Budynki (1) | Poradnik strategiczny | The Settlers Narodziny kultur poradnik The Settlers: Narodziny kultur
Ostatnia aktualizacja: 17 września 2019
Budynki
Małe Budynki
Chata drwala - służy do pozyskiwania bali drewna przez wycinkę drzew, jest to również doskonałe narzędzie do oczyszczania z drzew terenu pod większe budynki. | |
Leśniczówka - służy do sadzenia drzew, wraz z chatą drwala stanowi niekończące się źródło bali drewna. Budynek niedostępny dla Egipcjan. | |
Kamieniołom - służy do wydobywania kamienia z powierzchniowych złóż granitu. Kamieniołom warto zburzyć zaraz po tym jak skończy wydobywać surowce, odzyskamy w ten sposób cenne (zwłaszcza na początku) narzędzia. | |
Chata rybaka - dostarcza ryb, musi być postawiona blisko wody. Jest tanim sposobem pozyskiwania pożywienia, ale mało wydajnym. | |
Chata myśliwego - służy do pozyskiwania surowców z dzikiej zwierzyny i musi być postawiona blisko niej. Niektóre miejsce gdzie kręcą się zwierzęta można szybko wyeksploatować inne stanowią niewyczerpalne źródło. Bawarczycy pozyskują z chaty myśliwego skóry natomiast Egipcjanie mięso. Budynek jest niedostępny dla Szkotów. | |
Studnia - dostarcza wodę, może być postawiona w dowolnym miejscu, ale najlepiej stawiać je w najbliższym sąsiedztwie zakładów potrzebujących wody. | |
Chata geologa - służy do odkrywania rodzaju oraz zasobności podziemnych złóż surowców. Proces odkrywania może potrwać, warto więc postawić ją z wyprzedzeniem. Gdy spełni swoje zadania można ją zburzyć i odzyskać narzędzia, należy jednak pamiętać, że tabliczki z informacją o odkrytych minerałach szybko znikają, zaleca się więc postawienie odpowiednich kopalni od razu, jeśli nie chcemy ich w tym momencie budować, wystarczy nie doprowadzać do nich drogi. Pozostawienie chaty geologa przy działających kopalniach pozwoli na monitorowanie ilości surowców pozostałych do wydobycia. | |
Ambona - jest budynkiem zwiadowczym odsłania mgłę wojny, ale nie poszerza granic. | |
Posterunek - jest budynkiem militarnym odsłaniającym mgłę wojny i poszerzającym granice naszego terytorium. Posterunek jest tani i świetnie nadaje się do poszerzania granic z dala do przeciwników, jego niewielka pojemność sprawia, że stanowi on marną linie obrony. Posterunek można rozbudować pod warunkiem, że miejsce, w którym stoi, na to pozwala. Szkocki posterunek mieści 2 żołnierzy. Bawarski posterunek mieści 3 żołnierzy. Egipski posterunek mieści 4 żołnierzy. | |
Hodowla owiec - budynek dostępny tylko Szkotom, hodowane są w nim owce, które po schwytaniu przez pasterza nadają się do dalszej obróbki. | |
Chata pasterza - budynek dostępny tylko Szkotom, pracujący w niej pasterz łapie owieczki i przetwarza je w owce nadające się do dalszej obróbki. Działa na podobnej zasadzie co myśliwy, tylko w tym przypadku źródłem zwierzyny jest hodowla owiec. |
Średnie budynki
Tartak - z bali drewna wytwarza deski potrzebne do budowy bawarskich i szkockich budynków. Do szybkiej rozbudowy potrzebne są dwa lub trzy sprawnie działające tartaki. Budynek niedostępny dla Egipcjan | |
Cegielnia - budynek dostępny tylko Egipcjanom, po dostarczeniu wody wytwarza suche cegły potrzebne do budowy egipskich budynków, do szybkiej rozbudowy potrzebne są dwie lub trzy sprawnie działające cegielnie. | |
Magazyn - pełni rolę przechowalni surowców tak jak kwatera główna. Należy je stawiać wraz z rozszerzaniem się naszych granic, na nowych wyspach po wysłaniu ekspedycji oraz w pobliżu skupisk ośrodków produkcyjnych. Dobrze ustawione magazyny sprawią, że surowce nie będą zalegały na naszych drogach i szybciej będą docierały do miejsca przeznaczenia. Istotną funkcją magazynów jest możliwość nakazania składowania w nich konkretnych surowców np.: złota w pobliżu mennicy, kamienia i desek/cegieł w miejscu gdzie planujemy rozbudowę. | |
Młyn - przerabia zboże zebrane na farmach na mąkę potrzebną w piekarniach. Budynek niedostępny dla Egipcjan ich piekarnie pieką chleb wprost ze zboża i mleka. | |
