autor: Daniel Sodkiewicz
Xpand Rally - test przed premierą - Strona 3
Xpand Rally jako gra rajdowa, która wedle słów swych autorów, łączy najlepsze cechy rajdów z cyklu WRC oraz zawodów z cyklu Rally Cross dostarczając graczowi unikalnych doznań i możliwości.
Przeczytaj recenzję Xpand Rally - recenzja gry
Do testowania wersji beta Xpand Rally podszedłem z dozą niepewności, a zarazem wielkimi nadziejami, bazującymi na poprzednich osiągnięciach Techlandu. Mam tutaj oczywiście na myśli przede wszystkim silnik graficzny Chrome Engine, którego możliwości możemy podziwiać w grze FPP - Chrome. Ten sam engine, po kilku przeróbkach (m.in. związanych z obsługą DirectX 9), posłużył bowiem do stworzenia gry, symulującej wyścigi samochodowe – Xpand Rally. Nowy produkt Techlandu musi jednak stanąć do nie lada trudnej walki z takimi tytułami jak Colin McRae Rally 04, czy pokryty jeszcze mgłą tajemnicy Richard Burns Rally.
Poniższy tekst powstał na podstawie grywalnej wersji beta programu i pierwszego w Polsce oficjalnego pokazu gry.
Grafika
Oprawa graficzna w przypadku gier samochodowych, to jeden z najważniejszych elementów, który napędza machinę reklamową produktu. Szczegółowa grafika oraz zróżnicowane scenerie i realistycznie odwzorowane warunki atmosferyczne, to główne slogany promocyjne Xpand Rally. Najbardziej zachwalane cechy gry poddałem więc szczegółowej analizie :). Konfigurując opcje wyświetlanej grafiki, mamy szeroki wachlarz dostępnych ustawień, które można przy odrobinie wprawy, idealnie dostosować do konfiguracji naszego komputera. Jest to jednak o tyle trudne, że gra należy do programów dość wymagających. Dużo lepiej prezentuje się tutaj m.in. Colin 4, którego już wersja demo, na najwyższych ustawieniach grafiki bez najmniejszego zacięcia hula na sprzęcie: Athlon XP 1700+, DDR 256 MB z Radeon 9500 64MB; należy tutaj oczywiście wziąć poprawkę, na fakt, że wersja XR to tylko niedopracowana beta. Mimo wszystko, w menu ustawień Video Xpand Rally, musiałem się nieźle nagimnastykować, aby osiągnąć złoty środek pomiędzy przyzwoitą grafiką i znośną płynnością programu. Na przedstawionych poniżej screenach, dość jednoznacznie widać różnice pomiędzy dwoma tytułami (oba rysunki przy najwyższych ustawieniach grafiki). Warto wspomnieć, że przedstawiony tutaj zrzut ekranu z Xpand Rally, został zrobiony przy „zawrotnej” prędkości kilku fps’ów; w przypadku Colina, na max detalach nie miałem problemu z płynnością gry.