Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 12 grudnia 2005, 11:33

autor: Patrycja Rodzińska

Tycoon City: New York - pierwsze spojrzenie - Strona 3

„Big business, big scale, in Big Apple” tak podczas Atari GoPlay2 Clive Robert z Deep Red spointował swoje przemówienie poprzedzające prezentację TCNY. To jedno krótkie zdanie stanowi kwintesencję nowej strategii ekonomicznej brytyjskiego studia.

„Big business, big scale, in Big Apple” tak podczas Atari GoPlay2 Clive Robert z Deep Red spointował swoje przemówienie poprzedzające prezentację Tycoon City: New York. To jedno krótkie zdanie stanowi kwintesencję nowej strategii ekonomicznej brytyjskiego studia, na którego koncie znajdują się m.in. Monopoly Tycoon, SeaLife Tycoon, Beach Life, Vegas: Make It Big, Heart of Empire: Rome.

Iście angielscy dżentelmeni z Deep Red pochodzący z mieszczącego się nieopodal Birmingham miasta Milton Keynes uchylili rąbka tajemnicy o swojej nowej produkcji, na której widok, wyrażając się mniej literacko, zatkało mnie.

Są takie sytuacje, w których rozmiar ma znaczenie. Tycoonów o najprzeróżniejszej tematyce naprodukowano i wydano od groma: metropolie, zoo, lotniska, kasyna, pola golfowe, wesołe miasteczka – i tak mogę wymieniać przez kolejne dwie, trzy linijki. Jeśli ktoś chciałby przekonać się, ile powstało strategii ekonomicznych z samym tylko słowem ‘tycoon’ w tytule, zapraszam do Golowej Encyklopedii. Wraz z kontynuacjami ponad 70. Plus wszystkie SimCokolwiek – rysuje się tu liczba zastraszająca. Bezsensem byłoby stworzenie produktu, którego na tak dobrze nasyconym rynku nie wyróżniałoby nic spośród tycoon’owego towarzystwa. Tym, co wyróżnia TCNY od podobnych mu tytułów to niewątpliwie rozmiar. I rozmach.

Przyłapałam się na tym, że z perspektywy turysty, ilekroć myślę o Nowym Yorku, mój umysł konotuje pewne stałe obrazki.: Statua Wolności, Wall Street, Central Park, Chinatown, Tribeca, Soho, Greenwich Village, Garment District, Piąta Aleja, Harlem, Times Square, Rockefeler Center, czy Empire State Building – myśli te krążą wyłącznie wokół jednej nowojorskiej dzielnicy – Manhattanu.

„I want to be a part of it, New York, New York...” śpiewał Frank Sinatra.

I gdyby cztery pozostałe dzielnice, na które dzieli się Big Apple: Bronx, Brooklyn, Queens i State Island rozpłynęły się, zapadły pod ziemię, turysta mógłby tego w ogóle nie zauważyć, ponieważ wszystko, co najbardziej nowojorskie, mieści się właśnie na Manhattanie. I choć tytuł gry brzmi: Tycoon City: New York, to właśnie zielona wyspa Manhattan będzie miejscem jej akcji.

Gracz wciela się w rolę biznesmena, który ma do spełnienia cel trywialny: osiągnąć sukces –rozbudować tę najdroższą dzielnicę Big Apple, zdobyć tytuł najbardziej wpływowego przedsiębiorcy, a także szacunek i zadowolenie sześćdziesięciu tysięcy rozkapryszonych Nowojorczyków.

W TCNY Manhattan podzielono na 12 małych dzielnic, które przyjdzie graczowi zdobywać krok po kroku, ponieważ bez opanowania wcześniejszej strefy nie będzie możliwe zasiedlenie kolejnej – znacznie droższej i bardziej atrakcyjnej.

Twórcy zastosowali tu opcję pozwalającą w dowolnej chwili wrócić na niższy poziom TCNY i poprawić to, czego gracz nie dopatrzył (na powierzchni 16 mil kwadratowych można przeoczyć jakiś drobiazg), a co rzutowało na inwestycje w późniejszych etapach gry, bądź co ze względu na własne widzimisię chciałby zmienić.

Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4
Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4

Przed premierą

Największy rywal Diablo obrał kurs kolizyjny i planuje pokrzyżować plany Blizzarda. Path of Exile 2 to w zasadzie całkiem nowa gra i wygląda na to, że na rynku gier hack’n’slash dojdzie do pojedynku samców alfa o przewodnictwo w stadzie.

Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni
Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni

Przed premierą

Yandere Simulator to jedna z najdziwniejszych i najbardziej niepokojących gier, jakie obecnie powstają. Symulator szkolnej morderczyni powstaje w USA, choć wygląda jak kolejne japońskie dziwactwo.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.