Informacje ogólne o grze | Thief Deadly Shadows poradnik Thief: Deadly Shadows
Ostatnia aktualizacja: 21 sierpnia 2019
Podstawową sprawą w grach z serii Thief jest walka. W skrócie - chodzi o to, by było jej jak najmniej. Złodziej nie jest osobnikiem wyuczonym fachu wojennego i dlatego powinien unikać starć, kryjąc się w cieniu i ewentualnie ogłuszać strażników czy innych napotkanych przeciwników swoją niezastąpioną pałką. Ale po kolei, przyjrzyjmy się głównym elementom rozgrywki.
Cień - największy sprzymierzeniec
Chowanie się w cieniu to trzon rozgrywki. Zwracaj uwagę na klejnot zlokalizowany na dole ekranu - im jest ciemniejszy, tym trudniej strażnikowi Cię zauważyć. Staraj się zawsze chować w ciemne miejsca i twórz nowe, gasząc wszelkiego rodzaju pochodnie czy lampy. Pochodnie zgasisz za pomocą wodnej strzały, świece w większości możesz zgasić zbliżając się do nich i "używając" takiego przedmiotu.
Działające na prąd lampy to już trudniejsza sprawa. Najczęściej by je wyłączyć, będziesz musiał odnaleźć odpowiedni przełącznik. W tej części natkniesz się na dynamiczne źródła światła, które mogą się zmieniać zależnie od tego, czy np. promienie palącej się pochodni nie zasłania jakiś przedmiot.
Uważaj też na ludzi niosących pochodnie przy sobie, gdyż mogą Cię bez problemu zobaczyć. Zwracaj też uwagę na własny cień, jeśli przeciwnik go zauważy, może zorientować się o Twojej obecności.
Cisza - przyjaciółka w trudnych chwilach
Chowanie się w cieniu nic nie da, jeśli będziesz głośny jak lokomotywa. By nie zostać usłyszanym, staraj się chodzić powoli (dwa tryby wolnego chodzenia aktywujesz trzymając Shift lub Carl).Używaj opcji "przytulania" się do ścian oraz kucania - obie zmniejszają ryzyko wykrycia.
Zwracaj też uwagę na posadzkę, po jakiej stąpasz. Chodzenie po dywanie jest ciche i przyjemne, ale metal będzie wydawał charakterystyczny dźwięk nawet przy powolnym chodzeniu. Tutaj przyda się strzała z mchem, która użyta na każdej posadzce spowoduje, iż będzie się po niej stąpać, niczym po dywanie.
Walka
Jeżeli do niej dojdzie, staraj się unikać starć na miecze. Nawet odskakując do tyłu, by uniknąć ciosu oponenta, trudno będzie wygrać większe potyczki. Używając strzał, możesz trafić oponenta w tors, co jeśli ten będzie stał spokojnie (nie zwęszy twojej obecności), zabije go od razu.
Pamiętaj, że zabójstwo pozostawia zawsze ślad krwi (nie mówiąc o ciele). Ciało możesz przenieść w jakiś ciemny zaułek, a krew zmyć wodną strzałą. Użyteczna sprawa, jeśli nie chcesz mieć na głowie całej masy strażników.
Strażnicy w mieście "odradzają się" co jakiś czas, tak więc walka z nimi nie ma sensu. Staraj się ich unikać lub umykać im w ciemne miejsca. Pamiętaj, że po opuszczeniu danej części mapy, jak tylko do niej wrócisz, oponenci będą znowu Cię ścigać!
Ogłuszenie oponentów
Możliwe do wykonania na kilka sposobów. Możesz ich po prostu zajść od tyłu i zaatakować drewnianą pałką. Taki oponent pada na ziemię i do końca dnia (lub misji) będzie tak sobie leżał (póki nie sprzątniesz ciała w bezpieczne miejsce).
Błędem gry jest brak możliwości ogłuszenia siedzących strażników przy pomocy pałki. Musisz w tym celu użyć innego środka, najlepiej jakiegoś zamiennego, wymienionego powyżej.
Co warto wiedzieć
Nowością w grze jest system "Body Awarness", dzięki któremu jesteś w stanie zaobserwować, co w danej chwili robi Twój bohater. Czy to walczy, wspina się, czy też wyłamuje zamek, w obu przypadkach zobaczysz jego ręce i nogi wykonujące odpowiednie czynności.
Wspinanie się po ścianach jest możliwe dopiero po wykupieniu specjalnych rękawic. Mając je, jesteś w stanie wdrapać się na każdą zbudowaną z cegieł ścianę. Jest to swego rodzaju rekompensata za brak strzały z liną.
Nie próbuj nurkować w wodzie. Garrett od ostatniej części zapomniał jak się pływa i teraz każda próba zanurzenia się w chłodnej wodzie może nie tylko ostudzić jego zapały, ale też doprowadzić do śmierci biednego złodziejaszka.
Musisz nauczyć się sprawnie wyłamywać zamki. Ogólnie zadanie jest prostsze, niż mogłoby się wydawać. Na początku widzisz swoje ręce i jakieś kółka w rogu ekranu. Ruszaj myszką tak, by igła w kółku (będąca wizerunkiem wytrycha) najechała na miejsce z lekkim uszczerbkiem w mechanizmie. Wtedy Garrett ustawi ręce bardziej pionowo. Wyreguluj jeszcze troszkę ręce, by usłyszeć charakterystyczne kliknięcie. Po wyłamaniu w ten sposób wszystkich kółek (których ilość zmienia się) wyłamiesz zamek. Pamiętaj, że jeśli w połowie drogi przerwiesz pacę i gdzieś sobie pójdziesz, potem NIE musisz zaczynać wszystkiego od nowa.