autor: Paweł Jankowski
UFO: Extraterrestrials - przed premierą - Strona 2
W styczniu 2002 grupa zapaleńców z Czech rozpoczęła prace nad grą UFO:Extraterrestrials, nie będącą co prawda oficjalnie kolejną częścią serii UFO/X-COM, ale obiecującą zachowanie tego samego klimatu co legendarny poprzednik...
Przeczytaj recenzję UFO: Extraterrestrials - recenzja gry
Czy pamiętacie rok 1994? A wielką inwazję Szaraków z układu Reticuli, która miała miejsce w tym roku i heroiczne boje agencji X-COM? Jeśli nie, to straciliście sporo. Całe szczęście autorzy z Chaos Concept pozwolą wam to jeszcze nadrobić!
Gra UFO: Enemy Unknown pojawiła się bez wielkich fanfar i nie wzbudziła w pierwszym momencie wielkiego entuzjazmu. Z czasem jednak zdobyła status gry tzw. „kultowej” częściowo dlatego, że trafiała w niszę gier taktycznych (gatunek, który szersza publiczność dopiero co odkryła wraz z grą grą Laser Squad), częściowo dlatego, że stanowiła innowacyjną mieszankę gry strategicznej i cRPG, a myślę, że nie należy lekceważyć także tego, że posiadała precyzyjnie budowany klimat grozy oparty na obserwacjach, o których mówią badacze UFO. Od momentu jej premiery doczekała się szybko dwóch oficjalnych i bliskich jej duchowi kontynuacji (X-COM Terror from the Deep, X-COM Apocalipse), a po niemal dziesięciu latach raczej niezbyt udanej UFO:Aftermatch. Nie można zapominać także o projektach amatorskich takich jak np. UFO2000, Xenocide czy X-Force: Fight for Destiny.
W styczniu 2002 grupa zapaleńców z Czech rozpoczęła prace nad grą UFO:Extraterrestrials, nie będącą co prawda oficjalnie kolejną częścią serii UFO/X-COM, ale obiecującą zachowanie tego samego klimatu co legendarny poprzednik. Gra opowiadać będzie, bo jakżeby inaczej, o najeździe obcych z przestrzeni kosmicznej, który musi być powstrzymany siłami CAF (Counter Alien Forces) kierowanymi przez gracza. Wydaje się, że UFO:ET zaczerpnie wszystko co najlepsze od pierwowzoru, dostosowując rozgrywkę (graficznie, ale nie tylko) do wymagań i przyzwyczajeń współczesnego gracza.
Akcja UFO:ET rozgrywa się na planecie Esperanza, skolonizowanej przez statek kosmiczny Magalhaes w 2023 roku. Agencja, którą kieruje gracz została powołana przez rząd Esperanzy do zwalczenia niebezpieczeństwa, jakie przybyło z kosmosu. Jeśli gracz poradzi sobie z obcymi najeźdźcami, dalsza część gry toczyć się będzie już na powierzchni Ziemi, która wcześniej uległa najazdowi Obcych.
W porównaniu do starego UFO w nowej grze rozwinięty ma być system sztucznej inteligencji. Twórcy, będący z wykształcenia cybernetykami twierdzą, że ma on być tak zaawansowany, by stanowić wyzwanie nawet dla doświadczonych wielbicieli tego typu gier. Cechą szczególną gry ma być tzw. System Swobodnego Ruchu – czyli inaczej mówiąc swoboda niszczenia każdego elementu na planszy. Dzięki temu agenci CAF nie dadzą się zapędzić w ślepy zaułek – zawsze, gdy brakować będzie drzwi, można będzie zrobić własne – wybijając dziurę w murze, burząc ścianę czy dowolny inny element na planszy. Oprócz naszych agentów i obcych w grze obecni będą przypadkowi przechodnie oraz lokalne jednostki policyjne czy wojskowe, zajęte swoimi sprawami.
UFO Extraterrestrials jest grą strategiczna rozgrywaną w turach. Gracz kieruje drużyną żołnierzy, lekkimi i ciężkimi pojazdami wsparcia, robotami oraz jednostkami lotniczymi umieszczonymi w bazie. Najcięższą robotę zapewne będzie musiała odwalić zwykła, choć bynajmniej nie bezimienna, piechota. Każdy z agentów CAF będzie odrębną indywidualnością i będzie posiadał charakterystyczne cechy i umiejętności.
W skład twoich oddziałów, podobnie jak w X-COM, będą mogły wchodzić czołgi o specjalnej budowie umożliwiającej poruszanie się w terenie pełnym przeszkód a nawet wewnątrz wrogich pojazdów. Działa czołgów mogą skutecznie oczyścić teren z niewygodnych obiektów, a nawet niszczyć całe domy. Czołgi będą bardzo odporne od frontu jednak ich pancerz będzie znacznie słabszy z tyłu. Ciężka broń obcych może niszczyć czołgi z każdej strony, więc nie należy ich siły pancerza traktować jak recepty na wygrywanie.