Małe miasto | Narzędzia burmistrza / Sima w SimCity 4 poradnik SimCity 4
Ostatnia aktualizacja: 23 sierpnia 2019
Małe miasto
Rozwój podzieliłem na trzy etapy, opierając się na progach, które są wymagane, by zaczęły pojawiać się budynki wyższej gęstości zabudowy.
Te progi to: 0 mieszkańców dla niskiej gęstości, 1100 dla średniej gęstości i 26000 simów dla wysokiej gęstości.
Początki
Kiedy teren w końcu będzie ci odpowiadał, możesz przełączyć się na Panel burmistrza. Jego pierwsze naciśnięcia wywoła powyższe okienko. Ustal nazwę nowego miasta, nazwisko jego burmistrza i poziom trudności. Wiąże on ilość początkowej gotówki, kwestię doradców, którzy będą mniej lub bardziej gadatliwi, oraz szybkość rozwoju miasta w ogóle.
Pierwsze kroki
Kiedy założysz miasto, pierwsze twoje zakupy to połać strefy mieszkalnej niskiego zagęszczenia, nieco mniej strefy przemysłowej niskiej gęstości, kilka pól strefy handlowej i, w zależności od wymiarów mapy, Elektrownia Węglowa (która jest tańsza w utrzymaniu od Elektrowni na biogaz) lub Elektrownia wiatrowa. Gdy to wszystko zostanie już ustawione, połącz je Szosami, lub szerszymi Alejami. Główne ulice w strefach także warto ulepszyć do poziomu Szosy.
Dlaczego nie budować od razu stref średniego i dużego zagęszczenia? Jest jedna odpowiedź - są za drogie na początek. Kiedy twoje miasto się rozrośnie, będziesz mógł ulepszyć istniejące już strefy. Jeśli ich typ będzie się zgadzał, nie zniszczysz istniejących budynków, lecz inwestorzy zauważą zmianę zagospodarowania terenu i ruszą budować większe budynki.
Dobrym pomysłem jest na tym etapie wejście w Panel Budżetu i rozwinięcie go - na górze kliknij opcję Podatki i ustaw je mniej więcej tak:
- Mieszkalne: M$ 9.0%, M$$ 8.5%, M$$$ 7.5%
- Handlowe: HU$ 9.0%, HU$$ 8.5%, HU$$$ 7.5%, HB$$ 8.0%, HB$$$ 7.5%
- Przemysłowe: PR$ 9.0%, PC$$ 9.0%, PW$$$ 8.0%, PZ$$ 7.0%
Wejdź teraz w panel Elektrowni i zmniejsz jej produkcję do około 35%. Zaoszczędzisz przez to trochę pieniędzy. Dobrym pomysłem jest kontrolowanie poziomu wytwarzanej energii i stopniowe jego zwiększanie. Doradca ds. infrastruktury nie zapomni się poinformować o przeciążeniu systemu i generatorów.
Puść czas z szybkością geparda, a zobaczysz jak simy wprowadzają się do miasta. W tym momencie wskaźnik MHP spadnie na łeb na szyję, lecz po chwili się podniesie i zasygnalizuje, które strefy należy budować w następnej kolejności.
W tym miejscu Hipolit Pryćko (urbanista - gość od sugerowania kierunków rozwoju miasta) zapewne powie o możliwości budowy areałów pod gospodarstwa rolne. Odradzam ci jednak budowę takich stref - zajmują ogromne powierzchnie oraz silnie brudzą wodę gruntową chemikaliami.
Od razu na początku zbuduj w oddaleniu wysypisko śmieci. Jest ono niezbędne, bo simy wytwarzają góry śmieci. Dodatkowo jeśli chcesz, możesz od razu postawić Szkołę podstawową - ten tani budynek (na początku) wydatnie podniesie wartość ziemi i sprowadzi do miasta bogaczy i już od początku będzie podnosił wskaźnik wykształcenia.
Jeśli twoje miasto przekroczy 500 mieszkańców dostaniesz prezent - Rezydencję burmistrza, którą możesz postawić gdzieś w mieście. Dodatkowo przy 1000 mieszkańców dostaniesz w prezencie Świątynię - jest darmowa więc postaw ją gdzieś w mieście.
Do rozwoju tak małej mieściny nie potrzebujesz wody - w strefach małej gęstości magicznym sposobem pojawiają się studnie i simy mają dość wody na własne potrzeby. Jednak nawet tutaj jest potrzebna woda z wodociągów, gdy chcemy zaprosić do miasta simów z grubymi portfelami.
Małe miasto kończy swój żywot z chwilą osiągnięcia 1100 mieszkańców, przeistaczając się w średnie miasto.