Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 9 marca 2006, 09:31

autor: Daniel Sodkiewicz

Call of Juarez - test przed premierą - Strona 2

Nad grami o Dzikim Zachodzie wisi klątwa. Co ukaże się program o takowej tematyce, trafia do „panteonu” programów beznadziejnych. Czy ludzie z Techlandu za sprawą Call of Juarez będą w stanie zmienić ten stan rzeczy?

Gdybym kilka lat temu wspomniał, iż z niecierpliwością czekam na grę komputerową polskiej produkcji, zostałbym publicznie wyśmiany. Gdybym wspomniał, że w ową grę będą grać tysiące ludzi, zostałbym okrzyknięty głupcem. Gdyby przez cenzurę udało mi się przemycić stwierdzenie, jakoby produkt ten miał zdobyć uznanie na arenie światowej i konkurować z programami zagranicznych producentów – nikt by się nie szczypał i zapewne doszłoby do linczu.

Czasy się jednak zmieniły. Zegary procesorów przekraczają kolejne bariery gigaherców, pojawiły się DVD, Windows XP, H5N1, myszki optyczne. Świat poszedł do przodu. Zmieniły się także realia polskiej sceny developerskiej. Choć nie możemy jeszcze poszczycić się potęgami pokroju Valve, id Software czy EA, rodzimy Techland i CD Projekt Red Studio pozwalają nam patrzeć w przyszłość z nadzieją. O ile Crime Cities, Chrome i Xpand Rally pokazały światu, że Polak gry pisać potrafi, tak premiery Wiedźmina i Call of Juarez zapowiadają prawdziwy przełom w postrzeganiu polskich gamemaker’ów.

Oszukać przeznaczenie

Nad grami o Dzikim Zachodzie wisi klątwa. Co ukaże się program o takowej tematyce, trafia do „panteonu” programów beznadziejnych. Czy ludzie z Techlandu za sprawą Call of Juarez będą w stanie zmienić ten stan rzeczy? Patrząc na ich dotychczasowe dokonania, z pewnością mają na to spore szanse. Ich nowy program tworzony jest na mocno zmodyfikowanym silniku, jaki posłużył do stworzenia gier Chrome i Xpand Rally. Pierwsza z wymienionych produkcji to bardzo przyzwoita gra akcji, XR zaś to wyśmienita gra samochodowa. Historia zatacza koło, dzięki Call of Juarez odmłodzoną wersję Chrome Engine ponownie zobaczymy w innowacyjnym FPS-ie.

Kowboje i dzikusy

Nim przejdę do opisu doznań, jakie zapewniła mi grywalna wersja CoJ, warto napisać kilka (dosłownie) słów o jej fabule. Program zaoferuje nam standardowy schemat made in Dziki Zachód. Rewolwerowiec Billy, ucieka przed pastorem o imieniu Ray, który wierzy, iż Bóg chce za jego pośrednictwem oczyścić świat ze wszelkiego zła. Banalna historia, nieprawdaż? W rzeczywistości fabuła jest trochę bardziej rozbudowana, Ray i Billy są bowiem spokrewnieni, w grę wchodzi też niesłuszne oskarżenie o morderstwo. Zajmijmy się jednak atrakcyjnością produktu, wszakże to grywalny western a nie telenowela.

Warto jedynie dodać, iż podczas rozgrywki będziemy wcielać się na przemian w obie wymienione postacie. Dzięki takiemu sposobowi narracji, poznamy historię widzianą oczami „zwierzyny” i „myśliwego”. Każda z postaci nich preferować będzie odmienny styl: Billy działa w ukryciu, Ray to miłośnik pojedynków oko w oko.

W czasach Kowbojów, koń był jedynym źródłem transportu po trudnym terenie. W Call of Juarez uszanowano tę tradycję.

Run Ray, run!

Udostępniona mi wersja beta pozwoliła poznać obu panów. Rzeczywiście, rozgrywka każdym z nich dostarcza diametralnie odmiennych przeżyć. Epizod z Ray’em w roli głównej to krwawa rzeź w niewielkim miasteczku, czyli pojedynki z hordami rewolwerowców. Pastorzy na Dzikim Zachodzie nie byli chyba lubianymi obywatelami. W tym przypadku trudno się temu dziwić, Ray to typowy twardziel, który nie wyjdzie z salonu bez wypicia whisky i wszczęcia większej bijatyki. Walki jest sporo, ważnym aspektem gry będzie więc „model strzelania”. W CoJ element ten jest połączeniem typowego dla gier FPS celowniczka z kilkoma innowacyjnymi trybami.

Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS
Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS

Przed premierą

Debiutancka produkcja studia Telepaths’ Tree kusi klimatycznym światem wykorzystującym potencjał silnika Unreal Engine oraz obietnicą połączenia horroru z wartką akcją i interesującą opowieścią.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.

Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni
Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni

Przed premierą

Yandere Simulator to jedna z najdziwniejszych i najbardziej niepokojących gier, jakie obecnie powstają. Symulator szkolnej morderczyni powstaje w USA, choć wygląda jak kolejne japońskie dziwactwo.