Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 16 lipca 2018, 16:00

Graliśmy w Darksiders 3 – czy siostra Wojny dorówna Kratosowi? - Strona 3

Seria Darksiders powraca wraz z nową, czerwonowłosą bohaterką – Furią. W końcu będziemy mogli poznać kolejny rozdział epopei rozpoczętej jeszcze w 2010 roku. Ja widziałem już jego fragment w siedzibie studia Gunfire Games w Austin.

Darksiders 3 w skrócie:
  1. fabuła równoległa do wydarzeń z pierwszej i drugiej części cyklu;
  2. brak skrzyń z nową bronią i pancerzem;
  3. rozwój postaci oparty na zdobywaniu nowych magicznych mocy;
  4. coraz trudniejsze zagadki środowiskowe wraz z postępami w grze;
  5. elementy prostego craftingu;
  6. świat gry jako jeden wielki loch, tak jak w metroidvanii;
  7. dwa zakończenia zależne od dokonanego wyboru;
  8. punkty kontrolne zamiast save’ów.

Sześć długich lat upłynęło od premiery drugiej części gry Darksiders, jeśli więc nie jesteście wiernymi fanami jeźdźców Apokalipsy, to mogliście już zapomnieć, czym ta seria w ogóle była. Możliwe nawet, że słyszycie o niej po raz pierwszy. Darksiders to cykl klasycznych slasherów z akcją pokazaną z perspektywy trzeciej osoby i elementami RPG.

W swoim czasie jego dwie pierwsze części były bardzo cenione przez fanów gatunku. Pierwsze Darksiders wydane zostało tuż przed trzecią odsłoną serii God of War. Wtedy to dzieło studia Vigil Games było czymś nowym i ciekawym. Teraz mamy rok 2018 i Darksiders III będzie niewątpliwie porównywane z tegorocznym genialnym God of War, które wywróciło do góry nogami nasze wyobrażenie o gatunku. Pytanie brzmi: czy Furia doskoczy do poprzeczki bardzo wysoko ustawionej przez Kratosa?

Trzeba od razu zaznaczyć, że Darksiders 3 dysponuje zdecydowanie mniejszy budżetem, co przełożyło się na mniejszy rozmach produkcji – widać to chociażby w oprawie graficznej w przerywnikach filmowych, odstającej trochę od współczesnych możliwości sprzętu do grania, i to nawet wówczas, gdy weźmie się pod uwagę charakterystyczny, komiksowy styl tej pozycji. Nie znaczy to jednak, że nie znajdziemy tu frajdy czy interesujących pomysłów. Twórcy z Gunfire Games podkreślają, iż nad grą pracuje ekipa wielkości mniej więcej samego działu animacji God of War. Zespół ma świadomość tego wszystkiego, co nie oznacza, że nie próbuje rywalizować.

Furia powraca jako trzeci Jeździec Apokalipsy. Tak samo jak jej bracia związana jest ze swoim Obserwatorem.

Określenie „gra AAA” stanowi informację, że nad danym tytułem pracowała ogromna liczba specjalistów przez kilka lat, a na kampanię marketingową wydano astronomiczne kwoty. Niemniej dla innych ciągle jest miejsce na rynku, ciągle można osiągnąć sukces, jeśli ma się porządny produkt oferujący ciekawe pomysły i doświadczenia. Jeśli coś jest dla Ciebie dobre, jeśli przemawia jakoś do Ciebie, to i tak to wybierzesz, nie patrząc, czy to „gra AAA”, czy nie.

Mówili nam twórcy gry Darksiders III

CZAS APOKALIPSY, CZYLI POPRZEDNIO W DARKSIDERS…

Seria Darksiders prezentuje dość złożoną i zarazem interesującą historię, fabularnie luźno nawiązującą do Apokalipsy św. Jana, siedmiu pieczęci i postaci czterech jeźdźców Apokalipsy, którzy mają zstąpić na ziemię w chwili końca świata.

Pierwsza gra rozpoczyna się właśnie podczas ostatecznej bitwy między królestwami Nieba i Piekła. Jeden z jeźdźców – Wojna – pojawia się wśród walczących, chcąc przywrócić porządek, ale szybko okazuje się, że pozostała trójka nie przybyła, a siódma pieczęć nie została złamana. Wojna zostaje oskarżony przez czuwającą nad balansem światów tajemniczą Radę Spopielonych o przedwczesne spowodowanie Apokalipsy i pomoc siłom Piekła. Uwięziony Wojna zabiega u rady o danie mu szansy na odnalezienie faktycznych winowajców końca świata i przywrócenie ładu. Rada ostatecznie zgadza się i pozbawiony swoich mocy Wojna wraca po 100 latach na ziemię, by odkryć prawdę.

