Nacje | Poradnik strategiczny | The Settlers Narodziny kultur poradnik The Settlers: Narodziny kultur
Ostatnia aktualizacja: 17 września 2019
Nacje
W trakcie przechodzenia kampanii będziemy mieli okazje zagrać trzema nacjami, Bawarczykami, Egipcjanami i Szkotami. Każda z narodowości posiada swoje cechy charakterystyczne składające się na ich mocne i słabe stron.
Bawarczycy
Bawarczycy to mocno wypośrodkowana nacja, posiadają gospodarkę lepszą niż Szkoci, ale kosztowniejszą niż Egipcjanie. Ich wojsko posiada dobrych zarówno strzelców jak i zbrojnych, koszt produkcji obu jednostek jest umiarkowany, a garnizony mieszczą średnią ilość wojska.
Często używane bawarskie drogi automatycznie awansują do brukowanych, oznacza to, że na każdy taki odcinek dodatkowo wysłany zostanie wół działający jak standardowy tragarz. Do produkcji wołów wystarczy jedna hodowla wołów i studnia.
Świniarnie są dostępne tylko dla Bawarczyków, ze zboża i piwa produkują mięso. Jest to bardzo dobre źródło pożywienia pod warunkiem, że mamy miejsce pod budowę gospodarstwa, browaru i samej świniarni.
Bawarskim trunkiem jest piwo, do jego produkcji wymagane jest zboże i woda, wykorzystywane jest do werbunku żołnierzy i w świniarniach przy produkcji mięsa.
Egipcjanie
Egipcjanie to nacja szczycą się najlepszą gospodarką, tanią i zarazem wydajną. Ich wojsko jest łatwe w produkcji, jednak nie mogą oni awansować zbrojnych, którzy wypadają słabo na tle innych nacji. Zaletą ich wojska jest jego duża liczebność, łatwa do osiągnięcia oraz pojemne garnizony.
Egipskie drogi, podobnie jak bawarskie, awansują do poziomu brukowanych, każdy taki węzeł komunikacyjny wyposażany jest w drugiego darmowego tragarza.
Egipcjanie posiadają hodowle kóz, bardzo wydajne źródło kóz oraz mleka. Na tych surowcach oparta jest znaczna część egipskiej gospodarki. Mleko potrzebne jest do werbowania żołnierzy, pieczenia chleba oraz produkcji serów stanowiących jedyne pożywienie górników pracujących w kopalniach węgla. Kozy wykorzystywane są w garbarniach do produkcji skór potrzebnych do wytwarzania łuków.
Egipcjanie, jako jedyna nacja, nie korzystają z desek do stawiania budynków, korzystają natomiast z cegieł wytwarzanych w cegielniach, które zastępują rolę tartaków. Potrzebują jedynie wody, co sprawia, że są wydajniejsze od swoich odpowiedników.
Dużą wadą Egipcjan jest brak możliwości stawiania leśniczówek, a potrzebują oni bali drewna do produkcji łuków, narzędzi oraz do budowy statków. Posiadają również największe zapotrzebowanie na sól, z której korzystają serowarnie i garbarnie.
Szkoci
Szkoci posiadają najsłabszą gospodarkę, ich drogi nigdy nie awansują, a rekrutacja żołnierzy wymaga wielu surowców, których produkcja jest stosunkowo skomplikowana. Szkoccy zbrojni to najsilniejsza jednostka bojowa w grze, nadrabiająca problemy związane z kosztownym werbunkiem i małą pojemnością garnizonów. Szkockimi strzelcami są procarze, mało skuteczni, ale jako jedyna jednostka wojskowa nie wymagają wcześniej wyprodukowanej broni, zamiast niej potrzebują trzy sztuki kamienia, który bywa czasem bardziej potrzebny do stawiania budynków.
Do werbowania szkockich jednostek potrzebne są kilty, których wytwarzanie opiera się na następujących budynkach: hodowla owiec, studnia, chata pasterza oraz tkalnia. Cały proces produkcji kiltów nie pochłania cennych surowców, ale wymaga czterech budynków i czterech cennych sztuk narzędzi.
Szkockim trunkiem jest whisky, wykorzystywana jedynie do werbowania żołnierzy.
Szkoci produkują mięso w masarniach z wykorzystaniem soli i nie potrzebują skór, dlatego też nie posiadają możliwości wybudowania chaty myśliwego.