Poradnik do gry - Mechanika gry The Last Remnant poradnik The Last Remnant
Ostatnia aktualizacja: 20 września 2019
Rekrutacja ludzi oraz tworzenie jednostek
Pod względem walki, The Last Remnant jest grą znacznie bardziej złożoną niż typowe jRPG. Podstawową różnicą, jest fakt dowodzenia jednostkami, złożonymi z kilku żołnierzy (w tym liderów), a nie poszczególnymi postaciami, tak jak w innych pozycjach tego typu. Recruitment Office jest niewyczerpanym źródłem świeżych i gotowych do walki żołnierzy. Posiadają oni kilka atrybutów oraz jedną specjalną umiejętność (później otrzyma jeszcze jedną), którą warto się kierować przy dobieraniu ich. Rozbudowujemy ją o nowe właściwości, podczas kolejnych starć. Naszymi najlepszymi wojownikami są liderzy, których umiejętności, siła oraz posiadane HP jest znacznie większe. Bez nich nie stworzymy żadnej jednostki, gdyż musi być ona dowodzona przez minimum jednego generała. Nasz bohater - Rush musi być w jednej z nich! Na początku gry, możemy kontrolować tylko 3 bohaterów (wszyscy są generałami) i 2 jednostki. W trakcie gry limit urośnie do 5 oddziałów i 18 żołnierzy (w tym 6 generałów).
System walki
Starcia w The Last Remnant, stanowią około 90% gry. Prowadzimy je wydając komendy liderom poszczególnych jednostek i nie wybieramy czynności, jaką ma wykonać w danej chwili postać. Generałowie prowadzą nasze oddziały do bitwy, a my możemy jedynie przygladać się arenie działań. Trzymamy jednak palce nad przyciskami, gdyż w każdej chwili nasza postać, może wykonać tzw. Critical Trigger, zabierający większe obrażenia i wyprzedzający atak przeciwnika, wymagający wykonania prostego Qucik Time Event. Lista komend, pojawia się z prawej strony ekranu, przed rozpoczęciem każdej z tur, na które składa się starcie. Polecenia te, sprowadzają się najczęściej do ataku lub leczenia, ale określają też dystans oraz zasięg każdego z działań. Z tym drugim wiąże się kilka pojęć, które warto sobie przyswoić i przede wszystkim poznać ich "właściwości".
- Deadlock: czołowy atak na przeciwnika. Bardzo skuteczny, ale i bardzo groźny dla używających go. Generalnie unikamy go zwłaszcza w starciach z bossami i używamy w sytuacjach, w których musimy lub wtedy, gdy zostanie nam jeden przeciwnik.
- Raidlock: czołowy atak na przeciwnika, wykonywany z odległości. Jedna jednostka będzie starać się pozostać w miejscu, a druga spróbuje wykonać Deadlock. Jej ataki będą trochę mocniejsze. Odpowiedzialne za tę akcję komendy to: Get Your HP Up, Stay On Your Toes , Heal The Others .
- Multi-Deadlock: Jest to frontalny atak na trzy, cztery jednostki jednocześnie. Mocniejsi przeciwnicy i bossowie bardzo często korzystają z tej umiejętności. Prowadzi ona do bardzo szybkiego Game Over, chyba że za wszelką cenę, będziemy unikać korzystania z opcji Deadlock. W przypadku szefów, częstym następstwem Multi-Deadlock , jest AoE (Area of Effect) - atak który zmiata od razu, wszystkie jednostki.
- Flank Attack: Oznacza oflankowanie przeciwnika. By je wykonać, jedna jednostka musi atakować frontalnie (Deadlock ). Bossów, otoczyć możemy tylko wtedy, gdy trzy jednostki są z nim w czołowym starciu. Komendy, odpowiedzialne za tę akcję to: Wait for a chance , Strike from the Sides . Zaatakowany w ten sposób przeciwnik, otrzymuje większe obrażenia i nie ma możliwości skontrowania w danej turze.
- Rear Assault: po wykonaniu Flank Attack , trzecia jednostka może wykonać tzw. Rear Assault , który atakuje przeciwnika od tyłu i powoduje ogromne straty jego HP. Odpowiedzialna za to komenda to Strike them from behind .
