Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 24 kwietnia 2015, 12:33

autor: Amadeusz Cyganek

SOMA - czym przerazi nas survival horror twórców Amnesii i Penumbry? - Strona 2

Mistrzowie horroru, ciężkiego klimatu i wszechobecnego strachu powracają – ekipa Frictional Games tym razem proponuje przygodę w morskich głębinach. Nie oznacza to jednak, że emocje zostaną ostudzone przez nieprzyjazne oceaniczne wody.

SOMA W SKRÓCIE:
  • survival horror w realiach science fiction;
  • akcja rozgrywająca się w podwodnym świecie;
  • zastosowanie interaktywnej narracji;
  • nacisk na eksplorację i poszukiwanie;
  • klimatyczne lokacje wykonane w stylu klasyki SF;
  • znacznie poprawiona oprawa wizualna względem poprzednich produkcji Frictional.

O ekipie szwedzkiego studia można powiedzieć wszystko, tylko nie to, że nie potrafi straszyć. Każda jej produkcja zamieniała się w tytuł, który raz po raz wymuszał na nas wielokrotne przejażdżki na fotelach obrotowych w celu jak najszybszego oddalenia się od ekranu. I seria Penumbra i Amnesia pokazały, że nie trzeba wielomilionowego budżetu i sztabu ludzi, by stworzyć grę, która zmrozi krew w żyłach na długi, długi czas. Teraz pora na małe odstępstwo od solidnie wyeksploatowanej przez twórców konwencji, choć wydaje się, że współczynnik strachu znów poszybuje w górę.

Strach w głębinach

Prace nad SOM-ą – bo tak nazywa się nowy projekt studia Frictional – trwają rekordowo długo jak na tę ekipę, bo aż 5 lat. Trudno się temu dziwić – autorzy otwarcie podkreślają, że jest to największy do tej pory ich projekt, a przy tym po raz pierwszy szykowany również na PlayStation 4. Oczekiwania graczy rosną, tym bardziej że tym razem zobaczymy szereg ciekawych nowości, które jeszcze mocniej mają wpłynąć na – jakże ostatnio popularny to zwrot – intensywną immersję.

W SOM-ie trafimy w nieco inne niż w poprzednich tytułach Frictional Games realia – zabraknie ponurych komnat, jaskiń czy klaustrofobicznych pomieszczeń, które ustąpią miejsca ośrodkowi badawczemu PATHOS-2, gdzie w głównej mierze będzie toczyć się akcja gry. „W głównej mierze” to kluczowy zwrot – okazuje się bowiem, że lokacja ta zostanie umiejscowiona w odmętach oceanu, więc pewną część rozgrywki spędzimy na eksplorowaniu podwodnych krajobrazów. Zapomnijcie jednak o nurkowaniu znanym z filmów przyrodniczych czy folderów turystycznych – im głębiej się zapuścimy, tym mniej ujrzymy światła, co zaowocuje przeróżnymi sytuacjami paraliżującymi naszą postać (i nas przy okazji) od stóp do głów.

Pacjent gotów do operacji? - 2015-04-22
Pacjent gotów do operacji?

Autorzy próbują odejść od przyjętego w Penumbrze czy Amnesii schematu rozgrywki, polegającego na uciekaniu przed zagrożeniem i chowaniu się w bezpiecznym miejscu. Tym razem nacisk położony zostanie na eksplorację i próbę przeżycia w nieprzyjaznym świecie – innymi słowy: by zmierzyć się z czającym się wokół zagrożeniem, będziemy musieli je najpierw odnaleźć. Nie stanie się jednak tak, że otrzymamy do dyspozycji w pełni otwarty podwodny świat, który zaczniemy radośnie przemierzać wszerz i wzdłuż – ekipa Frictional da nam nieco większą swobodę poczynań, ale cała historia zostanie ujęta w ramy ustalonego wcześniej ciągu zdarzeń, co rzecz jasna ułatwi utrzymanie napięcia i strachu na odpowiednio wysokim poziomie.

Klimat jak w Aliens! - 2015-04-22
Klimat jak w Aliens!

Wszystko świetnie zaprogramowane

Przez sporą część rozgrywki naszej postaci towarzyszyć będzie zestaw mechanicznych potworów – wszystko dlatego, że w stacji badawczej PATHOS-2 ludzi praktycznie nie spotkamy, za to na drodze staną nam maszyny, które opanowały cały ośrodek i kontrolują praktycznie każdy jego zakamarek. Możemy więc być pewni, że żaden fałszywy ruch nie ujdzie nam na sucho, a w konfrontacji ze świetnie zaprogramowanymi i działającymi jak w zegarku ustrojstwami okażemy się zwyczajnie bez szans. Twórcy obiecują, że w trakcie tej szalenie intrygującej przygody spotkamy całe mnóstwo różnorodnych projektów przeciwników, z których zdecydowana większość nie będzie musiała straszyć swoim zachowaniem – wystarczy, że na nie po prostu spojrzymy.

Zmieni się także sposób opowiadania historii – autorzy więcej uwagi poświęcą interaktywnej narracji, co znacznie wpłynie na odbiór rozgrywki poprzez dynamiczne reakcje bohatera na przytrafiające się mu sytuacje czy też kwestie mówione, w sposób niejednoznaczny i niebezpośredni odkrywające kolejne wątki tajemnicy podwodnego ośrodka badawczego. Podczas rozgrywki natkniemy się na znacznie mniej niż poprzednio różnego rodzaju notatek, zapisków czy nagrań – dzięki temu narracja ma zyskać na dynamice, a rozwój fabuły być dla graczy bardziej ekscytujący.

O FRICTIONAL GAMES

Twórcy SOM-y to ekipa składająca się z zaledwie kilku osób i pracująca pod kierownictwem Thomasa Gripa i Jensa Nilssona. Studio rozpoczęło działalność w 2006 roku, a już kilkanaście miesięcy później ukazała się jego pierwsza produkcja, czyli Penumbra: Przebudzenie. SOMA to piąty samodzielny projekt tego zespołu i wszystko wskazuje na to, że na pewno nie ostatni.

Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4
Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4

Przed premierą

Największy rywal Diablo obrał kurs kolizyjny i planuje pokrzyżować plany Blizzarda. Path of Exile 2 to w zasadzie całkiem nowa gra i wygląda na to, że na rynku gier hack’n’slash dojdzie do pojedynku samców alfa o przewodnictwo w stadzie.

Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni
Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni

Przed premierą

Yandere Simulator to jedna z najdziwniejszych i najbardziej niepokojących gier, jakie obecnie powstają. Symulator szkolnej morderczyni powstaje w USA, choć wygląda jak kolejne japońskie dziwactwo.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.