Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 3 maja 2012, 11:00

autor: Szymon Liebert

Lost Planet 3 - jak Capcom chce straszyć Akridami - Strona 3

Do trzech razy sztuka – mówi Capcom i zaprasza na kolejną wyprawę na mroźną planetę E.D.N. III. Tym razem przygotuje ją zachodni deweloper, znany z dość „kontrowersyjnych” dzieł. Czy Lost Planet 3 jest w dobrych rękach?

Lost Planet to jedna z tych serii, które mają potencjał, ale nigdy nie zdołały w pełni przekonać recenzentów i graczy. Co nie znaczy, że jej twórcy nie szukali na to sposobu. Pierwsza część cyklu Capcomu zaskoczyła niejednego fana akcji ciekawym tłem – mroźną planetą E.D.N III – oraz dynamicznym systemem walki z olbrzymimi Akridami. W dwójce deweloper poszedł w stronę rozgrywki wieloosobowej, zachęcony zapewne sukcesem marki Monster Hunter. Niestety, pomysł nie był trafiony, głównie ze względu na kiepską sztuczną inteligencję. Po znalezieniu partnerów do zabawy gra miewała jednak swoje dobre momenty.

Wracamy na mroźną planetę. Przygotujcie się na sporo zmian.

Po kilku latach ciszy Capcom szykuje się do kolejnej wyprawy na E.D.N III, która ponownie będzie poszukiwaniem nowego, bardziej wyrazistego stylu. Główny projektant serii, Kenji Oguro, przekonuje, że otrzymamy grę najbliższą jego pierwotnej wizji. Tym razem przygotuje ją zachodni deweloper – Spark Unlimited. Jaka to wizja? Chodzi o człowieka odizolowanego od swoich towarzyszy i walczącego o życie w skrajnie ekstremalnych warunkach.

Bohater, którego polubisz

Nie wiem jak wy, ale ja mam dość bezpłciowych, stereotypowych herosów. Osiłków z łysymi głowami, którzy w każdym zdaniu muszą zaznaczyć swoją przewagę nad światem i wrogami przy pomocy ciętej riposty. Lost Planet 3 najwyraźniej postara się przełamać lub lekko nagiąć ten schemat.

Akcja rozgrywa się na mroźnej planecie E.D.N. III, którą ludzkość próbuje skolonizować ze względu na pogarszające się warunki życia na Ziemi. To niełatwe zadanie, bo na tym obcym globie panuje drakoński klimat i grasują przerażające bestie zwane Akridami.

W grze prześledzimy losy niejakiego Jima, cywilnego pracownika „produkcyjnego”, który przybył z Ziemi na E.D.N III w grupie pionierów, aby pomóc w kolonizacji i zarobić na rodzinę. Więzi emocjonalne z tym zwyczajnym i sympatycznym gościem zostaną zbudowane przy pomocy zgrabnie wyreżyserowanych scenek rodzajowych – na przykład rozmowy z żoną w zaciszu kolonialnej bazy. Dowiemy się z niej, że w Jim w zastępstwie za kolegę podjął się niebezpiecznego zlecenia, polegającego na zebraniu energii termicznej z terenów opanowanych przez lokalne istoty. W ten sposób mężczyzna chce szybciej wrócić do domu. Niestety, sytuacje tego typu nigdy nie są łatwe i bezproblemowe.

Historia Jima rozegra się przed wydarzeniami z poprzednich dwóch odsłon i będzie powrotem do wyrazistej, silnie zarysowanej fabuły. Ludzie dopiero przybyli na obcą planetę i nie do końca wiedzą, czego się spodziewać. Jednym z największych niebezpieczeństw, jakie czyhają na kolonistów (oprócz samych warunków pogodowych), będą wspomniane bestie. Te kreatury z charakterystycznymi pomarańczowymi miejscami, symbolizującymi ich słabe punkty, przyjmują wszelkie kształty i rozmiary. Od zwykłych czworonogów przypominających ludzkie zwierzęta aż po gigantyczne, kilkudziesięciometrowe potwory. Przeciętny człowiek w starciu z takim olbrzymem nie ma szans. Na szczęście bohater otrzyma wsparcie technologiczne – największego mecha w historii serii Lost Planet.

Jima zadanie może nieco przerosnąć.

Mech mechowi nierówny

Spark Unlimited podchodzi do serii w dość zaskakujący sposób, stosując dwie odmienne perspektywy. Akcję za sterami robota będziemy obserwować oczami bohatera. Taka forma przedstawienia rozgrywki ma podkreślić ciężar maszyny i zagwarantować dodatkowe atrakcje. To przy okazji zaskakująco miłe nawiązanie do takich reprezentantów klasyki jak np. MechWarrior i kolejna gra wpisująca się w trend powracającej mody na „bojowe machiny kroczące”. Dopiero po wyjściu z bezpiecznego kokpitu ekran zawiśnie nad ramieniem postaci jak w poprzednich Lost Planet, a sama gra zamieni się w standardową strzelankę TPP.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.

Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS
Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS

Przed premierą

Debiutancka produkcja studia Telepaths’ Tree kusi klimatycznym światem wykorzystującym potencjał silnika Unreal Engine oraz obietnicą połączenia horroru z wartką akcją i interesującą opowieścią.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.