Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 24 stycznia 2013, 12:00

autor: Michał Długosz

Gra State of Decay - apokalipsa zombie w otwartym świecie - Strona 2

Ledwie obwołaliśmy The Walking Dead najlepszą grą 2012 roku, a już na horyzoncie widać kolejny tytuł traktujący o zombie. Mowa o State of Decay, w którym czeka nas dynamiczna akcja, otwarty świat i elementy strategii przy zarządzaniu bazą.

Fani gier z żywymi trupami w rolach głównych nie mają najmniejszych powodów do narzekań. Kilka ostatnich lat wręcz obrodziło produkcjami o zombie. Na uwagę zasługują takie tytuły jak seria Left 4 Dead, The Walking Dead, Deadlight, DayZ oraz nasze polskie Dead Island. Wydawać się może, że tematyka żywych trupów eksploatowana jest wręcz nadmiernie i w końcu powinien nastąpić przesyt, jednak zważywszy, jakie premiery zaplanowano na ten rok, nic na to nie wskazuje. Jednym z szykowanych tytułów jest State of Decay, tworzone przez nowo powstałe studio Undead Labs.

Dobrze obwarowany budynek zamienimy w twierdzę nie do zdobycia. - 2013-01-24
Dobrze obwarowany budynek zamienimy w twierdzę nie do zdobycia.

To, co w największym stopniu odróżnia State of Decay od masy podobnych produkcji, to skupienie się nie tylko na samym aspekcie przetrwania i eliminowania zombie, ale również na próbie odbudowania społeczeństwa w nowych warunkach. Takie podejście wiąże się z koniecznością wprowadzenia całej masy elementów, jakich wcześniej nie widywaliśmy w tego typu pozycjach.

Gra State of Decay - apokalipsa zombie w otwartym świecie - ilustracja #3

W State of Decay spotkamy aż 50 różnych NPC, z czego dwudziestu ma posiadać własną, unikalną historię, a cała reszta zostanie wygenerowana losowo. Jak przyznali sami twórcy, podczas pierwszego przechodzenia gry nie poznamy wcześniejszych losów wszystkich towarzyszy niedoli.

Przede wszystkim w State of Decay nie pokierujemy tylko jednym bohaterem. Oczywiście, rozpoczynając przygodę z grą, wcielimy się w narzuconą z góry postać, ale podczas przemierzania różnych lokacji na naszej drodze staną inni ocalali, którzy będą mogli do nas dołączyć. Żeby do tego doszło, dany NPC musi być do nas przyjaźnie nastawiony, a rolą gracza będzie stworzenie z nim odpowiedniej relacji, co przełoży się na zdobycie jego zaufania. Po spełnieniu tych wymagań osoba ta stanie się członkiem naszej grupy, a my będziemy mogli w każdej chwili zmienić sterowaną postać. Ciekawe jest to, że prędzej czy później gra sama wymusi przełączanie się między różnymi protagonistami. Każdego ocalonego opisują bowiem dwa współczynniki. Pierwszy to zdrowie, a jego całkowita utrata ma być równoznaczna nie tylko ze śmiercią, ale również z nieodwracalnym zasileniem zastępów nieumarłych. Drugi atrybut to wytrzymałość, której ilość z czasem zmaleje, a po jej wyczerpaniu bohater będzie musiał odpocząć, aby zregenerować utracone siły. W tym czasie przejmiemy kontrolę nad kimś innym.

Klucz do sukcesu w walce z zombie. - 2013-01-24
Klucz do sukcesu w walce z zombie.

Każda z postaci, jakie dołączą do nas w trakcie rozgrywki, wyróżni się z tłumu nie tylko prezencją, ale także całkowicie odmiennym zestawem umiejętności, które wykorzystamy w najrozmaitszych sytuacjach. Przykładowo, sterując ocalałym specjalistą w walce wręcz, lepiej poradzimy sobie w bliskich starciach z umarlakami. Natomiast bohater ze zdolnościami medycznymi idealnie nada się do opatrywania rannych i chorych. Oprócz tego za pomocą prostego systemu rozkazów wyznaczymy kilku różnym postaciom zadania do wykonania, jak chociażby rozbudowę bazy czy też wyprawę do wybranego przez nas obszaru w poszukiwaniu niezbędnych zapasów. Dodatkowo nasi podwładni będą ze sobą współpracować, aby osiągnąć postawione przed nimi cele w jak najszybszy, a co najważniejsze, najbezpieczniejszy istniejący sposób. Będziemy mieć szerokie pole manewru odnośnie sposobu funkcjonowania naszej małej społeczności.

Opieka nad ogródkiem – nie mniej ważna niż wypady na obce terytorium. - 2013-01-24
Opieka nad ogródkiem – nie mniej ważna niż wypady na obce terytorium.
Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni
Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni

Przed premierą

Yandere Simulator to jedna z najdziwniejszych i najbardziej niepokojących gier, jakie obecnie powstają. Symulator szkolnej morderczyni powstaje w USA, choć wygląda jak kolejne japońskie dziwactwo.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.