autor: Remigiusz Maciaszek
World of Warcraft: Cataclysm - Archeologia
Archeologia będzie jedną z bardziej zajmujących profesji jakie zostaną wprowadzone do gry World of WarCraft wraz z trzecim dużym dodatkiem, zatytułowanym Cataclysm.
Przeczytaj recenzję World of Warcraft: Cataclysm - recenzja gry
Artykuł powstał na bazie wersji PC.
Trzeci dodatek do World of WarCraft: Cataclysm przyniesie całą masę zmian i opisanie ich wszystkich zajęłoby kolosalną ilość miejsca i czasu. Nie znaczy to jednak, że całkowicie zrezygnujemy z tego zadania. Przeciwnie – być może nie będziemy skupiać się na detalach, ale w kolejnych artykułach przedstawimy Wam te innowacje, które naszym zdaniem są najciekawsze.
Tematem dzisiejszego artykułu jest archeologia – nowa profesja drugorzędna, która – mimo że pracochłonna i miejscami monotonna – potrafi solidnie wciągnąć i dostarczyć mnóstwa rozrywki.
Archeologia działa na podobnej zasadzie co zdolności pierwszej pomocy, gotowania czy łowienia ryb. Jest zajmująca, przydaje się, ale nie jest konieczna. Jeśli ktoś nie ma ochoty się w nią bawić, to jego postać nic na tym nie straci. Jest to po prostu kolejny aspekt gry, który pozwoli miło spędzić czas, a przy okazji dowiedzieć się co nieco o historii Azeroth. Ten sposób jej poznawania jest doskonały dla osób, które niespecjalnie lubią zagłębiać się w jakieś dłuższe opracowania. Archeologia dostarcza bowiem mnóstwa krótkich, czasami zabawnych tekstów w sam raz do przeczytania w 10-20 sekund.
Zacznijmy od tego, że archeologia dzieli się na kilkanaście dziedzin. Są one bezpośrednio powiązane z rasami, jakie można spotkać w Azeroth, a polegają na przeszukiwaniu wykopalisk, stanowiących w przeszłości osiedla, osady czy miasta konkretnych cywilizacji.
Zabawę z archeologią rozpoczniemy dopiero od dwudziestego poziomu, chociaż prawdę powiedziawszy, uprawianie jej bez latającego wierzchowca będzie diabelnie uciążliwe. Głównie dlatego, że wykopaliska rozrzucone są po całym świecie gry, a dostęp do nich uzyskuje się losowo. Może się więc zdarzyć, że będziemy mieli do przeszukania dwie strefy umieszczone na przeciwnych krańcach kontynentu.
Po nauczeniu się profesji zyskamy dwie podstawowe umiejętności. Pierwszą z nich jest przeszukiwanie wykopalisk, druga daje dostęp do listy naszych odkryć, znalezisk i fragmentów artefaktów.
W oknie archeologii znajduje się spis tych cywilizacji, które aktualnie można badać. Jak twierdzą przedstawiciele Blizzarda, będzie się on z czasem powiększał, dając stały dostęp do nowych historii, artefaktów, a nawet petów i specjalnych, niezwykle rzadkich wierzchowców.
Jeżeli z jakiegoś powodu ktoś zainteresowany jest wyłącznie historią jednej konkretnej cywilizacji, to nic nie stoi na przeszkodzie, by skupił się tylko na charakterystycznych dla niej wykopaliskach. Ktoś fascynujący się trollami będzie więc przeszukiwał typowe dla nich rejony. Z czasem rozpoznawanie odpowiednich obszarów stanie się coraz łatwiejsze i da się z dość dużą pewnością określić, z jaką rasą na danym terenie możemy mieć do czynienia. Strefy poszukiwań, jak wspomniałem, rozlokowane są w całym świecie gry. Przy czym na starych kontynentach i w Northrendzie mieści się większość ras, natomiast w Outlands należy spodziewać się wyłącznie wykopalisk związanych z Orkami i Draenei, gdyż to właśnie stamtąd pochodzą te istoty.