Porady ogólne | Ekonomia i handel w X3 Konflikt Terrański poradnik X3 Konflikt Terrański
Ostatnia aktualizacja: 30 sierpnia 2019
Ekonomia i handel - Porady ogólne
Poniżej przedstawiamy surowce wraz z ich danymi. Sam handel nie jest jednak łatwym zadaniem. Z ekonomią świata w Terran Conflict wiążą się pewne podstawowe kwestie:
- Ceny są dynamiczne - jeśli będziesz kupował produkt to jego cena wzrośnie, jeśli sprzedasz za dużo to spadnie i cała transakcja będzie nieopłacalna. Pomimo tego, w wielu przypadkach ceny wracają do pierwotnego poziomu dość szybko, więc czasem wystarczy poczekać parę minut, by w danym miejscu uzyskać lepszy zysk.
- Stacjom surowców może zabraknąć - oznacza to, że nie będą one produkowały tego co powinny. W paru przypadkach trudno też liczyć na ich samoistny rozruch - czasem niektóre sektory notują spore zastoje i najlepiej samemu je rozruszać, jeśli potrzebujemy produktu danej fabryki
- Po świecie podróżują niezależni handlowcy - świat gry pełny jest sterowanych przez sztuczną inteligencję handlarzy, którzy często w danym sektorze nie mają sobie równych. Stąd w tej odsłonie serii jak w żadnej innej wydaje się opłacać handel pomiędzy sektorami. Opłacalność takiego przedsięwzięcia wymaga jednak zakupienia koniecznie Jumpdrive - w innym przypadku podróże będą niemiłosiernie długie.
- Energia potrzebna jest wszystkim - energia to podstawowy surowiec, więc na nim najłatwiej zbić początkowy kapitał. Kupując w ciemno energię masz spora szansę, że gdzieś ją sprzedaż. Sporo jest także sektorów, w których brakuje elektrowni - to dobry rynek na budowę pierwszych stacji (elektrowni).
- Każda rasa ma swoje potrzeby - poniższe rozróżnienie występuje z powodu odrębnych technologii i surowców. Każda rada ma bowiem surowce właściwe tylko sobie, więc często handlować będziemy w obrębie danych struktur.
- Nie każdy sektor jest dobrym miejscem do handlu - dzieje się tak, gdyż po prostu może on być samowystarczalny i zaludniony przez licznych handlarzy. Przykładem mogą tu być liczne sektory Terran, w których życie handlowe nie jest zbyt rozbudowane. Najłatwiej handluje się natomiast w sektorach chociażby argońskich.
- Nie każdy transportowiec jest równie dobry - chociaż każdym można rozpocząć karierę w handlu. Warto jednak rozejrzeć się za innym statkiem, bardziej pojemnym, ale jednocześnie szybkim - takimi jednostkami zdziałamy najwięcej.
- Kombinowanie to podstawa - przykładowo wiele początkowych scenariuszy oferuje nam statki transportowe wyposażone w tarcze. Jeśli natomiast działamy w bezpiecznych sektorach to można je swobodnie sprzedać a zysk przeznaczyć na szybszy rozruch interesu. Podobnie jest ze statkami otrzymywanymi chociażby w misjach głównych - Terranie zaoferują nam 3 Rapiery. Same statki są tanie jak barszcz, jednak ich wyposażenie (lasery) już kosztują swoje. Można więc wykonać banalne misje główne by otrzymać statki a później je sprzedać i zainwestować przykładowo w drugi transporter.
- Piloci zrobią wszystko za Ciebie - wystarczy, że każesz im zarabiać! W grze istnieje opcja uruchomienia automatycznych handlarzy. Potrzebne im będzie odpowiednie wyposażenie: zestaw oprogramowania handlowego (drogi Trade Software Mk3, 500 tysięcy), Best Buy i Best Sell (sprawdź sprzęt w innym rozdziale) oraz opcjonalnie Jumpdrive. Mając powyższe elementy zainstalowane w statku transportowym, wybieramu mu opcję autopilota: Start Sector Trader/Start Universe Trader. Zobaczymy, że od razu nasz pilot rozpocznie działanie. Będzie kupował najtańsze produkty i starał sprzedać się je drożej. W ten sposób możemy zarabiać będąc zupełnie w innej części kosmosu. Dodatkowo wybieramy mu opcję ilości skoków pomiędzy sektorami jakie może wykonać dla celów handlowych.