Returnal: Rozwój postaci i statystyki Returnal poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 27 kwietnia 2021
Ta strona poradnika do gry Returnal zawiera najważniejsze informacje na temat rozwoju postaci. Zamieściliśmy opis podstawowych statystyki Selene oraz używanych broni, a także odpowiadamy na pytanie czy rozwój bohaterki jest całkowicie resetowany w momencie rozpoczęcia nowego cyklu.
Podstawowe informacje o rozwoju postaci
Returnal nie ma bardzo silnie zaakcentowanych elementów RPG, aczkolwiek mimo wszystko statystyki głównej bohaterki oraz jej broni mogą sukcesywnie się zwiększać. Może to nam pozwalać na skuteczniejsze atakowanie przeciwników oraz na bronienie się przed silniejszymi potworami.
Większość spośród rozwijanych statystyk nie przechodzi do kolejnych cyklów. Oznacza to, że rozpoczynając nowy cykl po śmierci Selene lub po wyłączeniu gry zmuszeni zostaniemy do rozwijania bohaterki od nowa.
Nasze postępy możemy znacząco usprawniać dzięki eksploracji otoczenia - nie powinniśmy się ograniczać do zabijania potworów i parcia do przodu. Dzięki badaniu odwiedzanych lokacji znajdziemy przedmioty i urządzenia, dzięki którym uczynimy sterowaną postać silniejszą, a także będzie mogli sfinansować zakup tych ulepszeń i przedmiotów, które są pomocne w zwiększeniu statystyk.
W Returnal nie buduje się pełnoprawnych buildów, aczkolwiek możemy w pewnym zakresie wpływać na styl gry. Odbywa się to przede wszystkim poprzez dobór uzbrojenia - niektóre bronie premiują agresywne starcia na krótkim dystansie, inne zachowawcze ataki z dużej odległości. Na sposób prowadzenia gry mogą też wpływać aktywne w danym momencie wzmocnienia, osłabienia i uszkodzenia pancerza.
Statystyki Selene
Najważniejsze aktualne statystyki głównej bohaterki możemy sprawdzać w oknie Stan w menu pauzy. Najważniejsze z nich to:
- Integralność - Jest to po prostu długość paska zdrowia. Rozpoczynamy zawsze z wartością 100% i w wyniku naszych działań pasek może ulegać permanentnemu lub czasowemu wydłużaniu i skracaniu (np. w wyniku otrzymania debuffa).
- Biegłość - To inaczej poziom doświadczenia, przy czym parametr ten jest powiązany z używaniem broni - omówiliśmy to w kolejnym podpunkcie.
- Adrenalina - Można ją potraktować jako swego rodzaju mnożnik i gwarant różnorakich pasywnych bonusów. Dokładniej opisaliśmy ją na osobnej stronie poradnika: Adrenalina.
- Obrażenia broni - Parametr ten nie zawiera żadnej informacji na temat aktualnej wartości obrażeń. Dotyczy on procentowej premii do obrażeń. Właściwe obrażenia różnią się w zależności od rodzaju używanej broni oraz jej poziomu.
- Ochrona - Także i w tym przypadku mamy do czynienia z procentowym współczynnikiem, który określa wzmocnienie lub osłabienie aktualnej obrony.
- Wskaźnik biegłości - Jego domyślna wartość to 100%. Wyższy wskaźnik (np. 150%) może nam pozwolić szybciej awansować na kolejne poziomy biegłości, zaś niższy (np. 80%) spowolni ten proces.
- Skuteczność napraw - Współczynnik ten informuje o tym czy wystąpują jakiekolwiek premie do skuteczności leczenia Selene z wykorzystaniem różnych medykamentów dostępnych w grze. Powinniśmy zdecydowanie dążyć do uzyskania dodatnich procentowych wartości, dzięki czemu pojedyncze zużycie np. sylfionu pozwoli nam odzyskać więcej punktów zdrowia. Bardzo się to przydaje np. podczas walk z bossami.
