeworld...
Pierwszym projektem Blackbird Interactive miał być duchowy następca wspomnianego cyklu, pod tytułem Hardware: Shipbreakers. Choć autorzy starali się wynegocjować z firmą THQ możliwość wcielenia swojego dzieła w strukturę oryginalnej marki, przedsięwzięcie to zakończyło się fiaskiem. Po bankructwie THQ w kwietniu 2013 roku, Blackbird Interactive próbowało nabyć prawa do marki Homeworld, jednak firma Gearbox Software złożyła lepszą ofertę i ostatecznie to ona przejęła kontrolę nad serią. Na szczęście dla opisywanego zespołu, Gearbox Software nawiązało z nim współpracę i zainwestowało w jego debiutanckie dzieło.
Tak narodziła się gra Homeworld: Deserts of Kharak, czyli osadzona w uniwersum Homeworld strategia czasu rzeczywistego, która zadebiutowała na komputerach osobistych w styczniu 2016 roku. Produkcja odniosła sukces, mogąc pochwalić się „bardzo pozytywnymi” recenzjami na platformie Steam, a także średnią ocen na poziomie 79/100 (według serwisu Metacritic).
Następnie Blackbird Interactive zaangażowało się w nietypową współpracę z NASA Jet Propulsion Laboratory, której owocem był Project Eagle, czyli interaktywny model marsjańskiej bazy. Choć nie był to jednorazowy „skok w bok”, prędko stało się jasne, że jednym z filarów działalności opisywanego zespołu będzie praca nad rozwojem marki Homeworld. W sierpniu 2019 roku oficjalnie zapowiedziano bowiem trzecią odsłonę tego cyklu, która powstawała pod okiem kluczowych twórców wcześniejszych części serii, na czele z Robem Cunninghamem i kompozytorem Paulem Ruskayem. Początkowo planowano, że produkcja trafi do sprzedaży w 2022 roku, jednak ostatecznie nie udało się dotrzymać tego terminu.
...i nie tylko
W międzyczasie Blackbird Interactive pracowało również nad innymi projektami. Deweloperzy nawiązali współpracę ze studiem Mojang, której owocem były gry Minecraft Earth oraz Minecraft Legends. Ponadto twórcy porozumieli się z zespołem Smilegate i opracowali RTS-a pod tytułem Crossfire: Legion.
W lutym 2020 roku autorzy zaprezentowali światu jeszcze jeden autorski projekt. Blackbird Interactive postanowiło powrócić do swojej pierwotnej koncepcji i wypuścić swoisty „symulator kosmicznego złomiarza”, zatytułowany Hardspace: Shipbreaker. Produkcja najpierw zadebiutowała we Wczesnym dostępie na platformie Steam, gdzie odniosła wielki sukces. W maju 2022 roku pełna wersja tej pozycji zawitała na komputery osobiste, natomiast we wrześniu trafiła na PlayStation 5 oraz Xboksy Series X/S.
W międzyczasie, bo we wrześniu 2021 roku, Blackbird Interactive postanowiło wypróbować na swoich dwóch zespołach czterodniowy tydzień pracy. Rezultaty tego testu były na tyle obiecujące (odnotowano znaczną poprawę samopoczucia pracowników przy jednoczesnym utrzymaniu tempa pracy), że ostatecznie takie zasady wdrożono w całym studiu.
Wracając jednak do gier studia – jako pierwsza z wyżej wymienionych projektów niezwiązanych z serią Homeworld światło dzienne ujrzała gra Crossfire: Legion, której pełna wersja trafiła na komputery osobiste w grudniu 2022 roku. Produkcja przeszła bez większego echa; ponadto na platformie Steam otrzymała jedynie „mieszane” recenzje, zaś według serwisu Metacritic jej średnia ocen od branżowych mediów wynosiła 62/100.
Nieco lepiej poradził sobie Minecraft Legends, który zadebiutował na komputerach osobistych i konsolach w kwietniu 2023 roku. Na platformie Steam owoc współpracy Blackbird Interactive oraz Mojang Studios również zebrał „mieszane” opinie, zaś według serwisu Metacritic jego średnia ocen od branżowych mediów mieściła się w przedziale 65-71/100.
Homeworld 3
Co zaś tyczy się gry Homeworld 3 – prace nad nią znacznie się przedłużyły. W 2021 roku twórcy przerwali ciszę, która zapanowała w temacie tej produkcji po jej oficjalnej zapowiedzi, a na przestrzeni kolejnych miesięcy publikowali kolejne materiały wideo, prezentujące ją w akcji. W maju 2023 roku autorzy ujawnili, że gra ujrzy światło dzienne dopiero w 2024 roku, a powodem takiego stanu rzeczy miała być ich niechęć do pójścia na jakiekolwiek kompromisy.
Niestety brak sukcesów sprzedażowych oraz przedłużające się prace nad trzecim Homeworldem odbiły się negatywnie na kondycji studia. Jak dowiedzieliśmy się pod koniec sierpnia 2023 roku, przez firmę przeszła wówczas fala zwolnień, w wyniku których pracę straciło 41 osób. Dodatkowo zespół poinformował, że musiał skasować kilka niezapowiedzianych projektów. Jako że większość zwolnionych osób pracowała właśnie nad tymi enigmatycznymi grami, zwolnienia miały nie wpłynąć na harmonogram prac nad potencjalnie największym hitem w dorobku studia.
Na tym nie skończyły się problemy Blackbird Interactive, gdyż w lutym 2024 roku poinformowano, że przez studio przeszłą kolejna fala zwolnień. Zespół nie ujawnił jednak liczby osób dotkniętych redukcją etatów. Jako powód takiego stanu rzeczy wskazywano „presję ekonomiczną”, na którą firma nie miała wpływu. Poza tym po raz kolejny zapewniono graczy, że wprowadzone cięcia nie odbiją się na stanie nadchodzącego projektu opisywanej ekipy.
Homeworld 3 zadebiutował na komputerach osobistych 13 maja 2024 roku. Produkcja doczekała się ciepłego przyjęcia ze strony branżowych mediów; według serwisu Metacritic, średnia przyznanych jej ocen wynosiła 79/100. Gracze byli dla niej znacznie mniej łaskawi – na platformie Steam otrzymała tylko „mieszane” recenzje. Jej nabywcy narzekali na obecność zabezpieczeń antypirackich Denuvo, kontrowersyjne zapisy w umowie użytkownika, a także na zawartość samej gry, na czele z niezbyt porywającą kampanią fabularną. Na domiar złego tytuł nie porwał tłumów – według serwisu SteamDB, w szczytowym momencie bawiło się w nim nieco ponad 9 tysięcy użytkowników Steama jednocześnie.