Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Amanita Design

Firma producent wydawca

Niezależne czeskie studio deweloperskie z siedzibą w Pradze. Amanita Design specjalizuje się w grach przygodowych, a jego najsłynniejsze dzieła to Machinarium i seria Samorost.

Historia Amanita Design

Amanita Design zostało założone w 2003 roku przez Jakuba Dvorsky’ego. Studio, którego siedziba mieściła się w Pradze, swój pierwszy projekt dostarczyło w tym samym roku. Mowa o grze przygodowej pod tytułem Samorost, w którą można było zagrać w przeglądarce (za pośrednictwem strony Amanita Design). Po 18 latach doczekała się ona odświeżonej wersji, wydanej na komputery osobiste i urządzenia mobilne.

Samorost, Machinarium i inne przygodówki 2D

Powszechnie chwalony Samorost wyznaczył kierunek, w którym Amanita Design miało podążać przez następne lata. W 2004 roku studio oddało w nasze ręce jeszcze dwie przeglądarkowe produkcje, czyli Rocketmana i The Quest for the Rest, natomiast w 2005 roku opracowało kontynuację swojego debiutanckiego dzieła, zatytułowaną Samorost 2. Pozycja ukazała się na komputerach osobistych i powtórzyła sukces pierwowzoru. Na smartfony i tablety trafiła 15 lat później.

Następną znaczącą grą w portfolio Amanita Design było Machinarium wydane w 2009 roku. Przygodówka, w której przejmowaliśmy kontrolę nad robotem przemierzającym metaliczny świat, odniosła gigantyczny sukces artystyczny i komercyjny, przypieczętowując pozycję studia na branżowej mapie.

Kolejne dzieła Amanita Design nie stanowiły rewolucji, będąc grami przygodowymi z dwuwymiarową grafiką. Tak było w przypadku Botaniculi (2012), Samorostu 3 (2016), Chuchela (2018), Pilgrims (2019) oraz Creaks (2020).

Eksperymenty

Swoistym eksperymentem było natomiast Happy Game, wydane w 2021 roku. Dotychczasowe dzieła studia były bowiem utrzymane w przyjaznej, przyjemnej dla oka stylistyce. W przeciwieństwie do nich Happy Game romansowało z horrorami, pozwalając nam wcielić się w chłopca uwięzionego w koszmarze.

Kolejny projekt w portfolio Amanita Design również był eksperymentem. Mowa o Phonopolis, czyli pierwszej grze tego zespołu z trójwymiarową grafiką. Tytuł został zapowiedziany w 2022 roku.


Plany wydawnicze na przyszłość

Phonopolis2025

Wydane gry