- Massive Strike: najgroźniejszy rodzaj ataku. Jest on możliwy do wykonania, po wykonaniu ataku typu Deadlock , Flank Attack , Rear Assault . Wolna jednostka, wykona wtedy Massive Strike . Zadaje on ogromne straty i zwykle kończy się śmiercią przeciwnika. Musimy mieć jednak odpowiednią ilość jednostek i nie możemy skorzystać z opcji Multi-Deadlock .
Opcje specjalne
Podczas niektórych walk, otrzymujemy możliwość wykonania specjalnych czynności, związanych najczęściej z przywołaniem summona lub zadaniem specjalnego ataku. Komenda, która jest za to odpowiedzialna, jest zaznaczona złotym kolorem.
Morale jednostek
Ważnym elementem systemu walki jest morale każdej z jednostek. Jeśli zacznie upadać, najczęściej na skutek doznawanych obrażeń, siła naszych ataków/obrony będzie spadać, a nasi żołnierze zaczną nie trafiać do celu. W przypadku gdy będzie wysokie, zyskamy dodatkowe możliwości ataku w danej turze. Wizualnym znacznikiem stanu psychicznego naszych walczących, jest pasek, widoczny na górze ekranu.
Zdobywanie doświadczenia
Teoretycznie w The Last Remnant nie zdobywamy leveli. Zwróćmy jednak uwagę na listę statystyk i umiejętności, ukazującą się po każdym starciu. Jest ona wspólna dla wszystkich jednostek. Ilość wykonanych ataków, użytej magii, łączna wielkość zadanych/otrzymanych obrażeń i przede wszystkim ilość pokonanych przeciwników ma wpływ na nasz Battle Rank. Przed starciem z każdym z bossów, powinien być on jak największy. Jego przybliżony poziom, podałem przed każdym starciem z szefem. Nie jest on jednak żadną wyrocznią.
Kustomizacja ekwipunku
Miłym udogodnieniem w The Last Remnant jest fakt, że nie musimy dbać o wyposażenie własnych ludzi. Wszystkie przedmioty, zostawione przez pokonanych, zostaną zabrane przez naszych kompanów. Zawsze jednak zapytają nas o to, więc jeśli zależy nam na jakimś itemie, lub zmieni on w jakikolwiek sposób, kierunek rozwoju naszych postaci (np. zmieniając ich umiejętność specjalną), możemy zatrzymać ten proces. Zebrane przedmioty, w połączeniu z rzeczami wykopanymi przez Mr. Diggsa, lub kupionymi w miastach, dają naprawdę imponujące elementy uzbrojenia lub zbroi. "Przepisy" na każde z nich znajdujemy w treasure chest lub otrzymujemy jako nagrodę za wykonania misji pobocznych. Przykładowo:
- Combat Broadsword ( copper ore x2, manticore husk x2, landworm talon x5 + 1280g).
- Warrior's Broadsword ( gaslin cooper x2, light metal x1, vulture fur x3 + 2880g).
- Samurai Katana ( weapon recipe 15, steel ore, colossus bone x2 + 10080g).
- Daimyo Katana ( royotian steel x3, land insecta talon x6, jhana hide x3 +22680g).
Misje poboczne
Misje poboczne są bardzo ważnym punktem gry. Ich wykonywanie jest niezbędne do jej ukończenia. Jeśli je zostawimy i spróbujemy przejść główny scenariusz "na szybko" polegniemy już w połowie pierwszej płyty. Nasi bohaterowie będą po prostu za słabi by sprostać kolejnym przeciwnikom. Ludzi odpowiedzialnych za powierzenie nam misji znajdziemy głównie w pubach. Ci którzy mają dla nas zadanie , mają wpisane "...!", w czerwonej chmurce nad głową. Jeśli nie możemy znaleźć nikogo to: zatrudniamy tzw. Unique general lub rozmawiamy z barmanem.
Zadania w gildiach
Drugim ważnym elementem gry, nie mającym nic wspólnego z walką, są zadania w gildiach. Wykonujemy jej podczas przechodzenia głównego scenariusza, a ich lista znajduje się w trzech miejscach: Union of the Golden Chalice, Sword of Three Realms i Ring of the Labirynth.