Valheim: Rozwój postaci Valheim poradnik, porady
Ostatnia aktualizacja: 19 lutego 2021
Na tej stronie poradnika do Valheim znajdziesz porady dotyczące rozwoju postaci. Dowiesz się jak zdobywać nowe umiejętności oraz jak stawać się w nich lepszym. Ponadto odpowiemy na to, jaki wpływ na twoje skille ma śmierć.
Elementy RPG w grach są już na porządku dziennym i przenikają do innych gatunków. Gra Valheim również takie cechy posiada. Jedną z nich jest rozwój umiejętności, który może przypominać graczom nieco ten znany z serii The Elder Scrolls.
Rozwój umiejętności
Rozwój umiejętności w grze jest dość prosty - rozwijamy je, gdy z nich korzystamy. Za każdym razem, gdy użyjemy jakiegoś skilla (świadomie lub nie), to zdobywamy doświadczenie w tej dziedzinie.
Umiejętności w grze jest 15, jednak nie znamy ich wszystkich od razu po rozpoczęciu zabawy. Świeża postać, zaraz po trafieniu do świata Valheim, ma odblokowane jedynie 2 skille: "Clubs" (umiejętność walki pałkami) oraz "Blocking" (blokowanie bronią lub tarczą). Wszystkie inne odkrywamy poprzez ich używanie (przykładowo bieg lub pływanie) lub po zdobyciu odpowiednich schematów (np. miecze).
Większość umiejętności można ćwiczyć w bezpiecznych warunkach. Przykładowo walkę bez oręża można rozwijać uderzając pięścią w kamień, niekoniecznie w przeciwnika. Podobnie jest z broniami. Ciekawostką jest tu kilof, gdyż obrażenia zadawane nim można zwiększać zarówno kopiąc w ziemi jak i atakując przeciwników (choć nie jest to raczej domyślne narzędzie mordu w grze).
Należy jedynie uważać w przypadku toporów, gdyż o ile uderzanie siekierą w kamień podniesie nam poziom skilla "Axes" (topory), to uderzanie w drzewo już nie, gdyż za to odpowiada osobna umiejętność "Wood cutting" (rąbanie drewna).
Lista umiejętności i na co wpływają
- Unarmed - wpływa na obrażenia zadawane bez broni.
- Jump - wpływa na zużycie wytrzymałości podczas skoku i jego wysokość.
- Clubs - wpływa na obrażenia zadawane bronią obuchową.
- Blocking - wpływa na liczbę obrażeń zablokowanych tarczą lub bronią.
- Run - wpływa na zużycie wytrzymałości podczas biegu i jego prędkość.
- Axes - wpływa na obrażenia zadawane toporami.
- Wood cutting - wpływa na "obrażenia" zadawane drzewom.
- Swim - wpływa na zużycie wytrzymałości podczas pływania.
- Bows - wpływa na obrażenia zadawane łukami.
- Spear - wpływa na obrażenia zadawane włóczniami.
- Sneak - wpływa na prędkość tracenia wytrzymałości podczas skradania i hałas, jaki przy tym wywołujemy.
- Pickaxes - wpływa na obrażenia zadawane kilofami.
- Swords - wpływa na obrażenia zadawane mieczami.
- Knives - wpływa na obrażenia zadawane nożami.
- Polearms - wpływa na obrażenia zadawane bronią drzewcową.
Śmierć i jej konsekwencje
Valheim podchodzi do mechaniki śmierci dość nietypowo. Po bohaterskim zgonie w wyniku upadku z dachu lub bycia przygniecionym przez bal drewna (rzadziej w wyniku zabicia przez przeciwnika) naszym przedmiotom nic się nie dzieje, ale cierpią doskonalone przez nas umiejętności.
Zgony zabierają nam nieco zdobytych do tej pory poziomów, jednak nie jest to wartość stała. Poszczególne umiejętności nie spadają jednak więcej niż o 1 pkt. Dodatkowo przy śmierci zeruje się pasek postępu we wszystkich cechach.
Przy małej liczbie odkrytych skilli oraz ich niskim poziomie, istnieje szansa na to, że nie stracimy ich wcale, a "skutki uboczne" śmierci ograniczą się jedynie do utraty aktualnego postępu.
Umiejętności nie spadają równomiernie, największą szansę na stratę mają te cechy, które mamy wyćwiczone najlepiej. Przykładowo, mając "Wood cutting" na poziomie 21 oraz "Swim" na 2, to właśnie "Wood cutting" ma większą szansę na stratę poziomu
Na szczęście po śmierci otrzymujemy status "No skill drain", dzięki któremu możemy przez 600 sekund ginąć bez negatywnych efektów, co daje nam szansę bezpiecznego zebrania rzeczy.