- Odnowienie ataku alternatywnego - Parametr ten informuje czy wystąpują jakieś odstępstwa od domyślnego oczekiwania na odnowienie się (Cooldown) alternatywnego ataku broni. Powinniśmy szukać okazji do skrócenie oczekiwania jeżeli używamy broni z bardzo przydatnym dodatkowym atakiem.
- Uszkodzenia (Malfunctions) - To opcjonalny parametr, który może pojawić się w opisywanym oknie jeżeli padliśmy ofiarą jakiejś "klątwy". Uszkodzenia są różnorakie - mogą np. osłabiać Selene czy wydłużać oczekiwanie na odnowienie się zdolności. Dokładniej opisaliśmy je w rozdziale FAQ: Uszkodzenia - jak naprawić?.
- Pasożyty - Także i te statystyki nie są dostępne do wglądu przez cały czas. Dotyczą one wyłącznie tych pasożytów, które dobrowolnie przyczepiliśmy do skafandra bohaterki. Możemy dowiedzieć się o ich wzmocnieniach (Buff) i osłabieniach (Debuff). Pasożyty dokładnie opisaliśmy na jednej stron FAQ: Pasożyty - czym są?.
Do permanentnego zwiększania większości statystyk z powyższego zestawienia może dochodzić dzięki starannej eksploracji okolicy. Możemy mianowicie odnajdywać, odbierać za darmo lub kupować artefakty i ulepszenia statystyk. Każdy odnaleziony obiekt oferuje jedną premię do statystyk.
Nie możemy oczywiście dokładnie zaplanować rozwoju Selene, gdyż lokalizowanie przedmiotów poprawiających parametry bohaterki ma charakter losowy i dodatkowo nie każdy z nich możemy zabrać, bo mogą nam na to nie pozwolić np. niedostateczne zapasy obolitu.
Do obniżania większości statystyk z powyższego zestawienia może dochodzić w wyniku:
- Otrzymywania uszkodzeń pancerza (Malfunctions) - Najczęstszym powodem takiego zjawiska jest wejście w interakcję ze szkodliwym (Malignant) przedmiotem.
- Otrzymywania osłabień (Debuffs) - Najczęstszym powodem takiego zjawiska jest przyczepienie pasożyta do pancerza.
Uszkodzenia oraz osłabienia niekoniecznie muszą z nami pozostać już na zawsze. Uszkodzeń możemy pozbywać się np. poprzez wypełnianie powiązanych z nimi wyzwań, a osłabień np. poprzez odczepianie niechcianych pasożytów.
Statystyki broni
Każda broń palna w grze opisana jest trzema właściwościami:
- Alternatywny atak - Jest on zawsze odgórnie narzucony i nie możemy go zmienić. Jeśli nie polubiliśmy danego ataku, to musimy rozejrzeć się za podobną broną z innym alternatywnym atakiem.
- Statystyki - Są to trzy paski, które dotyczą dodatkowych obrażeń, doładowanych pocisków oraz szybkostrzelności. Wpływają one oczywiście na skuteczność danej broni w rozprawianiu się z przeciwnikami.
- Cechy (Traits) - Wpływają one na zachowanie broni i jej możliwości. Cechy rozwijamy i odblokowujemy w miarę korzystania z danej broni. Istotną informacją jest to, że cechy są na stałe zapisywane i w kolejnych cyklach odnalezione rozwinięte bronie mogą już na starcie dysponować odblokowanymi cechami.
Na siłę rażenia broni wpływa jej poziom i zawsze powinniśmy dążyć do tego żeby regularnie podmieniać broń na kolejne z wyższych poziomów.
Poziom broni jest powiązany z poziomem biegłości Selene. Chodzi tu mianowicie o to, że poziom biegłości wpływa na minimalny poziom broni odnajdywanych w świecie gry. Przykładowo jeśli Selene awansowała na 10 poziom biegłości, to od tego momentu będziemy odnajdywali nowe bronie z poziomu 10 i wyższych. Rozwijanie biegłości staje się więc ważne, gdyż w przeciwnym razie gra może nam losować bronie z poziomów niewystarczających do skutecznego radzenia sobie z napotykanymi przeciwnikami.