Steam kontra GOG.com i inne platformy cyfrowe w wynikach sprzedaży gry Cultist Simulator
Niezależne studio Weather Factory pochwaliło się sprzedaniem 100 tysięcy egzemplarzy gry Cultist Simulator. Co ciekawe, twórcy udostępnili dane dotyczące sprzedaży produkcji na różnych platformach dystrybucji cyfrowej, co daje obraz faktycznego podziału rynku.
Dwuosobowe studio Weather Factory ma powody do zadowolenia. Wydane niecały rok temu Cultist Simulator sprzedało się już w ponad 100 tysiącach egzemplarzy. Tym samym Alexis Kennedy ma na swoim koncie kolejny sukces po Fallen London oraz Sunless Sea. O ile jednak niewątpliwie cieszy powodzenie tej nietypowej produkcji, o tyle znacznie ciekawsze są statystyki udostępnione przez twórców na oficjalnej stronie firmy. Wśród nich znalazły się dane dotyczące sprzedaży gry w poszczególnych sklepach cyfrowych. A że Cultist Simulator to bardzo niszowa produkcja, bez szeroko zakrojonej kampanii marketingowej, na podstawie tych informacji możemy ocenić, która z tych platform cieszy się największym powodzeniem.
Sprzedaż gry na poszczególnych platformach:
Platforma | Sprzedaż | Dochód brutto |
Steam | 93 tysiące egzemplarzy (7800 zwróconych) | 1,46 miliona dolarów |
Humble | 7400 egzemplarzy | 135 tysięcy dolarów |
GOG.com | 3100 egzemplarzy (11 zwróconych) | 58,3 tysiąca dolarów |
itch | 170 egzemplarzy | 3,5 tysiąca dolarów |
Łączna sprzedaż | ok. 105 tysięcy egzemplarzy | 1,76 miliona dolarów |
Wyniki raczej nie zaskakują. Prawie 90% sprzedanych egzemplarzy nabyto na Steamie, co potwierdza de facto monopol platformy firmy Valve. Może natomiast dziwić ponad dwukrotnie lepsza sprzedaż w sklepie Humble w porównaniu do GOG-a, który – wydawałoby się – był jak dotąd największym rywalem Steama. Co prawda, można by argumentować, że Humble jest wydawcą Cultist Simulator i w związku z tym lepiej wypromował tytuł u siebie niż u konkurencji, ale wydaje się to nieco naciąganą tezą, zwłaszcza że w obu sklepach tytuł był dostępny po tej samej cenie (19,99 euro). Wypada dodać, że twórcy podarowali pół miliona kluczy wersji Steam w ramach Humble Monthly na początku lutego. Jakkolwiek samo w sobie nie przyniosło to zarobku twórcom, według Kennedy’ego od czasu udostępnienia pakietu sprzedaż gry wzrosła dwukrotnie. Nie sprecyzowano jednak, czy dotyczy to wszystkich platform, czy też tylko sklepu Humble. Na marginesie – obecność Cultist Simulator w Humble Monthly sprawiła, że grę posiada już około 277 tysięcy użytkowników Steama (podajemy za serwisem SteamSpy).
Koniec końców, Steam okazuje się – cóż za zaskoczenie – największą platformą dystrybucji cyfrowej na rynku. A choć Alexis Kennedy opisuje Valve jako „zadziwiająco łagodnego hegemona rynku” (w porównaniu z m.in. Microsoftem z lat 90.), tak ogromna przewaga firmy może budzić zaniepokojenie. Dlatego też – zdaniem twórcy Cultist Simulator – wypada się cieszyć z coraz liczniejszych pretendentów do tronu dzierżonego przez spółkę Gabe’a Newella, takich jak Epic Games Store. Samo Weather Factory może cieszyć się z udanego debiutu, dzięki któremu zespół może bez obaw pracować nad trzema kolejnymi projektami. Tym bardziej, że sprzedaż Cultist Simulator na Steamie zbliżyła się do wyniku Wojen Krwi: Wiedźmińskich opowieści (99 tysięcy sprzedanych egzemplarzy według SteamSpy). Owszem, produkcja CD Projektu zadebiutowała dużo później i jest wielce prawdopodobne, że równie dobrze poradziła sobie na GOG.com, na którym Weather Factory nie ma się czym chwalić. Tyle tylko, że nad karcianym Wiedźminem nie pracowało dwuosobowe i praktycznie nieznane studio, a o karcianym Cultist Simulator nie było nawet w połowie tak głośno jak o dziele polskiego giganta.