Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Squad Przed premierą

Przed premierą 18 grudnia 2015, 17:18

Testujemy grę Squad - w spadkobiercy Project Reality strzela się na poważnie

Squad – taktyczna strzelanina FPP i duchowy następca słynnego moda Project Reality jest od niedawna dostępny w usłudze Steam Early Access. Pomimo wczesnej wersji alfa produkcja okazuje się całkiem grywalna i nie odstrasza błędami.

Ten tekst był przygotowany przed premierą gry.

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

SQUAD TO:
  • mapy stylizowane na Europę Wschodnią i Afganistan;
  • cztery frakcje do wyboru;
  • siedem klas żołnierzy;
  • działanie w 9-osobowych drużynach;
  • bitwy oparte na wykonywaniu zadań i komunikacji pomiędzy zespołami;
  • możliwość budowania wysuniętych baz i fortyfikowania punktów obrony;
  • realizm rozgrywki.

Fani realistycznych strzelanin nie mieli ostatnimi czasy wielkich powodów do radości. Wysokobudżetowe cykliczne tytuły oferują szybką, pełną ułatwień rozgrywkę, w której dominują perki, skórki, unlocki i obietnice coraz większej ilości tego samego w płatnych dodatkach. Z nowszych gier nastawionych na taktykę i realizm mamy jedynie dość specyficzną trzecią część Army, a oprócz niej wydane parę miesięcy temu jako samodzielny tytuł – Project Reality, które oparte jest jednak na dość wiekowym silniku Battlefielda 2. Sytuację próbują ratować niezależni deweloperzy, będący też zarazem miłośnikami trochę innej, taktycznej rozgrywki. Dzięki kickstarterowym zbiórkom mogą oni realizować projekty spełniające oczekiwania ich samych oraz tych bardziej wymagających graczy. Gdzieś na horyzoncie majaczy więc powstający dość powoli GroundBranch, z unikatowym systemem sterowania, ale znacznie bardziej zaawansowany w pracach jest Squad – duchowy następca wspomnianego Project Reality, które pojawiło się właśnie na platformie Steam w usłudze Early Access. Robiony przez zespół odpowiedzialny za słynny mod do Battlefielda 2, Squad jest taktyczną strzelaniną sieciową FPP, skupioną na działaniu w tytułowych niewielkich drużynach, gdzie komunikacja i współpraca stanowi klucz do osiągnięcia celów misji. Gra jest praktycznie nową, lepszą wersją Project Reality, która zachowała wszystkiego jego najlepsze cechy, a inne próbuje rozwijać czy też wprowadzać w ramach nowych możliwości silnika Unreal 4.0.

Udostępniony parę dni temu w sklepie Steama Squad znajduje się jeszcze w wersji alfa i praktycznie wszystko może się w nim zmienić, dlatego wszelkie uwagi i spostrzeżenia w niniejszym tekście opierają się tylko na tym, co gra oferuje na tę chwilę. Pierwszą dobrą wiadomością jest to, że jak na tak wczesną fazę nie występują tu jakieś szczególnie odczuwalne błędy czy niedoróbki – zauważyłem jedynie pomniejsze glicze, typu znikająca broń w rękach żołnierza. Całość, przy naprawdę ładnej, sugestywnej grafice i detalach na poziomie ultra, działa ze znośną płynnością na karcie GTX 970 i procesorze i5 4690 – zwykle były to wartości pomiędzy 50 a 60 klatkami, choć z rozmów innych graczy na serwerze wynika, że w niektórych miejscach na mapie zdarzały się większe spadki na kartach AMD (w sieci jest już dostępne rozwiązanie tego problemu – przyp. red.). Mimo wszystko, obcując z tym tytułem, miałem wrażenie grania bardziej w okrojone demo finalnej produkcji niż w pełną błędów wersję Early Access.

Skanowanie terenu za bezpieczną zasłoną.

Przystępny hardcore

Squad bez wątpienia aspiruje do miana realistycznej strzelaniny i w wielu aspektach taki jest. Nie jest to jednak stopień realizmu zaawansowanego symulatora, który górowałby nad rozrywką i odrzucał początkujących graczy. Z jednej strony mamy zawsze obowiązujący friendly fire, brak informacji, czy kogokolwiek trafiliśmy, brak identyfikacji wrogich żołnierzy, realistyczną balistykę, świetny odrzut broni, zliczanie pocisków w magazynkach, wolniejsze przeładowania, ale z drugiej – takie rzeczy jak oznaczenie towarzyszy po wycelowaniu w nich czy aktywne pozycje członków drużyny i kierunek marszu na mapie. To wszystko oczywiście może się zmienić wraz z modyfikacjami, na które gra będzie otwarta, ale w podstawowej wersji – o ile akceptujemy zupełnie inne tempo rozgrywki i jej priorytety – Squad wydaje się dość przystępny i przyjazny od pierwszych chwil na polu bitwy. Największą trudność na początku może sprawiać zauważanie wroga. Wymiany ognia prowadzone są zwykle na spory dystans i czasem trzeba strzelać do zaledwie paru pikseli albo po prostu w kierunku, który wskazał dowódca czy z którego widać nadlatujące pociski smugowe. Pozycję nieprzyjaciela sygnalizuje też użycie przez niego granatu dymnego, trzeba się jednak przygotować na to, że często zginiemy od „kuli znikąd”. Potencjalnie największą przeszkodą, by dać się wciągnąć w wir walki, może być bariera komunikacyjna – rozmowa po angielsku z graczami z całego świata czy trafienie na niezbyt sympatycznych kompanów, ale w takiej sytuacji zawsze warto po prostu poszukać innej drużyny na innym serwerze, a nawet umówić się na wspólną grę w ojczystym języku.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni
Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni

Przed premierą

Yandere Simulator to jedna z najdziwniejszych i najbardziej niepokojących gier, jakie obecnie powstają. Symulator szkolnej morderczyni powstaje w USA, choć wygląda jak kolejne japońskie dziwactwo.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.