O dziwo, druga część Darksiders nie przyniosła kontynuacji dość ciekawego zakończenia „jedynki”, tylko pokazała, jak potoczyły się w tym samym czasie losy kolejnego z jeźdźców – Śmierci. Śmierć, na wieść o uwięzieniu swego brata przez Radę Spopielonych i przekonany o jego niewinności, postanawia wyruszyć z misją, by oczyścić go z wszelkich zarzutów, a przy okazji wskrzesić ludzkość zgładzoną w wielkiej bitwie. W tym celu musi m.in. udać się do wspomnianego w Biblii Drzewa Życia.

Akcja Darksiders 3 toczy się na fantastycznej wersji Ziemi, przez co niektóre wnętrza wyglądają znajomo. Bicz może służyć Furii do pokonywania przepaści.

Gdzie rada nie może, tam babę pośle – Furia

Darksiders 3 zgodnie z tradycją serii nie rozwija opowiadanej historii, tylko wraca do jej początków i koncentruje się na przygodach kolejnego z czterech jeźdźców – tym razem padło na Furię (w uniwersum Darksiders zastępuje ona biblijny głód). Poinformowana o wszystkim przez Radę Spopielonych siostra Wojny i Śmierci nie podchodzi tak emocjonalnie do losów swoich braci. Zamiast rzucać się im na pomoc, z polecenia rady i lojalna wobec niej wyrusza na ziemię, by zgładzić siedem grzechów głównych, które spotkamy w postaci szczegółowo zaprojektowanych bossów.

Cała gra opowiada o tropieniu siedmiu grzechów głównych i walce z nimi. Staraliśmy się nadać konkretną osobowość każdemu z nich i jedną z najciekawszych rzeczy jest właśnie odkrywanie ich zachowań i wyglądu.

Byliśmy tu bardzo kreatywni i grzechy nie zawsze będą tym, czego można by się spodziewać. Przykładowo Lenistwo jest gościem, który ma wszystko gdzieś i generalnie nie chce mu się nawet walczyć, a gdyby ustawić je wszystkie w rzędzie, to z pewnością nie odgadłbyś w każdym przypadku, który grzech jest który.

Mówili nam twórcy gry Darksiders III

W grze nie znajdziemy skrzyń z łupem. Nowe elementy ekwipunku to moce Furii, które symbolizuje również zmieniający się kolor jej włosów.

Furia jest magiem, a nie wojownikiem. Dlatego w Darksiders 3 nie znajdziemy już skrzyń z różnymi typami broni i pancerza. Zamiast tego Furia co jakiś czas zyskuje nową czarodziejską zdolność. Każda z nich oznacza nowy sposób ataku oraz nowe możliwości przemieszczania się i rozwiązywania zagadek środowiskowych.

MADUREIRA NA GOŚCINNYCH WYSTĘPACH

Nad projektem Furii ponownie pracował Joe Madureira – rysownik komiksów znany z marvelowskiej serii Uncanny X-Men. Joe był jednym z założycieli Vigil Games i twórcą stylu Darksiders. Po zamknięciu studia Vigil nie przeszedł on jednak (jak duża część ekipy) do Gunfire Games, tylko założył kolejną firmę – Airship Syndicate. Dziś opracowuje ona turowe RPG osadzone w uniwersum stworzonego przez Madureirę komiksu – Battle Chasers. Mimo to Joe chętnie wrócił na chwilę do dawnych kolegów, by dokończyć swoje pierwsze szkice Furii i tym samym zapewnić trzeciej części styl spójny z poprzednimi grami.

W testowanym przeze mnie fragmencie doszedłem do momentu, w którym Furia otrzymuje swój pierwszy dodatkowy zestaw magicznych mocy (twórcy używają terminu „hollow”). Dzięki niemu do standardowego bicza dochodzi płonące nunczako, możliwość wykonywania podwójnego skoku i podpalania elementów lokacji. Na odkrywaniu takich zdolności i wzmacnianiu ich zasadza się teraz rozwój postaci. W menu widziałem jednak zaledwie cztery sloty na aktywne zestawy umiejętności i nie zdołałem się, niestety, dowiedzieć, czy znajdziemy ich tylko tyle przez całą grę, czy też tyle będziemy mogli podpiąć pod menu szybkiego wyboru. W grze pojawią się także elementy craftingu, którego szczegółów na razie nie zdradzono.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Grałeś/łaś w Darksiders?

Tak, w „jedynkę”
12,4%
Tak, w „dwójkę”
16,4%
Nie, znam serię tylko ze słyszenia
39,1%
Nie, nigdy o Darksiders nie słyszałem/łam
9,9%
Tak, w "trójkę"
0,9%
Tak, w "Genesis"
0,8%
Tak, we wszystkie/kilka części
20,5%
Zobacz inne ankiety
Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni
Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni

Przed premierą

Yandere Simulator to jedna z najdziwniejszych i najbardziej niepokojących gier, jakie obecnie powstają. Symulator szkolnej morderczyni powstaje w USA, choć wygląda jak kolejne japońskie dziwactwo.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.