Mennica - produkuje złote monety potrzebne do awansowania żołnierzy w koszarach. Egipcjanie i Szkoci potrzebują do tego celu złota i węgla, natomiast Bawarczycy złota i bali drewna. | |
Egipska piekarnia - z mleka i zboża produkuje bochenki chleba potrzebne w kopalniach. | |
Szkocka piekarnia - z mąki i zboża produkuje bochenki chleba potrzebne w kopalniach. | |
Bawarska piekarnia - z mąki i soli produkuje precle potrzebne w bawarskich kopalniach. | |
Browar - budynek dostępny tylko dla Bawarczyków, z wody i zbóż produkuje piwo, potrzebne w świniarniach do produkcji mięsa oraz w koszarach do rekrutacji nowych żołnierzy | |
Gorzelnia - budynek dostępny tylko dla Szkotów, z wody i zboża wytwarza whisky potrzebną w koszarach do rekrutowania żołnierzy. | |
Piec hutniczy - produkuje żelazo, potrzebne przy wyrobie narzędzi i broni, Bawarczycy i Szkoci potrzebują do tego celu węgiel i rudę żelaza, w przypadku Egipcjan wystarczy sama ruda żelaza. | |
Bawarska kuźnia - produkuje broń potrzebną do rekrutowania nowych halabardników, wytwarzana jest przy pomocy żelaza i węgla. | |
Egipska kuźnia - wprost z żelaza produkuje broń potrzebną do rekrutowania nowych strażników, najtańszej jednostki wojskowej. | |
Szkocka kuźnia - z żelaza i węgla produkuje broń potrzebną do rekrutowania giermków, najsilniejszej jednostki wojskowej w grze. | |
Wytwórnia kusz - produkuje bawarską broń strzelecką potrzebną do rekrutowania kuszników, kusze wytwarzane są przy pomocy skór i bali drewna. | |
Wytwórnia łuków - produkuje egipska broń strzelecką potrzebną do rekrutowania łuczników, łuki wytwarzane są ze skór i bali drewna. | |
Garbarnia - budynek dostępny tylko dla Egipcjan, z kóz i soli produkuje skóry potrzebne do budowy łuków. | |
Serowarnia - budynek dostępny tylko dla Egipcjan, z mleka i soli produkuje sery potrzebne w kopalniach. | |
Tkalnia - budynek dostępny tylko dla Szkotów, z owiec produkuje kilty potrzebne do rekrutowania szkockich jednostek wojskowych. | |
Bawarskie koszary - potrzebują piwa i kusz do rekrutowania kuszników oraz piwa i halabard do rekrutowania halabardzistów. Przy pomocy złotych monet można awansować obie jednostki do trzeciego poziomu. Łatwiej produkuje się kusze, więc łatwiej rekrutować strzelców ale należy zadbać o zrównoważone wojsko i rekrutować również halabardzistów. | |
Egipskie koszary - potrzebują mleka i łuków do rekrutowania łuczników oraz mleka i mieczy do rekrutowania strażników. Przy pomocy monet można awansować łuczników do trzeciego poziomu. Miecze są stosunkowo tanie w produkcji, dlatego łatwiej rekrutować strażników jednak bez wsparcia ze strony łuczników nie stanowią oni większego zagrożenia. Strażnicy to najsłabsza jednostka wojskowa tego typu w grze. | |
Szkockie koszary - potrzebują whisky, kiltów i kamienia do rekrutowania procarzy oraz whisky, kiltów i dwuręcznych mieczy do rekrutowania giermków. Przy pomocy monet można awansować procarzy do drugiego poziomu, a giermków do trzeciego. Rekrutowanie procarzy kosztuje spore ilości kamienia, dlatego należy kontrolować ich liczebność w stosunku do posiadanych zasobów. Giermkowie są silną jednostką, jednak marna szkocka gospodarka sprawia, że ich rekrutacja jest wymagająca. | |
Katapulta - to budowla zarówno defensywna jak i ofensywna, nie poszerza granic, a do każdego strzału wymaga kamieni. Można ją wykorzystać do przerzedzania silnych linii obronnych przeciwnika, co ułatwi atak lub do niszczenia budynków wojskowych, które wróg próbuje wybudować w pobliżu naszych granic, uniemożliwiając mu w ten sposób skuteczny atak. | |
Strażnica - budowla wojskowa odsłania mgłę wojny oraz poszerza granice naszego terytorium. Jest zdecydowanie droższa od posterunku i nie warto jest jej stawiać w miejscach nienarażonych na atak. Strażnice można rozbudować do warowni pod warunkiem, że stoi w miejscu gdzie warownie można zbudować. Szkocka strażnica mieści 4 żołnierzy. Bawarska strażnica mieści 6 żołnierzy. Egipska strażnica mieści 8 żołnierzy. |